Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verhoogde bedden - hoe zit 't precies

veuvecouderc

Recommended Posts

Het is niet mijn bedoeling hier een wilde discussie te starten over verhoogde bedden maar ik wil in ieder geval zelf graag begrijpen waar we het over hebben als we het over verhoogde bedden hebben.

Ik ben in de veronderstelling dat met een tuin vol verhoogde bedden (of met één verhoogd bed) bedoeld wordt dat je de grond die je al hebt (weiland, bosgrond, tegels etc) laat zoals ie is en dat je daarbovenop een flinke hoop aarde/grond stort (aangeschaft of elders vandaan) en dat afsluit met takken, tegels of weet ik wat. En daarop ga je dan telen. Is dat ook waar jullie het over hebben?

Volgens bovenstaande 'definitie' heb ik in mijn tuin geen verhoogde bedden. Ik heb in de 120m2 tuin drie perken/bedden afgezet met touwtjes, de grond binnen die touwtjes vervolgens gespit en zo goed als mogelijk ontdaan van onkruid, er toen wat organisch afval uit de stal doorheen gewerkt. De touwtjes zijn vervangen door takken en dat zijn dus mijn - niet verhoogde - teelbedden. En op die bedden, gemaakt van de oorspronkelijk grond uit mijn tuin, teel ik nu. Die bedden van mij blijven zo, ik hoef dus niet elk jaar alles weer om te spitten maar alleen mijn perkjes bij te houden.

Wat ik dus niet heb is een lap grond van 120 m2, die gespit en gefreesd is en vrij van onkruid waar ik eigenlijk overal mijn groenten neer zou kunnen zetten met hier en daar een pad langs de rijen groenten. Elk jaar gaat deze hele lap grond weer om. Deze vorm van moestuin zou ik de traditionele moestuin noemen.

Misschien is het enige verschil tussen 'mijn' tuin en de verhoogde bedden dat ik de grond gebruik die ik heb en niet nieuwe grond heb aangeschaft.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Nouja wat je veel ziet is een hele lage plank rondom dan vindt ik het geen verhoogdbed persoonlijk.

als ik aan verhoogde bedden denk zie ik zoiets voor me.

1-9.jpg

Players only love you when they're playing.

Ik ben in de veronderstelling dat met een tuin vol verhoogde bedden (of met één verhoogd bed) bedoeld wordt dat je de grond die je al hebt (weiland, bosgrond, tegels etc) laat zoals ie is en dat je daarbovenop een flinke hoop aarde/grond stort (aangeschaft of elders vandaan) en dat afsluit met takken, tegels of weet ik wat. En daarop ga je dan telen. Is dat ook waar jullie het over hebben?

Dat is hem inderdaad, dus ook met 1 plank er omheen Er zijn meerdere voorbeelden op het forum, o.a. van betty en koert. En er is natuurlijk de vierkante meterbak van de welkoop/boerenbond. Dat betekent dat jij volgens deze definitie geen verhoogde bedden hebt, zou je de takken hoger maken en vullen met grond, dan weer wel

Kwam onderstaande foto tegen, mooi moment om te posten:

Natural-Wood-Raised-Garden.jpg

Ik heb trouwens een traditionele moestuin.

De term "verhoogde bedden"is af en toe (in mijn geval) misleidend, mijn bedden zijn niet heel erg hoog, ziet er al helemaal niet zo uit, maar dat komt voornamelijk door de 10 cm laag houtsnippers als paden. Ik zou eerder spreken van vaste bedden met een rand/omheining. De voordelen van teeltbedden ten opzichte van een traditionele moestuin zijn wel duidelijk, door de rand vind ik het makkelijker bepaalde constructie te bevestigen/klemmen, compost mest etc, toe te voegen (zodat er niks op mijn paden valt) en om te zorgen dat de houtsnippers van mijn paden niet in mijn bedden komen. Ik gebruik gewoon de grond die er al was en die verrijk ik ieder jaar met compost/mest, op de eerste plaats als voeding maar zeker ook omdat ik op kleigrond teel een makkelijker bewerkbaardere grond wil creëren die beter water doorlaat en waar o.a.wortelen etc. beter op zullen doen dan op volle klei. Zodra de bakken aardig vol zijn en de grond mooi van structuur, zal ik minder compost/mest toevoegen en meer met gedroogde koemestkorels gaan werken. Daarnaast is het ook zo dat zo'n bak met grond, die bij mij uiteindelijk zo'n 25 cm zal bedragen in het voorjaar toch sneller opwarmt, waardoor ik een klein voorsprongetje heb. Ik werk nu met stoeptegels eromheen, in de toekomst wil ik daar nog een wat hogere en wat decoratievere rand tegen aanzetten, zo iets als Jorg op de foto heeft staan vind ik wel erg gaaf!

Even a broken clock is right twice a day

Ja die bakken die Jorg heeft geplaatst die zijn prachtig, maar ook de terrassentuin met bakken van Hans vindt ik mooi.

