jootje Geplaatst: 21 oktober 2021 Geplaatst: 21 oktober 2021 Oohh. Joekels! Hoop dat die kl*te beesten van de rest zijn afgebleven! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 22 oktober 2021 Geplaatst: 22 oktober 2021 Dat zijn knoeperds zeg. Ik heb ze dit jaar niet, maar voor volgend jaar ben ik ze al een maand of 4 zoet aan het houden. In de fruitmand begonnen de blaadjes eruit te piepen. Heb nu al een z een meter afgeknipt. Laat het zolang het goed gaat, in de fruitmand scheelt weer ruimte. In feb/maart wil ik ze wel in een pot doen. 1 Quote
Charly Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Ja die Tanjung van Joriek zijn echt geweldig! Heb hier nog nooit echt noemenswaardig grote zoete aardappels gehad, maar met die stekjes van jou is het heel goed gegaan dit jaar . En ik was zooo blij toen ik deze opgroef: Totdat ik hem omdraaide Hier dus ook mee-eters. Ik denk muizen. Al kan het ook een rat zijn. Zitten er genoeg van allebei hiero. Afijn. Die snoepers hebben de oogst gedecimeerd. Maar even zo goed denk ik wel twee maaltjes over te hebben gehouden. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Ooh wat een joekel! En dan al zo opgevreten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 24 oktober 2021 Geplaatst: 24 oktober 2021 (aangepast) Verleden jaar van Jorieke enkele bataten gekregen en opgekweekt. In juni 2x 3 uitgeplant in 2 zeer grote potten (schat 70 liter), die schuin gezet richting zuiden en verder hele seizoen "vergeten".....een gietertje water bij droog weer. Gisteren er een prima oogst van gehaald. Enkele jaren geleden al eens een poging gedaan met toen stekken die ik kocht bij de Oude Kastanje, maar dat viel tegen. Dit is zeker voor herhaling vatbaar. Met deze 2 rassen ga ik graag weer verder. Dus heel veel dank Jorieke!! Ze zijn ook nog mooi: witcreme vlees en de andere prachtig rood dooradert....presenteert mooi daarmee in een gerecht! 3 tips in de ervaringsuitwisseling hier die ik graag wil doorgeven: 1.Blijkbaar vinden pataten zonnewarmte lekker op de bodem. Uit veldproeven met ecologische teelt in Vlaanderen bleek dat de teelt op ruggen die zuidelijk waren gericht een aanzienlijke opbrengstverbetering gaf. Vandaar dat ik de grote potten in een hoek van ca. 35 graden naar het zuiden heb gericht. Mijn bodemmengsel bestond uit tuingrond, compost...schat een 20% aandeel , een klein handje gesteentemeel en 2 handjes kaliumrijke ecologsiche organische mest van Boerengoed. Ik heb alles afgedekt met een laagje halfverteerd houthaksel van een 5 cm. Verder niet meer naar omgekeken het hele seizoen. De schuine plaatsing van de potten heeft nog een voordeel, dat je de lange uitgroeiende plantstelen gemakkelijk bij elkaar pakt en ergens wat opzij legt...dat spaart ruimte. 2. Het telen in grote potten levert schonere en gavere knollen, m.i. Daarmee (en de teelt volledig ecologsich gebeurt en geen risico op resten van pesticiden e.d. zoals in de supermarkt) kun je de schil gemakkelijk schoonwrijven en mee bereiden. Ze worden even mals en zacht als wat binnenin zit en bij bereiding in de oven wordt het geheel wat krokanter, zoals bij gebakken aardappels. Omdat een deel van de knollen eerder lang en smal is, naast meer ronde en dikke knollen, is bereiden minder werk en gooi je veel minder weg. Het kan natuurlijk dat bij bewaring en indrogen gaandeweg de schil wel wat minder mals wordt....kwestie van uitproberen. 