Ga naar inhoud

TL groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@ Erny Dank je! Hoe vaak zou jij water gaan geven?

Ik wil het dan zo gaan opstellen. We hebben 3 planken in de kast.

De 2 onderste planken zijn verlicht met TL, de bovenste plank wil ik voor kiemen van zaden houden en daar de matjes neerleggen onder 2 kweekkastjes (van de Lidl nu in de aanbieding, 4 voor 6,95). Warmte gaat omhoog dus ik denk van de TL dan nog profijt te hebben.

Zijn ze gekiemd en opgekomen verhuizen ze een etage lager naar Het Licht

Ik heb aardig wat te planten nog.

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Geplaatst:

@Fluitjeskruid: de lampen bevallen nog steeds! Zou er zelfs wel meer willen, dit soort resultaten zijn gewoon ideaal: dsc0413636821364557164.JPG

Tomatenplantjes, beide op dezelfde datum gezaaid. De linker niet onder de lampen, de rechter wel.

Daarnaast stek ik graag diverse planten die niet tegen vorst kunnen: onder die lampen kan je ze met gemak laten overwinteren! Hier de spaanse margriet stekken, volledig opgegroeid onder TL-lampen:

IMG2014021318300181301392315216.jpg

Heerlijk om dat soort resultaten te behalen, in de winter! En het maakt je winter wat minder saai

En let inderdaad op met water geven.. Hier heb ik al regelmatig enkele uitgedroogde plantjes gehad Gewoon even regelmatig checken hoe vochtig de aarde is

Geplaatst:

@Fluitjeskruid...

Zorgen dat Lidl trays ook afwateringgaatje onderin hebben... (anders ff prikken, heet stuk ijzer) en dan kan je van onder af water geven. Zuigt vanzelf op.

(Van bovenaf water geven geeft soms vertekend beeld... vochtig aan de bovenkant - droog onderin...)

Dan ff met de hand wegen hoe zwaar bakje aanvoelt als het vochtig genoeg is. En... als dan een volgend keer het bakje wel erg licht aanvoelt is het echt tijd om te checken of er water bij moet.

En verder vooral ff de vakjes in het midden voelen, ook ónder het bovenste laagje...

Door van onderaf water te geven dwing je de wortels eigenlijk om naar dat water te gaan zoeken dus krijg je dan betere wortelontwikkeling...

Geplaatst:

@Dennisip Dit soort resultaten zijn echt geweldig! Ik kan niet wachten om mijn zaaivrienden eronder 'los te laten'. Zal per soort ook 1 of 2 voor het raam op het zuiden zetten (onze 2e etage met gewoon plat dak gebruiken we als zolder/kweeklab Maar lekkere grote ramen en veel licht).

Ik ga zeker nog resultaten posten. Morgen komen de matjes, dan kan ik zaaien!

Gelukkig gaat het wat sneller met matjes en TL, ik kéék het spul omhoog vorig jaar.

@Erny supertip weer, dank je! De Lidl heeft allemaal van die kleine minibakjes in 1 grote bak. 24 vakjes zwart plastic wat dan in een grotere groene bak gaat. Dan alle 24 vakjes een gaatje met een hete stopnaald/borduurnaald geven en de bak in water plaatsen?

Geplaatst:

Zwarte bakjes inderdaad gaatje in spiesen, in groene onderbakje zetten. Onderbakje laag water in gieten... absorberen maar!

Je merkt dan vanzelf hoeveel ze nodig hebben en dan weer een dag of wat afwachten...

Voor beluchting /afharden en verhoging van de lage lidldekseltjes (na kieming, als plantjes met bovenkant van deksel in de knoei komen) eventueel sateprikkers in hoeken van bak steken en daar dekseltje op laten hangen.

Of even naar de Action voor die hogere kweekbakjes.

Geplaatst:

Voor het water geven onder de groeilamp heb ik met vier latjes van drie cm en een vel plastiek een bak gemaakt van 1,2m op 0,5m. Alles staat goed pas op de vensterbank en heeft ook steun op de radiator er onder. Water geven is ze een makkie, gewoon een paar liter lauw water op de plastiek gieten en klaar, goed voor een paar dagen?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bedankt Erny, ik gebruik ze wel even van de Lidl, die waren prijstechnisch het voordeligste. Wij beginnen min of meer dit jaar, vorig jaar een 20M2 tuintje gehad, nu 100M2. Maar best even investeren als je bijna niks nog hebt

De matjes zijn in ieder geval binnen! Ik ga paprika en aardbeien als eerste zaaien

@Aalterse-Willy .. nu ben ik wel benieuwd naar een fotootje

Geplaatst:

Ons kastje is klaar en in gebruik

Een Ikea Billy boekenkast, die van 106 cm hoog:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/83688210/#/63688310 (ik kocht hem voor 10 euro op marktplaats)

Daarin zijn de onderste 2 planken verlicht met ieder 2 TL balkjes. Het bovenste vak is de 'kraamkamer' en wil ik houden voor kiemen. Daar 2 warmtematjes onder.

foto-238771393441348.JPGfoto-328531393441364.JPGfoto-465551393441389.JPG

Sorry foto 2 gaat op zijn kant liggen ná uploaden, voorzichtig met jullie nek

Ik heb nu tomaten en cherrytomaten, paprika en aardbeien gezaaid. De bak aardbeien staat onder de TL voor de warmte en zijn als goed is lichtkiemers. Nu... afwachten. Zo spannend

En hopen dat de politie niet met een stormram binnen komt zetten omdat er dag en nacht verdacht licht op zolder brandt

Geplaatst:

Heel mooi! Daar ga je plezier van hebben.