Toch begrijp ik het nog niet. Jorg zegt dat mijn veronderstelling juist is en geeft Koert als voorbeeld, Koert zelf gebruikt zijn eigen grond en dat zou in mijn veronderstelling dus geen verhoogd bed zijn. Misschien is het het beste dat ik in het vervolg gewoon even expliciet vraag of we het hebben over 'eigen' grond of 'ingebrachte' grond, voordat ik voor allerlei spraakverwarringen zorg.

Enne, mijn niet verhoogde maar wel bewerkte bedden meten zojuist (om 8 uur na een warme dag 20+ graden) 18,5 graad! Theoretisch gezien kan de aubergine de grond in! Jammer alleen dat de plantje uitsluitend nog aan elkaar geplakte kiemblaadjes vertonen

Veuvecouderc

Toch begrijp ik het nog niet. Jorg zegt dat mijn veronderstelling juist is en geeft Koert als voorbeeld, Koert zelf gebruikt zijn eigen grond en dat zou in mijn veronderstelling dus geen verhoogd bed zijn. Misschien is het het beste dat ik in het vervolg gewoon even expliciet vraag of we het hebben over 'eigen' grond of 'ingebrachte' grond, voordat ik voor allerlei spraakverwarringen zorg.

Het kan beide natuurlijk, ik vul hem ieder jaar steeds een beetje af met compost/mest een ander gooit hem gelijk vol met nieuwe aarde, mij wordt het te gortig als ik 12 keer 5 x 1.20 moet vullen met nieuwe aarde, aan de ene kant dus een centen kwestie aan de andere kant mijn kleigrond en compost zijn voedzaam genoeg.

En hoe doen die mensen met 'ingebrachte' grond dat dan met bodemleven. In zo'n zak tuingrond zitten toch niet ook wormen enzo. Als ik mijn spitvork in de grond steek heb ik steevast een 10 tal wormen opgeschrikt. De honden lopen juichend achter mij aan als ik die vork alleen al uit het rek pak, ze zijn er gek op om de wormpjes uit de grond te trekken en ze op hoopjes te verzamelen. Wel handig die hoopjes want aan het einde van de dag gooi ik ze natuurlijk weer terug in mijn bedden. Maar die beesten (en anderen) heb je toch nodig in je grond?

Veuvecouderc

Weet ik niet hoe ze dat doen, maar je hebt helemaal gelijk, vaak leggen ze dan worteldoek onder de bak tegen onkruid maar ook dus tegen wormen, die klimmen echt niet over de rand heen!

veuvecouderc je zegt dat je geen discussie wilt maar uiteindelijk ga je m toch krijgen op deze manier. Veel te veel mensen hier gebruiken namelijk die methode

Verhoogde bedden zijn met of zonder omheining bedden die zo'n 25 a 30 cm hoger zijn dan de oorspronkelijke tuin. Aangzien er hier een heleboel mensen kweken volgens die methode is een discussie onvermijderlijk

Die hele hoge bedden leg je aan als je een probleem hebt met vervuilde grond of zelfs als je bijvoorbeeld alleen maar een stuk tuin hebt waar een laag beton in ligt. Dat zie je wat vaker in het buitenland. Of dat je vanwege je fysiek niet kan bukken. De +- 30cm verhoogde bedden met of zonder omheining leg je aan als een een methode volgt waarbij je ervan uit gaat dat het je voordelen op gaat leveren. Zoals de grond die sneller opwarmt, minder nat, de bodem die luchtig blijft omdat je er niet op loopt zodat je niet hoeft te spitten. Daarbij is spitten zowiezo slecht voor het bodem leven volgens de biologishe methode. Dat doe je alleen aan het begin voor je de bedden aan legt. Het bodem leven de wormen etc zitten ook in die verhoogde bedden. Aan het einde van het teeltseizoen maak je de bedden onkruid vrij en gooi er een dikke laag compost of mest op. De wormen wormen t er netjes doorheen.

Hier een leuk voorbeeld van raised bed gardening

http://www.frenchgardening.com/aupotager.html?pid=3130818325605936

veuvecouderc je zegt dat je geen discussie wilt maar uiteindelijk ga je m toch krijgen op deze manier. Veel te veel mensen hier gebruiken namelijk die methode

Verhoogde bedden zijn met of zonder omheining bedden die zo'n 25 a 30 cm hoger zijn dan de oorspronkelijke tuin. Aangzien er hier een heleboel mensen kweken volgens die methode is een discussie onvermijderlijk

Omdat er hier veel mensen zijn die het anders doen dan ik, krijg je als vanzelf een discussie Als ik een vraag stel over iets waar ik meer van wil weten of duidelijkheid over wil dan heb ik gelijk een discussie gestart Lijkt mij een vreemde gebeurtenis, dat zou betekenen dat ik wil ik discussies vermijden geen vragen meer mag stellen

Daar ik voor zover ik weet geen verhoogde bedden heb en het hier op het forum er wel vaak overgaat heb ik me zitten afvragen wat het precies zijn, want als je de diverse post leest waarin over verhoogde bedden wordt gesproken zijn er nogal wat verschillende opvattingen en ik hou nou eenmaal van duidelijkheid. Maar zo eenvoudig is dat niet, als het om verhoogde bedden gaat dat blijkt alweer uit de reacties in dit topic.

