Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

ook nieuw hier

Semie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben Yvon, 51 jaar en heb 3 dochters, waarvan de oudste over ongeveer 7 weken haar eerste kindje krijgt. En dat maakt mij dan oma, waar ik mij enorm op verheug. Tot nu toe huurde ik een volkstuin om 10 km afstand van mijn huis, maar dat bleek te ver. Gelukkig kan ik vanaf half april een nieuwe tuin huren op 3 km afstand. De tuinen zijn nieuw aangelegd en 150 m2 groot. ik wil liefst tuinieren volgens de permacultuur principes (althans een aantal daarvan). A.s. zaterdag ga ik daarover een workshop volgen.

Ik heb zo'n 20 verschillende tomatenrassen gezaaid en wat paprika's en pepers. Vorig jaar heb ik bijna geen tomaat kunnen oogsten, omdat ze allemaal ziek waren. Op mijn balkon heb ik nog een grote bak staan van 1.20 x 1.20. Daar doe ik kleine tomaatjes, sla en kruiden in, de rest komt op de volkstuin. Ik hoop hier nog vaak raad te kunnen krijgen en eventueel ook te geven, heb al een boel geleerd in de eerste jaren!

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Yvon, welkom op dit gezellige en vooral informatieve forum.

Spannende tijd dat je bijna oma wordt!

Fijn dat je een nieuwe tuin krijgt. Houd dat ook in dat je niet gelijk vanalles hoeft om te spitten ed.?

Leuk dat je ook een Makkelijke Moestuin hebt.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat betekent inderdaad dat de tuin kant en klaar op mij ligt te wachten De volkstuinvereniging zorgt dat de tuintjes zijn omgeploegd en bemest, ik voel me echt bevoorrecht! Ik had nl. eerst een andere tuin aangeboden gekregen, die bomvol kweekgras zat. Toen de opzichter mij zag ploeteren om alles eruit te krijgen, bood hij aan om gif te spuiten om daarvan af te zijn. Maar dat wil ik niet, het is tenslotte een groententuin. Toen stelde hij voor om te verhuizen naar een nieuwe plek, de gloednieuwe tuin dus.

Ik ben begonnen met een aantal bakken (makkelijke moestuin), maar, omdat ik toch de ruimte had, ben ik ook in de volle grond gaan tuinieren. Twee vakjes met sperzieboontjes of spinazie schiet niet erg op, vandaar dat ik de bak thuis alleen nog gebruik voor snelle plukdingen, zoals basilicum, bieslook, rucola, pluksla etc.

Nu ik veel meer oogst heb, ben ik ook begonnen met ouderwets wecken. Voornamelijk bonen, tomaten en ook boerenkool. Dat gaat heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de tip Helly. Ja, ik kocht altijd al het liefst boerenkool van Hak uit de pot. In gesneden boerenkool uit de supermarkt zitten altijd van die harde stukken. In de pot ziet het er uit als verse, gekookte boerenkool en zo smaakt het trouwens ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Yvon, welkom hier!

Ik ben benieuwd welke soorten tomaten je allemaal gaat zaaien!

Mijn ervaring is dat de meesten het niet zo goed doen in de volle grond. Ze groeien wel goed, maar als het op afrijpen aankomt worden ze allemaal bruin. Sinds ik een kas heb gaat dat stukken beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb veel vroege rassen Romke3. Als je het wilt weten is hier de lijst:

Voyager

Principe Borghese

San Marzano

Marmande

Pyros F1

Gardener's Delight

Sweet Million

Golden Sunrise

Ida Gold

Latah

Tiny Tim

De rest zijn rassen waarvan ik de naam niet ken. Deze tomaten heb ik gekocht in de supermarkt en hiervan zelf zaad gewonnen. Ik weet dat dit niet altijd goed uitpakt en dat je vaak een andere tomaat krijgt dan de oorspronkelijke, maar vorig jaar is het goed gelukt. Dit jaar ga ik werken met tomatenhoezen als bescherming wanneer het regent. ik heb ook een kasje, waar 3 planten in kunnen. Als het weer mislukt, heb ik tenminste die nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...