loes Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 IK vind het voor mezelf niet handig om eerst zaad eruit te halen, de envelop door te sturen en dan pas info op te zoeken, want dan haal ik er misschien iets uit waar ik dus niets aan blijk te hebben. En ik vind het eerlijk gezegd niet zo fijn dat hier geïmpliceerd wordt dat ik te lui zou zijn iets op te zoeken want dat is niet zo, dan zou ik ook niet de moeite nemen om voor anderen wel zo veel mogelijk informatie op te zoeken en alles netjes in te pakken etc.Sorry Loes, waarschijnlijk bedoel je het niet zo (hoop ik althans), maar zo komt het wel een beetje op me over. als de volledige naam erop staat dan weet je toch al wat het is? stel je zou zaaidatum, zaaiafstand, zaaidiepte enzovoort allemaal verplichten. dan moet je nog steeds de gewassen opzoeken die je niet kent want met de gegeven info weet je wel hoe en wanneer je het moet zaaien maar nog steeds niet wat het is. zoals ik al zei is er op een zakje geen ruimte om een heel verhaal te doen. ik heb een standaard zaaikalender op de pc staan, simpel maar heel doeltreffend. zou in de openingspost een linkje zoals geedee geeft niet voldoen? edit: het lui refereerde naar de opmerking van Impy die inmiddels gedeeltelijk is aangepast. Quote
Jenneke Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 We gaan het hier nooit over eens worden Loes, Een heel verhaal hoeft er echt niet op , maar een paar trefwoorden zou moeten kunnen vind ik. Zoals ik eerder al zei, wat ik bedoel past op een papiertje van 4x5cm, zonder te priegelen. Maar heus als niemand dit verder op prijs stelt vind ik het best hoor. Quote
Jane Doe Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Kunnen hier de info niet geplaatst worden? Quote
SuusP Geplaatst: 9 juni 2014 Auteur Geplaatst: 9 juni 2014 Ik zal wat linkjes plaatsen in het eerste bericht, voor wie een beginpunt zoekt om het op te zoeken. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Connie Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Ik vind het voldoende als vermeld staat wat het precies betreft en de houdbaarheid of aankoop datum.Een a4tje toevoegen kan maar of dat nu zo handig is?Krijg je dan niet van dit stond er niet op en dat stond er niet op?Mijn ervaring is hoe meer je veranderd aan het oorspronkelijke concept hoe meer er te "zeuren"is.(niet echt het juiste woord maar ik denk dat een ieder wel begrijpt hoe ik 1 en ander bedoel) Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
SuusP Geplaatst: 9 juni 2014 Auteur Geplaatst: 9 juni 2014 In de kern gaat het natuurlijk over zo goed mogelijk ruilen van zaden. Een aantal voorwaarden zijn daar voor nodig:-goed communiceren (wanneer ontvang je welke envelop? Naar wie stuur je die, op welk moment?)-duidelijke info verschaffen; houdbaarheid, soort en ras op de zakjes met zaden.Dat is waar het om draait, en dat gaat over het algemeen goed! Maar logisch dat er wat bijgeschaafd kan worden. Daarom: Voortaan complete info op de zadenzakjes. Ik ga er in de zomer wel even voor zitten om alle zakjes in envelop A netjes van missende info te voorzien. Als we dit allemaal bijhouden, is dit niet veel werk. Als je daarna nog zakjes tegenkomt met ontbrekende gegevens, vraag dan je voorganger om de ontbrekende info en schrijf dit erbij voor je de envelop weer verstuurt. Vanaf nu gaan de pakketjes met track&trace op weg, zodat ze enigszins te volgen zijn in het doolhof wat PostNL heet (of lokaal aan elkaar doorgeven evt. de volgende rondes). Als er behoefte is aan meer zaai-instructies wil ik daar best aan tegemoet komen door een bijgevoegd A4tje. Ik zie daar weinig nadeel in en blijkbaar is er behoefte aan. En natuurlijk, zo'n A4tje kan nooit compleet zijn. Maar wellicht helpt het als steuntje in de rug. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
JohnnyQ1 Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Envelop voor groep B is verstuurd naar de volgende! Johan Quote
Enjoy! Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Je steekt er nog steeds veel tijd in Suus! Echt gaaf! De discussie is zover gevorderd dat ik er niet nóg een reactie aan toe ga voegen Quote
Jenneke Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Zadenenvelop C is onderweg naar Monika. Ik haar inmiddels via een PB de track-and-trace-code gestuurd.Hopelijk heeft ze hem morgen al Quote