3. Het bewaren van de knollen kan zeer lang is mijn ervring. Maar zeker NIET in een koelkast en eigenlijk ook niet zo koel zoals aardappels. Rond de 10 a 12 graden in het donker is m.i. perfect. Ik bemerk dat sommige telers of verkopers dit blijkbaar niet weten. Bewaar je ze koeler dan zal er snel achteruitgang en zelfs rotting gaan optreden. Welke rol vochtigheid precies speelt daarbij, weet ik niet. 24 oktober 2021 aangepast door weknow 3 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2021 Geplaatst: 24 oktober 2021 Mooi Weknow, dat jij ook een leuke oogst had van de soorten die ik je mee gaf. Die met dat rode binnenin het Radiosa. Die had als het goed is ook ander blad (met 3 punten) en minder lange uitlopers. En die andere zal de Tainung 65 zijn. Die zijn wat bleekroze van buiten? Ik teel in de volle grond en eet de schil. Maar goed, ik heb mijn moestuin dan ook op zandgrond en niet op klei. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 24 oktober 2021 Geplaatst: 24 oktober 2021 Radiosa heb ik sinds dit jaar ook, 2 stekken in een 30L kuip.Ik ga de rest woensdag of donderdag oogsten, volle grond en de kuipen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 De zoete aardappel oogst van vandaag.Jammer dat uitgerekend de vermoedelijke grootste zoete aardappel half opgegeten is! 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 28 oktober 2021 Geplaatst: 28 oktober 2021 Vera in de kuip, 2 planten. 99% zeker dat het beide Vera is, zou me niet kunnen voorstellen dat ik een label heb verwisseld. Maar als het vruchtvlees niet paars is, dan weet ik niet welk ras de linker is.Molokai Improved, alhoewel ik niet weet wat er "improved" is. Maar heb de normale Molokai nooit gehad.De linker kreeg waarschijnlijk al in het potje van De Oude Kastanje beginnende knopvorming.De andere plant had een knol door een gaatje van de kuip, de muizen hadden er dankbaar gebruik van gemaakt.Witte van Ecohoeve. Lichte muizenvraat, maar gelukkig alleen oppervlakkig.De beste tot nu toe.S517-003. Slechts 1 plant. Niet super.Marjoke. Komt zeker niet terug. Ook maar 1 plant.Beauregard Improved, Okinawa, PurpleTwo, Radiosa, en nog een andere (vermoedelijk Tainung 65, anders Erato White) worden binnenkort geoogst, waarschijnlijk zaterdag. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Saalk86 Geplaatst: 28 oktober 2021 Geplaatst: 28 oktober 2021 Heb Marjoke 2 jaar geleden gehad hier, was helemaal niks ook idd. Weinig opbrengst maar met name ook precies zoals op jouw foto, dunne aardappeltjes! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Jorieke123 Geplaatst: 31 oktober 2021 Geplaatst: 31 oktober 2021 Ik heb alles geoogst. Voor een jaar waarin ik ze (ietwat) heb laten bevriezen als jonge plantjes, de flinke engerlingen-druk, en überhaupt geen heel warm jaar, ben ik nog erg tevreden hoor. De Tainung 65 geeft wel bijzonder lelijke knollen met vouwen en ribbels. Maar wel de zwaarste! Alle oogst, ook Radiosa: De varkens zijn nog blij met al het loof: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 31 oktober 2021 Geplaatst: 31 oktober 2021 Wat een mooie oogst! En inderdaad….wat een gek gevormde knollen! maar dat zal aan de smaak niks af doen!, Quote
acpronk Geplaatst: 1 november 2021 Geplaatst: 1 november 2021 Vanochtend met windkracht 5 en 10 graden de rest van de zoete aardappels geoogst. Het weer wordt de komende dagen nog slechter.Beauregard Improved, 2 planten, redelijk. Een van de 2 was al in het potje van de Oude Kastanje aan de knopvorming begonnen.Radiosa. 2 planten. De ene van de Oude Kastanje was ook al in het potje met de knopvorming begonnen, de andere is een stek hiervan in mei en heeft slechts dunne knolletjes.Okinawa, 1 plant, idem met de knopvorming. Ronduit slecht. Is wel een extra gezond soort, schijnt.PurpleTwo, zie Radiosa.Als laatste Witte van de Ecohoeve. Had 2 potjes gekocht, en 2 in mei gestekt. Kan helemaal niet zien welke de stekken van mei zijn, mooie grote knollen. Blijver! Qua formaat ook beter dan Tainung 65, want wie eet er een knol van een kilo in een dag op..De muizen vinden deze overigens erg lekker, ook hier is er aan geknabbeld.Aangezien er zo vele in het potje knopvorming hebben gehad, zal ik aan De Oude Kastanje vragen wanneer ze hebben gestekt.En dan zelf iets later stekken. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Frans Geplaatst: 2 november 2021 Geplaatst: 2 november 2021 Ook in de kas wordt het steeds duidelijker dat het seizoen voor de zoete aardappels ten einde loopt. De testoogst van een kuip eind augustus (om een beetje idee te krijgen van wat ik dit jaar aan opbrengst van zoete aardappels kon verwachten) viel tegen. Een tweede kuip, eind september, gaf ook geen reden een hoge opbrengst te verwachten. Gisteren werd een derde kuip geoogst. Omdat ook in de kas het groeiseizoen van de zoete aardappel bijna afgelopen is geeft deze kuip een betere indruk van de te verwachten totaalopbrengst. Het aantal knollen in deze kuip had meer mogen zijn. Minder tevreden ben ik ook over het gewicht. Ze hadden gemiddeld wat zwaarder mogen zijn en echte joekels zitten er niet bij. De naam van het ras is niet bekend. De oorspronkelijke moederknol, afkomstig uit Portugal, werd een paar jaar geleden bij Albert Heijn gekocht en vanwege zijn goede smaak en opbrengst ben ik er mee door gegaan . In de resterende kuipen staan nog rassen als Beauregard , Covington en Orleans. Verder nog een paar kuipen met bovenstaande onbekende knol en een paar met een voor mij nieuw door en door paars ras (naam onbekend) waarvan ik de moederknol in het voorjaar bij de Lidl kocht . Nu nog 11 kuipen/manden te gaan en de eindopbrengst afwachten. Door de nog relatief hoge dagtemperatuur in de kas daalt de grondtemperatuur in de kuipen maar langzaam en verwacht ik dat ze nog wel een paar weken kunnen blijven staan. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 11 november 2021 Geplaatst: 11 november 2021 Vanmiddag de zoete aardappels geoogst. De opbrengst is dan wel kleiner dan vorige jaren maar gelukkig beter dan wat ik sinds eind augustus, na een paar minder belovende testoogsten, verwacht had. In ieder geval zijn het er genoeg om tot een heel eind in het komend jaar zoete aardappels van eigen bodem te kunnen gebruiken. Vannacht blijven de gerooide knollen in de kas liggen en zijn ze tegen de ergste kou afgedekt met noppenfolie en een dekzeil. Morgen worden ze gewassen, gedroogd en na sorteren in dozen in de kelder opgeslagen. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Swa Geplaatst: 14 november 2021 Geplaatst: 14 november 2021 On 10/24/2021 at 12:24 PM, weknow said: 3. Het bewaren van de knollen kan zeer lang is mijn ervaring. Maar zeker NIET in een koelkast en eigenlijk ook niet zo koel zoals aardappels. Rond de 10 a 12 graden in het donker is m.i. perfect. Ik bemerk dat sommige telers of verkopers dit blijkbaar niet weten. Bewaar je ze koeler dan zal er snel achteruitgang en zelfs rotting gaan optreden. Welke rol vochtigheid precies speelt daarbij, weet ik niet. Op zoek geweest en het volgende tegengekomen: A- Eerst een week op 21°C droog opslaan, dan meerdere maanden houdbaar op een droge, donkere en koude plek, zoals voor gewone patat. B- In een pot half ondergeplant, op een donkere, warme plek. C- In een pot half ondergeplant, warme plaats, met veel licht. D- geplant in een pot in de kelder (dus koel en toch wel vochtig) E- 2 weken in een droog en warm (25°C) lokaal laten liggen zodat de schrammen genezen. Ze mogen elkaar niet raken. Al wat rot moet direct weggehaald worden. Daarna tot 6 maanden in het donker te bewaren bij 10 à 12°C. (hier wordt ook niet meer gesproken over luchtvochtigheid) A en E komen zeer sterkt overeen en zijn duidelijk andere bronnen. Is ook helemaal wat @weknow schrijft. Vorig jaar hadden we ze koeler bewaard (op stro in de schuur) en dus ook zonder die 'warme' stap te doorlopen en dat is niet goed gekomen. Ook al meerdere keren gelezen dat het aangeraden wordt om pas eind oktober of zelfs in november te oogsten. Dit jaar doe ik om de 2 weken een plant uit welke in vergelijkbare omstandigheden geplant werd om het verschil te zien. Net de 2de uitgehaald, echter niet gewogen...., was met een halve emmer vol wat meer dan de eerste plant eind oktober. Wel veel kleinere knollen die ik wil gebruiken volgend jaar bij de aanplant. Quote