En de dame uit jouw link mag het dan French Gardening noemen, in mijn deel van Frankrijk doen ze het heeeel anders.

Veuvecouderc

Ben ik met je eens hoor Leslie, het is gewoon zo dat iedereen wat anders verstaat over VERHOOGDEbedden, sommige met een dunne plank noemen het dan ookal zo terwijl ik denk dat is geen verhoogd bed maarja er is geen standaard eis voor de naam verhoogd bed waarschijnlijk kun je als je een zak compost op een bed gooid al spreken dat je het bed iets verhoogd hebt.

voor mij is het woord plantbed wel voldoende of het hoog of laag is maakt weinig uit.

Verhoogdbed is natuurlijk ook een populair woord op het moment, een trend

net als mensen met een hectare grond een makkelijke moestuinbak gaan neerzetten in een gigatuin, ook op reklame foto's ervoor zie je dat staat dan zo lullig zo'n mm-bak in super grote tuin daar moet ik wel vreselijk omlachen, maarja als je maar plezier hebt.

maarja als je maar plezier hebt.

Inderdaad

Maar die foto die jij hebt geplaatst van die terrassen tuin met VERHOOGDEbedden, die laat mij niet meer los. Wat een mooie tuin. Ik heb dan wel die terrassen niet maar ik merk dat ik 's nachts stiekem droom van die bakken.... Met name die nachten dat ik pijn in mijn rug heb van het onkruid wieden in mijn gewone bedjes.

Veuvecouderc

Was trouwens een foto uit Frankrijk, ik heb bij een Frans tuincentrum zelfs zo'n ""echt"" verhoogde koudebak gezien,

dat zag er heel grappig maar ook superhandig uit omdat koude bakken best wel geklungel is met bukken, zaaien en bij je plantjes komen.

http://www.plantes-et-jardins.com/catalogue/catalogue4.asp?id_variations=23550&w1=3662$3670&utm_source=mailing&utm_medium=newsletter&utm_content=TC-11S15

http://www.plantes-et-jardins.com/catalogue/catalogue2.asp?id_sections=1212

Ken je dit tuincentrum leslie ik heb geen idee of dat een bekend iets is zoals bv hier intratuin maar ik vindt wel dat ze soms echt andere en handige dingen hebben als hier, prijzen verbaasd mij soms bv vindt ik de fruitbomen duur bij jullie of daar natuurlijk.

Ik ken de site wel want ik ben op zoek naar een drietal planten voor in mijn tuin maar die vind ik niet bij mijn vaste kwekers. Deze on line verkoper heeft er helaas maar 1 van de drie

Als vaste winkel (met een pand enzo) ken ik het niet. De enige intratuinachtige die ik hier overal zie is Jardiland. Maar ik koop nooit bij dat soort winkels. Ik ga naar de kweker voor de planten en mijn zaad [edit zaad ipv zaak] koop ik online bij Oranjeband of hier bij de agrarische supermarkt

En dat kasje lijkt me heerlijk werken, maar ik kan die 300 euro heel wat beter besteden in het huis.... Ik maak er volgend jaar zelf wel een van gevonden spullen

Edited by Guest

Veuvecouderc

Hans (en anderen), ik was zo geinspireerd door die foto die jij had geplaats (en door de zeurende rug) dat ik even moest kijken hoe dat er bij ons zou uitzien. Het begin is er dus!

2ly5rev.jpg2dulco2.jpg

Morgen maken we dit bed af, 3 paaltjes hoog. Dat wordt dan het zaaibed voor dit jaar. We gebruiken gewoon onze eigen grond, we zien wel hoe hoog dat komt. Maar als we er elk jaar een laagje compost of mest bij doen en elk jaar een paaltje dan is ie tegen de tijd dat ik 60 ben wel zo'n 1,5 meter hoog! Heerlijk

Veuvecouderc

Gaat echt mooi worden Leslie, je stammetjes zijn mooier al dan het vb. en passen gaaf bij de stapelmuurtjes.

Eigenlijk moet je er nog 1 maken maar dan verticaal met je openhaardhout blokken, gaat je boog trouwens goed ?

Ik heb nog geinformeerd naar de takken die je gebruikte je kan ze hier bij verschillende bedrijfjes kopen, maar te verweg bij mijn woonplaats maar wie weet volgend jaar het woredt trouwens hier bleeslatten genoemd en ze zijn wel -5 meter lang en niet zo duur hoewel bij jouw goedkoper.

Eigenlijk moet je er nog 1 maken maar dan verticaal met je openhaardhout blokken, gaat je boog trouwens goed ?

Goed idee van die haardblokken! Maar da's dan een winterklusje, de komende weken ga ik onkruid verbranden En die boog die gaat heel langzaam, tis hier verdorie al een week of vier harstikke droog! Ik giet wel maar niet elke dag, is hooguit genoeg om het spul in leven te houden. Hopelijk doet april straks nog even wat ie wil!

Veuvecouderc