Zet je de pepers/paprika's na kieming wel ook gelijk vlak onder de lampen?

Hoeveel uur per dag laat je de lampen nu aanstaan?

Geplaatst:

Dank je wel Erny!

Ik twijfel even of ik de lampen voor het kiemen niet aan moet laten. IVM de warmte, aardbeien moeten goed opwarmen las ik.

De paprika's en tomaten gaan na kiemen ook direct onder de lamp. Hoe lang moeten ze eigenlijk onder de lampen blijven? Ik heb daarna nog meer kandidaatjes voor de 'zonnebank', ze kunnen daarna in de vensterbank staan?

(sorry voor alle vragen )

PS wil na het kiemen van de aardbeien de lampen zo'n 14-16 uur per dag aanlaten.

Geplaatst:

Ik kreeg net een ingeving; in de keuken heb ik boven het aanrecht een kruidenplank hangen met daarboven een tlbuis. Zit normaal gesproken een plastic kapje voor natuurlijk, maar heb die eraf gehaald en moet perfect werken denk ik. De lamp is 14W met de code 840 erop, en ongeveer 55cm lang, volgens mij is dit prima geschikt? Enige nadeel is dus dat dit in de keuken is

Ik wil mijn verwarming in de keuken best wat lager zetten zodat ik mijn plantjes onder de TL kan zetten, maar mijn vraag is; tot wanneer (eind maart?) heeft dit echt zin (t.o.v. vensterbank op het zuidwesten)? Ik verwacht over een week ofzo de eerste zaailingen; dus zeg van begin maart tot eind maart sowieso, maar is het daarna beter om de dagen nog wat te lengen onder TL?

Ik snap dat het op een bewolkte dag natuurlijk meer zin heeft dan op een zonnige dag half maart en ik kan ze ook van het eind van de middag tot een uur of elf 's avonds nog wat extra licht geven natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd tot wanneer jullie de plantjes onder TL houden.

Edit: ik heb wel de topics erover gelezen voor de duidelijkheid en daar staat eind maart; dus dat was me wel duidelijk, vroeg me met name af of je dan 's avonds nog winst kunt behalen met TL, of is dat teveel van het goede? Vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd. Het gaat om paprika, tomaat en aubergine.

Geplaatst:

Volgens de advertentie 0,5 Watt per LED. Ik tel er zes. Totaal dus 3 Watt. Dat is erg weinig. Om een 18 Watt TL te evenaren heb je dan 4 a 5 stuks nodig (leds zijn wat efficienter dan tl). Gesteld dat de advertentie-info klopt.

Ook staat de kleurtemperatuur er niet bij.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 1 maand later ...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:
3. Monteer een snoer met stekker (is niet inclusief) aan het kroonsteentje in het armatuur. Een stuk snoer met stekker heb je misschien nog wel liggen. Ik gebruikte een overtollig computersnoer. Het zwarte snoer is het enige dat je moet aansluiten:

IMG0311k46111390810852.JPG

Goed topic! Ben ook van plan om mijn kast op deze manier om te bouwen. Even een vraag, ik heb thuis geen geaarde stekker liggen maar wel een ongeaarde stekker (blauw/bruin). Is het een probleem als ik die gebruik?
Geplaatst:

Als jouw stopcontact ook geen aarde heeft (dat is nogal eens het geval in oudere huizen (keuken is ten alle tijden geaard)) dan kan je die gewoon gebruiken. Is je stopcontact wel geaard, dan is het handig als jij je TL ook gewoon aard

Geplaatst:

In dat geval kan ik het snoer gebruiken want het stopcontact waar de kast komt te staan heeft geen aarde. Bedankt.

Geplaatst:

Klopt.

Een geaard snoer en stekker biedt echter geen voordeel als je dat aansluit op een niet geaard stopcontact. In de meeste huiskamers zijn de stopcontacten niet geaard. Zelfde risico bestaat bij elke lamp/armatuur met aanraakbare metalen delen. Denk aan bv een bureaulamp. Eigenlijk zouden alle stopcontacten, en alle 230V apparaten geaard moeten zijn.

Wat je in ieder geval niet moet doen: een geaarde stekker gebruiken zonder de aarde aan te sluiten. Dat geeft valse zekerheid als je het armatuur (later) op een wel geaard stopcontact aansluit.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

jamaar...bij een bureaulamp maak je nooit een goede stroomkring met aarde als er iets misgaat, dus krijg je wel een schok maar geen doodsklap en er zit een aardlek op die groep als het goed is; hier heb je tl bij plantjes met condens etc, dus dan toch maar een geaard stopcontact zoeken?

(hij blijft maar doorgaan hè, die RobO...)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zoals beloofd, eindelijk, een foto van mijn constructie. Zonder planten, anders zie je er niks van. De oppervlakte is 0,25m². Omdat ik er zo tevreden mee ben komt er volgende week een zelfde lamp bij! Die komt onder de huidige verdieping te hangen.

IMG059491721400093984.JPG

Het verschil tussen North Star paprika's die sinds 3 weken onder groeilamp staan (links) en de North Star paprika's die alleen op een zonnige vensterbank staan.

IMG059231021400093976.JPG

Bzzzz...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...