Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vervallen volkstuin naar mooie moestuin


Riverdale27

Recommended Posts

Dag iedereen,

 

Mijn vriendin en ik zijn sinds kort lid van een volkstuin vereniging. Met onze eigen moestuin thuis hebben we zowat het maximum gedaan dat we kunnen doen qua plaats en inrichting (foto hier)

 

Dus we zijn lid geworden van een volkstuinvereniging en hebben nu fijn een halve are om op te tuinieren.

 

Eerst zag het er zo uit:

1964840_10152276022993245_1374791456_n.jpg

 

En na één dag de rotzooi opruimen ziet het er zo uit:

 

1625712_10152276026648245_1770615783_n.jpg

 

Het is leem tot kleigrond, momenteel bijzonder nat en niets dan brokken. Plus het staat vol met onkruid. Alles handmatig verwijderen is one hell of a job en we hebben nogal last van onze rug dus dat is geen goed idee. Mijn vraag is dan ook: hoe zouden jullie dit aanpakken?

 

Wij dachten al om een frees te huren en dat hele stuk goed om te spitten en achteraf zoveel mogelijk plantenresten weg te smijten.

 

Any thoughts? Bedankt.

 

PS: enkel ecologische oplossingen. Gras doodspuiten en dergelijke zijn geen optie.

Link to comment
Share on other sites

De karton-methode van Charles Dowding heb ik nu in verschillende situaties toegepast. Als je het interessant vindt, wil je wel wat meer vertellen over mijn ervaringen tot hier.

Zie deze website: http://www.charlesdowding.co.uk/node/67

 

Volgens mij hebben ook enkele anderen op dit forum er wel ervaringen mee.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Als het echt zo nat is is het jammer dat de rug niet meer wil. Anders zou je met een riek e.d. er best veel ongewenste vegetatie met wortel en al uit kunnen halen. Het omlaten werken door o.a. een frees kan maar dan ben je nog niet klaar hoor veel "onkruid" komt ook dan snel weer terug. Wat Weknow al aan geeft met karton en dan veel mulchen zou minder rug problemen op moeten leveren. Maar ieder zo zijn of haar keus er zijn vele wegen naar Rome .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link to comment
Share on other sites

Wat Weknow aandraagt, kan.

 

Aan de andere kant, ik kan het mis hebben hoor, maar ik heb de foto bekeken van je huidige tuin, bij het huis. Denk dat jullie misschien toch met wat meer drastisch ingrijpen beter af kunnen zijn.

 

Niet frezen ( te oppervlakkig ) maar ploegen. Huur iemand in die dat stuk in een uurtje ploegt.

Padenstelsel maken en dan delen dik mulchen, delen inzaaien met groenbemester, misschien ook delen met karton en compost afdekken

 

Wat je er mee wint, is dat je dit vroege voorjaar op delen al echt kunt beginnen met telen. Andere delen, als de tuin je nu nog wat te groot is ineens kun je afdekken wat Weknow zegt, of groenbemester inzaaien

Een slim padenstelsel kun je dan ook vast maken

 

Je foto van je huidige tuin bij huis, toont nogal wat " controll ". Leef je daar lekker verder mee uit.

Link to comment
Share on other sites

Ik was vergeten te zeggen dat we dus wel binnen een week of twee willen beginnen met zaaien

 

Misschien is het dan gewoon makkelijker stukje per stukje klaar te maken en met de hand alles uit te trekken, al is dat echt hels werk.

 

Onze huidige tuin is maar van een huurhuis. Daar was het een stuk puin en een stuk gras. Gras deels omgegraven en het puin gewoon weggebracht en vervangen door schors en bakken (onder de grond nog veel puin hoor...) Vandaar dat het nogal gestructureerd lijkt... maar ik vind niets mis met een goed stuk grond zonder teveel franjes.

Link to comment
Share on other sites

Dan is de combinatie zoals Bit aangeeft geen slechte start hoor. Je maakt een of enkele stukjes schoon en daar kan je dan zaaien en dekt een deel af met karton en mulch e.d. waar je later weer in kan (ver)planten en heb je snel resultaat zonder te veel werk in een keer. En zo kan je om de week of weken een stukje meer gaan doen zonder extreme rug belasting. Niet onbelangrijk ook bij te houden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link to comment
Share on other sites

Beetje een off-topic toevoeging, maar ik heb dus ook last van mijn rug ( ik spit niet veel ): ik kruip !

 

Kniebeschermers kopen en kruipen, met een grote emmer naast je. Doe je echt lekker een paar m2 op een uurtje werken. Gaat prima ! Lijkt belachelijk veel werk, maar is écht goed te doen. Ik hou mn hele tuin kruipend bij.