Almond Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Ik heb nog geen enveloppe of track& trace code gehad ( A ) maar misschien ligt hij wel op me te wachten als ik thuiskom Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Jeanine1967 Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Hij zou er ondertussen toch moeten zijn, was zonder track and trace, want anders moest je zo lang wachten. En nu duurt het toch weer lang..... (stomme post) Quote
SamanthaP Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Hier is de envelop gearriveerd! Wat een enorme keus weer. Ik snap nu wel wat jullie bedoelen met dingen op de zakjes schrijven. Ik heb er eentje tussen zitten met knolselderij. Meer info ontbreekt. Wat doe ik met zulke zakjes? Quote
Jenneke Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Knolselderij kan denk ik nu niet meer gezaaid worden. Dus als je volgend voorjaar graag knolselderij wilt zaaien zou ik nu wat meer zaad ervan nemen dan je nodig hebt, dan heb je genoeg als niet alles meer opkomt. Ook als het zaad over de houdbaarheid heen is kiemt het vaak nog goed maar voor de zekerheid moet je gewoon meer zaaien of een kiemtest doen. Quote
Almond Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Hij zou er ondertussen toch moeten zijn, was zonder track and trace, want anders moest je zo lang wachten. En nu duurt het toch weer lang..... (stomme post) nu ben thuis maar nog geen spoor van m Wanneer issie op de bus gegaan? Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
SamanthaP Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 ff nog een ander vraagje; waar kopen jullie die kleine afsluitbare plastic zakjes? Er zitten hier een aantal dichtgevouwen papiertjes tussen, maar dat blijkt niet helemaal goed te werken... Quote
Jenneke Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Tja in envelop C zak ook een hoop gemengde losse zaadjes onderin, zonde hoor.Ik heb van die kleine gripzakjes 4x6 cmm bij 123zaden gekocht toen ik daar toch een keer een bestelling deed, ze kosten daar 2,50 voor 100 stuks, maar daar komen natuurlijk nog verzendkosten bij. Ik heb de mazzel dat op m'n werk kleinere artikelen nog wel eens in gripzakjes zitten, die mag ik meenemen van m'n baas. Maar als je googled op gripzakjes zijn er heel veel webwinkels die ze verkopen. Quote
Almond Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Samantha, ik heb ze bij zon liquidatie / rommel/ pop up winkel vandaan. Zo eentje zonder naam met gek assortiment bestaande uit veel vage artikelen wat in bakken op tafels staat .Ik hoop dat je mijn omschrijving snapt hha, ik kan het niet beter uitleggen Als ik op zoek ging zou ik bij pipoos of een knutselwinkel kijken, of internet uiteraard. Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Jane Doe Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Zijn ze in Nederland ook niet bij de supermarkt te koop? Quote
SamanthaP Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Haha ik snap wat je bedoelt Almond. Ik zal morgen eens op zoek gaan! Quote
SuusP Geplaatst: 11 juni 2014 Auteur Geplaatst: 11 juni 2014 Ik kwam ze tegen in de boeken/schrijfwarenwinkel. Maar ze zijn ook online te koop. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 http://meulblok.marktplaza.nl/ Quote
JohnnyQ1 Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Ik heb ze inderdaad ook bij iemand gekocht die ik via Google had gevonden. Super handig die gripzakjes. Zal er de volgende keer weer wat lege bij doen Waren de dichtgevouwen papiertjes open? Ik had ze nog gecontroleerd. Domme zuinigheid om ze niet even in een zakje te doen, want ik heb er nog een stuk of 20 liggen... Quote
loes Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 mijn gripzakjes met schrijfvlak heb ik gekocht bij moniss. vergelijkbare prijzen als meulblok. ze verzenden beide per brievenbuspost als je daarom vraagt. dat scheelt weer verzendkosten. Quote
SuusP Geplaatst: 12 juni 2014 Auteur Geplaatst: 12 juni 2014 Even de webshops vermeld in de openingspost voor mensen die ze snel terug willen vinden Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Almond Geplaatst: 12 juni 2014 Geplaatst: 12 juni 2014 Envelop A is binnen!! Zal hem uiterlijk zaterdag weer doorsturen Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.