Ga naar inhoud

TL groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb goede ervaringen met T5's. Deze gebruik ik ook voor mijn terraria en plantjes daarin moeten ook goed licht krijgen. Deze webshop levert prima armatuurtjes en lampjes van eigen merk en zeer makkelijk aansluitbaar (echt plug-and-play). Ook in 6400K lampen te bestellen voor een gunstige prijs.

http://www.verlichting-elektra.nl/

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit tds!

Ik was ook al aan het kijken voor groeilampen, maar ik vind het net wat te duur voor de schaal van mijn moestuin. Misschien een keertje tweedehands.

Geplaatst:

wij hebben twee van deze hier gekocht

(ze waren toen iets van 60 euro) met twee hoogrendement tl 6400K

werkt prima alleen het verschuiven van de bovenbak gaat met rubbertjes die verteren binnen een jaar, moeten we nog wat op vinden

Geplaatst:

Die heb ik ook Prima ding. Mijn rubberen ringen zijn nog intact overigens ( 3e jaar ) Hij staat nu aan voor de agapanthus- zaailingen. Sinds eergisteren. Met 3 weken gaan de eerstvolgende zaailingen er in.

Beetje buiten dit topic eigenlijk misschien ? Dit is geen aller-goedkoopste oplossing / zelfbouw.

Deze bak heb ik trouwens aan de binnenkant met alufolie bekleed. Ik zwéér bij die bak. heerlijk. Zeer aan te bevelen.

ps: ringen vervangen door postpakket-elastiek ?

Geplaatst:
Oja, inderdaad, had niet gekeken naar de lengte ... . 120cm is idd wel wat te groot.

Dan hang ik per schap één 18w lamp, of hang je er 2 naast elkaar?

Waar ik ook aan zat te denken, is om de lampen snachts te laten branden ipv overdag, ik heb immers nachttarief.

Vraag me dan wel af, als je de planten in maart/april id serre zet, en ze plots weer daglicht krijgen, of ze daar niet teveel van gaan afzien ... .

klok alle dagen een kwartiertje vroeger zetten & stilletjes aan laten wennen aan daglicht buiten is wat ik zou doen, je moet ze toch afharden..

Geplaatst:

ik heb een begin gemaakt

2014-02-08-1713071391879674.49

Ik wil er nog wat voor maken wat je voor de radiator zat maar daar moet ik nog voor kijken

2014-02-08-1719981391879735.49

Ik heb een lamp van 36 watt gekocht en 1,20 lang moet ik er dan 2 plaatsen of is 1 genoeg.

Ik heb voor een langere gekozen omdat die € 15,00 was en de kleine op €19.00 kwamen.

heb geen gamma in de buurt dus bij multimate geweest.

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

Prachtig! Kunnen mooi 3 bakjes op rij, plantjes zullen goed groeien!

Twee lampen is misschien beter om dat de plantjes anders naar die ene tl zullen gaan strekken... Maar hier zijn ze eerst ook wel blij mee. Je kan altijd nog ingrijpen als je ziet dat ze naar de lamp toe gaan groeien.

Geplaatst:

Ik heb de lichttherapielampen erbij gehaald speciaal voor de pepertjeshoek. Deze geven nog weer meer lumen af dan de tl's.

Buitendoen109879271391932153.jpg

Wordt aan gewerkt, er komt een plateau onder de bak.

Geplaatst:

Heb een paar jaar geleden zo'n lamp gekocht om winterblues mee te bestrijden.

De lamp zelf heeft me 90 euro gekost, voor een therapielamp goedkoop, voor kweeklamp vrij prijzig denk ik.

http://www.lichttherapie.nl/producten/categorie-lichttherapielampen/merk-lanaform/?gclid=CLPM0-HNvrwCFQgOwwodek8A2Q

De mijne was lanaform, de 3 lampen heb ik eruit gehaald dus, de lampen zijn los te bestellen:

http://www.thuistesters.nl/reservelamp-enkel-lanaform-lichttherapielamp-genial-light

Geplaatst:

Ik heb deze ook bij Action gezien, weet niet of die met snoer (230V) waren. Op batterijen vind ik een beetje bezwaarlijk, vanwege langzaam maar zeker minder licht geven.

Weet ook niet hoeveel lux ze afgeven (is hierboven ook genoemd, maar waren tegelijk aan het tikken).

Geplaatst:

Dit is leuk uitgelegd hoe een groeikast gemaakt is

maar kunnen jullie ook wat meer uitleg geven over het kweek proces

bv met welke tempratuur jullie kweken en welke zaden (groentezaden) na hoeveel weken er plantjes komen enz

Geplaatst:

De temp in m'n kweektoren is 20-22°.

