Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na een aantal weken een beetje gelezen te hebben vandaag toch maar eens aangemeld.

Ik ben 34 en woon op dikke klei in de buurt van schiphol en druk bezig om de tuin te herzien. Het begon allemaal met het aankopen van een extra strook groen waardoor de oorspronkelijke plannen niet meer tuin vullend waren. Eerst wou ik alles siertuin maken maar heb in de tussentijd al wat bramen en appels uit de tuin gehaald en dat beviel me toch wel, dus toen is het plan ontstaan om toch iets van een moestuin te doen. Via een ander forum kwam ik in aanraking met de term SFG en een paar weken geleden is dan ook "All new Square Foot Gardening - 2nd edition" van Mel Bartholomew op de deurmat gevallen. Aangezien ik de tuin toch nog een beetje "strak" wil houden spreekt het bakken principe me wel erg aan en ik wil nu dan ook 4 grote bakken aan de zijkant van het huis maken:

tuin2014-web22311391027664.png

Deze 4 bakken (2.7m x 1.5m incl. stenen) zijn eigenlijk 8 normale SFG bakken, dus dat is al de eerste no-no die ik bega door groot te beginnen . Maar goed, ik kan sommige bakken ook leeg laten of bloemen in plaatsen totdat ik ze wel wil gaan gebruiken. Aangezien ik ze van stenen wil maken doe ik alles in één keer en niet over een jaar weer de hele tuin moeten verbouwen. Ik moet alleen nog even goed uitzoeken of ik de beruchte Mel's Mix meteen voor alle bakken koop of niet, begreep dat het vrij snel vrij duur word.

Verder houd ik linksonder rekening met ruimte voor twee compostbakken, een regenton achter de tuindeur onderin en in het grasveld wil ik nog 3 (of 4 als dat past) fruitboompjes gaan plaatsen.

Mochten er mensen zijn die nu al tips of commentaar hebben dan hoor ik het graag want met 2-3 maanden zal het definitief zijn geworden

Geplaatst:

Prachtig hoor ! ( en ik zou zéker niet 'Mels-Moestuin-mix kopen daarvoor, je hebt prachtige klei ter beschikking !! Prima basis om mee te beginnen ! Zie daarvoor de topics bodem en bemesting / mulch bodemverbetering etc. )

Mooie tekening. Leuk te behappen, niet te veel in 1x. goed te onderhouden !

En welkom natuurlijk.

Geplaatst:

welkom, en je zult zien, als je de smaak te pakken hebt van het zaaien, planten en oogsten je bakken nix te groot zijn.

veel plezier

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Welkom en ja, ik heb nu al tips en/of commentaar...

De bakken maak je wel erg breed, 1,5 m. Kun je dan vanaf beide zijpaden wel goed bij het midden komen?

Dat was één, en twee: kun je straks ook aan de smalle zuidkant achter de bakken staan?

En je zou dan nog kunnen gaan kijken in jouw gemeente of er compost wordt uitgedeeld, misschien in een naburige plaats. Vaak kan dit gratis afgehaald worden. Het is best een redelijk goede basis, al ben je er niet mee. Het moet gezeefd, van mest en mineralen worden voorzien, vruchtbaar gemaakt worden. Maar qua volume kom je er al een heel eind mee.

Geplaatst:

Welkom!

Beter te veel ruimte dan te weinig hoor! Je kan er altijd nog bloemen oid inzetten maar als het virus eenmaal aanslaat en je zaadjes gaat uitzoeken zal je zien dat je steeds meer ruimte nodig heb. Misschien zit er een horticoop bij je in de buurt. Daar hebben wij vermiculiet gehaald en onze mix zelf gemaakt. Zal vast goedkoper zijn. Mijn man moest daar zijn voor zijn werk (in de tuinbouw) maar volgens mij kan je er ook als particulier naar toe. De grond word er heerlijk los van.

Je tuinontwerp ziet er geweldig uit. Ik zie groen

Geplaatst:

Allemaal bedankt !

De bakken maak je wel erg breed, 1,5 m. Kun je dan vanaf beide zijpaden wel goed bij het midden komen?

Dat was één, en twee: kun je straks ook aan de smalle zuidkant achter de bakken staan?

En je zou dan nog kunnen gaan kijken in jouw gemeente of er compost wordt uitgedeeld, misschien in een naburige plaats.

De bakken zijn 1,2m maar dan met 15cm steen aan beide kanten, ik ben gelukkig niet de kleinste maar zal inderdaad wel eens even testen of dat nog goed werkbaar is. Op de tekening heb ik boven en onder elke bak 1m ruimte en aan de rechterkant iets meer, de linkerkant moet genoeg ruimte houden om met de heggeschaar de klimop te bewerken maar ben niet van plan om daar sta ruimte te maken omdat de bakken anders weer meer richting het huis gaan en dus ook minder zon krijgen.

Compost zal ik ook eens ga navragen, ik weet dat er elk jaar een dag is dat je zakken kan ophalen maar weet niet of het ook nog op andere manieren kan.

Geplaatst:

Hallo Vuilnisman, welkom!

Wat me opvalt dat de bakken zuidoost-noordwest gericht liken te zijn. Dat betekent dus misschien wel veel licht maar weinig echte zon? Houd daar rekening mee in de keuze van je gewassen! Sommige willen echt graag veel zon om lekker te worden, niet enkel licht.

Verder veel plezier in je tuin, en inderdaad: als je ze echt vast wilt maken heeft het zin om de bereikbaarheid te bekijken. Ook als je zelf redelijk groot bent, toch kan het net te ver reiken zijn en dat tuiniert niet lekker. Mooie oogst in 2014 in ieder geval!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Aangezien ik niet helemaal weet waar een "tuin-in-wording" geplaatst zou moeten worden leek het me handig om hier maar verder te gaan totdat de tuin klaar is.

Inmiddels zijn de stenenbakken af en wacht ik nog op 1 lading met grond en andere zaken. De eerste twee bakken zijn gevuld met tuinaarde en de eerste bak heb ik voorzien van een SFG matrix. Gister de eerste zaadjes de grond in gedaan en dit weekend maar even rustig verder vullen. Het zal niet lang meer duren voordat alle bakken in gebruik genomen kunnen worden (wel met een redelijk deel bloemen).

WP2014042400569341398419568.jpg

Geplaatst:

Je kan/mag er ook een blog voor aanmaken(kan je zelf ook alle stappen later terug zien).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...