acpronk Geplaatst: 14 november 2021 Geplaatst: 14 november 2021 B en C zou ik sowieso niet doen. Warm en vochtig maakt dat ze gaan groeien.Helaas eigen ervaring, ze staan iets te lang in de woonkamer op de vloerverwarming. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 26 november 2021 Geplaatst: 26 november 2021 Ik heb weer een paar planten opgepot na het oogsten. Ik had zoveel mogelijk zijtakjes laten zitten, in de hoop dat er dan straks meer scheutjes aan komen om te stekken. Maar goed, die zijn allemaal verdroogd en nu komen er uit de grond en de dikkere stam wel nieuwe uitlopers: Radiosa: Tainung 65: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 26 november 2021 Geplaatst: 26 november 2021 Nou…Ziet er veelbelovend uit, Jorieke! 😊👍🏻 1 Quote
Swa Geplaatst: 2 december 2021 Geplaatst: 2 december 2021 Eigenaardigheidje hier. Eerder op het jaar werden er vier stuks 'Ipomoea Batatas Erato Orange' geplant aangekocht bij de lokale plantjesboer. Bij het oogsten leek het er al op dat het toch 2 verschillende soorten waren want 2 verschillende kleuren. Die tweede soort is niet lekker..... ze heeft zelfs een ietwat bittere smaak. Het ding ruikt ook wat naar lychee tijdens en na het koken. Nog iemand ervaring hiermee? Quote
Swa Geplaatst: 2 december 2021 Geplaatst: 2 december 2021 Quote Het oprooien in de herfst maar vóór dat de bodemtemperatuur onder de 11 graden zakt omdat de knol dan bitter wordt en gaat rotten. Antwoord gevonden in dit heel interessant document: De teelt van A tot Z - Zoete Aardappel - Biologische teelt J.M.L. Peteroff - Tuinbouw & Agribusiness Inholland Hogeschool Delft Januari 2018 Hier de link naar het PDF document: https://edepot.wur.nl/442972 1 Quote
Karietje Geplaatst: 2 januari 2022 Geplaatst: 2 januari 2022 Interessant topic dit, ik ga er dit jaar me ook maar eens aan wagen.. Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Frans Geplaatst: 6 januari 2022 Geplaatst: 6 januari 2022 Hoe lang houdt een zoete aardappel het vol tot hij tot snot is gereduceerd of op een andere manier aan zijn einde komt ? Dat blijkt verbluffend lang te zijn. Deze twee overjarige jongens uit de oogst 2020 liet ik al eens in augustus zien met de volgende tekst: Ik heb de laatste 2 knollen niet meer gebruikt en bewust in de kelder laten liggen. Gewoon voor de fun om te zien wat er gebeurt als je ze met rust laat. Er is maar een sprankje licht en dat is duidelijk aan stengel- en bladkleur te zien. De knollen zijn overigens nog keihard en wegen (nu nog) respectievelijk 596 en 890 gram. Na bijna vier en een halve maand heb ik ze weer eens uit de kelder gehaald en gewogen. Ook nu hebben ze gewicht ingeleverd. Momenteel wegen ze respectievelijk 483 en 737 gram. Keihard als beton zijn ze met gebarsten schil en waarschijnlijk niet meer te eten ook al zouden de scheuten in een vroeg stadium verwijderd zijn denk ik. Vanaf nu worden ze in een lichte en warmere omgeving bewaard. Dorre puntjes knip ik af en dan maar zien of er bladgroen terug komt. Voor een stekkenteelt is het nog veel te vroeg maar misschien zijn er over een paar maanden toch wat bruikbare stekken vanaf te halen. Niet zozeer omdat het nodig is ... het is vooral voor de fun. Tot zover deze weinig zinvolle bijdrage in de teelt van zoete aardappels. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2022 Geplaatst: 14 januari 2022 Mijn kameraardappels staan er mooi bij: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 14 januari 2022 Geplaatst: 14 januari 2022 Mooie planten Jorieke. De gezondheid spat er van af Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.