Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Courgette, van dag tot dag. Fotoverslag

Guest eefje65

Recommended Posts

Mijn Courgettes Geruild met Nick 88 doen het goed, De bedoeling is om er elke dag of als er weinig verschil is een keer in de week een foto van te maken het hele seizoen door.

Lijkt me wel leuk.

DSC000673101393252495.JPG

DSC000556441393252506.JPG

DSC000499871393252518.JPG

En voor mij een mooie oefening met mijn camera

Ze zijn nu een week oud.

Nog eentje van deze middag

DSC000426651393253440.JPG

Poehè !!! goeie vraag , eigenlijk geen idee ik heb nog nooit courgette gehad dus is het voor mij ook nieuw. Ik denk er over om ze in maart in de kas te gaan zetten, Mits het weer het toelaat .

Wel grappig om te zien dat er een bij is die amper boven de grond komt.

Misschien wel belangrijk om te weten waar ze staan , Ik heb ze in de huiskamer op tafel waar ze van drie kanten daglicht krijgen en waar het als de zon er in schijnt gauw 22 graden wordt.

Ik ben nog aan het zoeken waar ik ze tijdens het fotograferen neerzet zodat ze mooi op de plaat komen

Ik hoop dat de ijsheiligen je goed gezind zijn (ter vergelijk, ik had vorig jaar op 24 mei buiten nog door vorst aangetaste courgette planten), maar hou er rekening mee dat er tussen maart en half mei nog een hoop kans op vorst bestaat. Terrasjesweer in februari maakt die kans niet kleiner, de tuinier wel overmoediger . De vraag is of je de planten in jouw kas kan beschermen tegen een nacht -8 op bijvoorbeeld 3 april. Geen reden om het niet te proberen hoor, maar enige voorbereiding voor dat soort tegenvallers kan een oogst redden .

Vergeet daarna niet dat eenmaal in bloei een courgette vrucht alleen groeit na bestuiving. Een niet bestoven (vrouwelijke) courgette bloem (die met die kleine courgette eraan) valt rottend van de plant. In een kas zijn doorgaans minder of geen bestuivers (!), het is raadzaam om dan zelf een handje te helpen. Ik loop ook buiten, bij onvriendelijk weer voor hommels (te koud bv), de bloemen zelf langs met een penseeltje (van man naar vrouw uiteraard). Alleen het geluid van voldoende gezoem kan de Bob Ross in mij beteugelen; dan hoor ik dat het goed komt.

De hommels kunnen het uiteraard veel beter dan ik, maar als niemand het doet is 1 ding zeker; geen courgettes. Zelfde geldt voor pompoenen.

Bedankt voor de info en advies ga er zeker wat mee doen. En dan nu de fotomodellen na hun nacht rustje.

Een paar hebben over de nacht hun zaad omhulsel laten vallen en de kleinste van de familie komt ook overeind.DSC000258061393317156.JPG

DSC000388821393317165.JPG

DSC000758091393317176.JPG

DSC000584221393317187.JPG

Ik denk dat ik vanaf nu toch maar een paar dagen oversla de verschillen worden anders wel erg klein.

En nog ff zoeken wat de beste achtergrond is

Ik ben blij dat ze het goed doen:D Je bent volgens mij wel een beetje vroeg met zaaien. Ik weet nog dat ik vorige keer in maart had gezaaid en had toen veels te grote planten in huis haha. Als je er plek voor hebt is het geen probleem. Maar ze groeien echt heel hard haha. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Ik verwacht dat de Madame Jeanet peper ook binnenkort boven komt piepen:D

Ik heb ze toevallig ook vorige week gezaaid, 3 soorten. Ik heb er rieten manden voor in gedachten waar ik ze dadelijk in zet (30 liter inhoud) en nog even binnen houdt. Zodra het weer het toestaat zet ik ze dan lekker buiten. Ik had vorig jaar een patisson en een courgette in de volle grond maar dat werd me toch echt veel te groot allemaal, dus dit jaar heel bewust in een mand dus.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Ik ben blij dat ze het goed doen:D Je bent volgens mij wel een beetje vroeg met zaaien. Ik weet nog dat ik vorige keer in maart had gezaaid en had toen veels te grote planten in huis haha. Als je er plek voor hebt is het geen probleem. Maar ze groeien echt heel hard haha. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Ik verwacht dat de Madame Jeanet peper ook binnenkort boven komt piepen:D

Hoe warm had je ze toen staan?? Ik kan me voorstellen dat ze bij 10-14 graden veel minder hard groeien dan bij 15-19 graden

Vanmorgen hebben ze allemaal hun eigen potje gekregen en dat werd al hoog tijd de wortels zaten al flink door elkaar .

De grootste is iets beschadigd en ik hoop dat hij het red, Ze staan nu ook wat dieper.

DSC001391791393411593.JPG

DSC001196131393411605.JPG

DSC001056331393411615.JPG

DSC000944561393411626.JPG

Eefje misschien dat je dan voor de zekerheid een stevige stok in die mand erbij zet? Daar kun je de plant dan in rondjes omheen blijven leiden, zodat het geheel overzichtelijk blijft. Rankende planten kunnen makkelijk uitlopertjes van een metertje of 5 maken.

Alvast een waarschuwing vóór het straks te laat is : de zaailingen hebben nu echt véél meer licht nodig. Licht Licht ! Dat gaat nu hard de verkeerde kant op.

( sorry voor de wat schijnbaar negatieve feedback, bedoel het niet zo negatief hoor )

Mmmm, Ze staan vol in het licht ,raam aan de zijkant op het zuiden 2.50 mtr hoog en 1 mtr breed en aan de voorkant 3mtr breed en 2.50 hoog ,Dus ?

Ze kunnen net als zonnebloemen de hele dag met hun kopjes met de zon meedraaien.

Misschien misleid de donkere achtergrond op de foto je? Ik ben nog zoekende wat nou de beste achtergrond is