 

kniebeschermer56281393224145.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ook als je karton legt kun je nu al beginnen met telen hoor! Zie hier: http://wroeten.nl/moestuin/ontginnen-zonder-spitten/. Op pagina 3 staan een aantal duidelijke foto's van hoe het er dan uit komt te zien.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link to comment
Share on other sites

Als je naar dat artikeltje verwijst, Mijke, dan wil ik er wat ervaringen (= kleine correcties/aanvullingen) bijleggen.

 

In grote lijnen klopt het verhaal. En inderdaad had ik ook al willen zeggen - in tegenstelling tot wat Bit denkt - dat met die methode al heel snel gepoot en geteeld kan worden.

Voor gras en eenjarige onkruiden werkt de methode perfect, als je zorgt dat de stukken karton elkaar telkens een 20 cm overlappen. Door 3 lagen te gebruiken: laagje compost onder dat ook wat egaliseert; daarop een laag karton en daarop weer een laag van zeker 5 cm compost, worden onderliggende planten van licht afgesloten gedurende een aantal maanden en zullen vergaan, op dezelfde manier als bij composteren. Vocht en lucht kunnen gewoon in de bodem komen. Bovendien ziet het er keurig uit, omdat alle karton bedekt is met de compost.

 

Wortelonkruiden, althans sommige, zullen er door verzwakt worden, maar vaak niet verdwenen zijn in de 4 a 6 maanden totdat het karton volledig verteerd is. Als je de groeiwijze van bepaalde wortelonkruiden kent, is dat ook wel te voorspellen: In ieder geval zullen brandnetels, ridder- en krulzuring, kweek, paardenbloemen, fluitenkruid, zevenblad, distels zeker nog terug kunnen komen. Daarvoor is het toch nodig om

- ze (liefst) zoveel mogelijk uit de grond te halen.

- of de afdekking nog eens te herhalen na 5 a 6 maanden (een 2e stik-periode zullen de afgezwakte wortelonkruiden waarschijnlijk niet meer overleven)

- misschien is een dubbele laag karton ook afdoende.

 

Zoals gezegd is een laag (bruin, niet of weinig bedrukt) karton na 4 a 6 maanden volledig "weg" en verteerd. Je moet wel eventuele plakband of metalen nietjes verwijderen, want die verteren niet. Karton is cellulose: dat verteert heel makkelijk. Al na enkele weken en een paar flinke regenbuien is het al volledig doorweekt en zacht en steek je er met een pootstok gemakkelijk gaten in. Daarin zet je de planten. Kies best gewassen die blij zijn met veel compost en vochtig blijvende bodem en toch wel een maand of 4 minstens mogen blijven staan: courgettes, pompoenen, flinke kolen, aardappels, mais, aardperen...dat soort dingen.

Wat na een half jaar overblijft is een humusrijke, voedzame en levende bodem met mulchlaag, die je best niet meer omwerkt. Want dan breng je opnieuw veel onkruidzaden naar de oppervlakte.

 

Je hebt zo een snelle en schone start voor een biologische tuin, zonder al te veel werk en kosten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Link gelezen. Snap ik ook allemaal best hoor. Is ook absoluut een optie. Volgens mij heb ik die optie ook meegenomen in mijn eerste post na vraag topicstarter. Dikke laag compost, ook mulchen ( aanvullen gaandeweg het jaar en en en. Veel is in te zetten. Maar. Er is altijd een maar.

Wil je je eerste seizoen ook de gewone teelten van sla , spinazie , andijvie, worteltjes , uien en dergelijken hebben, gaat dat karton verhaal toch niet op ? Spinazie in compost zaaien zou ik zelf niet snel doen. Sla in compost poten ook niet natuurlijk.

 

Het is ook helemaal niet dat het verhaal van Weknow niet zou opgaan, heb ik ook helemaal nergens beweerd. Ik zou het zelf alleen niet bij alle teelten wensen en tja, gewoon ongeschikt vinden dus voor mij.

Ik zou dus pleiten voor een eclectische lappendeken. Dáar wel, dáár zeker niet en dáár weer anders.