Ik kweek er oa pepers, paprika, aubergine, basilicum, bataat enz onder. (binnenkort tomaten, komkommer enz)

Het opkomen van de planten hangt niet af van het licht, maar van de warmte (en eventueel of je de zaden op voorhand hebt geweekt, wat ik niet doe).

Hoe warmer, hoe sneller ze meestal opkomen.

De lampen branden hier van savonds 18u tot smorgens 8u ongeveer.

De planten groeien vrij rechtop, itt een vensterbank waar ze meestal scheef gaan groeien, naar het licht, en daardoor worden ze ook veel te lang.

Je moet maar eens kijken in m'n dagboek voor wat foto's.

Ik ben heel blij dat ik deze methode leren kennen heb via het forum!! bedankt!

Geplaatst:

Bij de Gamma, deze week, met voordeelpas en keuzekorting 20%

18W: 5,99

36W: 7,19

https://www.gamma.nl/turnpages/slot00009/folder-X3JSNBMU9/index.html?openPage=1

https://d25o1wfid6sx72.cloudfront.net/medias/sys_master/h07/hd4/8827936407582/1073_kortingsbonnen_09.pdf

Kijk wel even in de winkel of de kleurtemperatuur de goede is (zie 1e post)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Supergoede uitleg! Wij hebben inmiddels ons kastje ook bijna klaar met 2 plankjes en per plank 2 TL's (de Gamma 60 breed).

Kun je na zaaien de bakken direct erin zetten om zo van de warmte van de lampen te profiteren? Het is maar 18-19 graden op onze zolder?

Of zal ik mijn electrische deken onder de bakken leggen? Ik had daar eens op gegoogled, toen kwam ik hier terecht:

http://www.wietforum.nl/topic/62366-hoe-maak-je-een-goedkope-bodemverwarmer/

Op zich geen gek idee mijn inziens (het bouwproject, niet het zaaigoed zeg maar )

Ik ben het kastje nog aan het bekleden met van dat folie wat je achter autoruiten legt, zelfde spul geloof ik als radiatorfolie. Voor de weerkaatsing van het licht.

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Geplaatst:

Fluitjeskruid, dat is een goed idee. Lampen geven ook al wel wat warmte af. Maar dekentje eronder tijdens de kiemperiode zal het kiemen wat versnellen.

Zorg je ook dat de lampen bijna zo dicht mogelijk op je bakje hangen... Bij teveel afstand gaan je kiemen anders nóg strekken.

Electrische dekenproject is nog wel heel wat geknutsel zie ik.

Voor goedkope goed bruikbare verwarmingsmatjes kan je bv ook hier kijken:

http://www.repshop.nl/verwarming/p-1a/10001--terra-heatmat.html

Diverse mensen van het forum gebruiken deze (waaronder ik naar volle tevredenheid).

Formaat 388x274 past mooi onder een "Actionformaat" kweekbakje.

Wel liefst met een timer ertussen om de matjestemperatuur wat te kunnen reguleren (ff uittesten in het begin).

Zie dat Repshop ook verwarmingskabel verkoopt... misschien nog handiger ipv eerst een electrische deken te moeten slopen? Wel ietwat duurder de kabel...

Geplaatst:

Fluitjeskruid, check anders eens dit topic: Groeilampen in de schuur. Ik vang de meeste warmte door het te isoleren met piepschuim, en dat werkt goed genoeg

Bij het ontkiemen kan je de potjes wat dichterbij bij de tl-buizen zetten, dan zullen ze warmer staan. Gewoon een ander potje/iets onder je potjes zetten, gewoon een soort tijdelijke verhoging creëren.

Geplaatst:

Ik had de tip al gezien ja Erny, twijfelde nog over de aanschaf want m'n man begint nu wel te mopperen dat ik teveel geld uitgeef

Maar ik ben over de streep, heb er 2 besteld! En een thermometer van 5 euro zoveel omdat ik dan geen verzendkosten had. Die komt vast wel van pas. Bedankt!

@dennislp Mooi project! Geweldig dat dit het zo goed in je schuur doet. De topic is van 2012, gaat het nog steeds naar volle tevredenheid?

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Geplaatst:

Die lampjes en matjes gaan jaren mee! Moet kunnen! Succes ermee!

Maar nu ook wel goed gaan opletten dat de plantjes niet gaan verdrogen... gaat een stuk sneller met die extra warmte (vooral de plantjes in het midden)...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...