Link to comment
Share on other sites

Hm wat dat zaaien in compost betreft: ik volg nu de online cursus natuurlijk tuinieren van frank anrijs, zijn ouders hebben een ecologische tuin ydragsil (ofzoiets?) in belgie. En wij leren allemaal dat we het eerste jaar beginnen met karton leggen, en dan een dikke laag compost (15 cm) op de tuin leggen. Alles wordt daar gewoon vrolijk in geplant en gezaaid. Ik heb er zelf natuurlijk geen zicht op/ervaring mee, maar zo doen zij dat bij beginnende tuinen al jaren en dat schijnt allemaal dus prima te kunnen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link to comment
Share on other sites

Haak ik ook even op aan. Ik heb een dikke mulchelaag compost liggen op de grond en trek daar de zaaigeulen in. Spinazie, wortel, bietje, witlof, radijs, etc zaai ik dus ook direct in de compost en heb daar nog geen problemen mee gehad. Enige nadeel is dat nieuwe compost van de milieustraat vrij droog is en dus in de beginperiode wat minder geschikt is om zaailingen in te planten (sla bijvoorbeeld). Na enkele weken en regen gaat dat prima en droogt de laag minder snel uit. Karton heb ik geen ervaring mee (en mag ik dus eigenlijk niet over adviseren) maar vormt naar mijn idee na enkele maanden ook niet direct een probleem.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben wel benieuwd hoe het nu met je moestuin gaat eigenlijk! Hoe ver ben je nu?

Welke methode heb je toegepast? En heb je al wat dingen gezaaid?

 

Ik krijg aankomende zaterdag mijn volkstuin toegewezen en die ziet er ongeveer hetzelfde uit. Dus ik ben wel nieuwsgierig hoe jij het hebt aangepakt en hoe het bevalt

Link to comment
Share on other sites

We hebben het eenvoudig en goedkoop gehouden:

 

- stuk omspitten met een Wolf-Garten Multi-star® iE-M Cultiweeder (gewoon een hark met wieder, google maar eens)

- alle gras en onkruiden wegdoen, diepe wortels van onkruid uitgraven

- dikke brokken klei verbrokkelen en verspreiden over het terrein

- compost toevoegen (ongeveer een propvolle kruiwagen per 3-4 m²)

- compost onderwerpen

- paadjes voorzien

 

Hebben nu iets minder dan een derde van het stuk kunnen doen. Op 1.5 a 2u doen we met twee makkelijk een 6 a 8 vierkante meter. Als het zandgrond geweest was, was het een pak makkelijker geweest. Maar het is helaas zware klei. Dus dat maakt het werk vrij zwaar.

 

Voorlopig nog niets gezaaid maar ik ga vrij snel al erwten en tuinbonen zaaien. Binnenkort ook aardappelen.

Link to comment
Share on other sites

Loes schreef:

waarom eerst compost toevoegen en dan pas de paden maken?

dan ligt er op je paden ook compost?

 

Dat hoeft niet. Maar ik doe het wel en heb daarvoor meerdere redenen.

 

Eerst even zeggen, dat ik maar enkele paden door mijn tuin heb, met losliggende stoeptegels. Daarnaast kan ik elke plek bereiken, langs de bedden, met trottoirtegels als een soort stepping stones. Ik kies hiervoor omdat het flexibel is: wil ik de indeling veranderen of iets verplaatsen, dan leg ik paden en stepping stones wat anders neer. Maar op een dikke laag compost kun je ook heel goed lopen! Er blijft geen water op staan en doordat de laag zo dik is, trap ik mijn (zware klei!) grond toch niet vast dan. Dus strikt genomen is een aangelegd pad dan niet eens meer nodig.

 

Doordat ik steeds compost opbracht, kwamen mijn paden erg diep te liggen. Dus heb ik onder de paden alles ook opgehoogd met een flinke laag compost en daarop de tegels gelegd. Nu liggen ze weer gelijk met de bedden. Het grote voordeel daarvan is dat plantenwortels gewoon ook onder de paden nog voedsel en water kunnen vinden: Ik denk dat dat zeker bij wat grotere gewassen als courgette, tomaat, pompoen e.d. zeker een voordeel is. Omdat ik niet meer spit, staat ook heel de tuin ondergronds met elkaar in verbinding. Vooral ook de toplaag, waarin (zo ongestoord mogelijk) bacteriën en schimmels en ander bodemleven, die essentieel zijn om, in een soort uitwisseling met de wortels van de planten, platen van voedsel te voorzien zich optimaal kunnen verspreiden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

waarom eerst compost toevoegen en dan pas de paden maken?

dan ligt er op je paden ook compost?

 

de Cultiweeder is een cultivator+schoffel?

 

Gewoon uit gemak. Kruiwagen leegkappen en klaar. Achteraf tussen de padden vanalles gaan onderwerken, dat wordt nogal een karwij.

 

Inderdaad ivm de Cultiweeder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...