Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

meloen


Joltuintje

Aanbevolen berichten

Is niet zo eenvoudig heb je liefst een kas voor nodig en vrucht blijft uit als je slechte zomer hebt bij sommige rassen, raskeuze naar je mogelijkheden is dus belangrijk.

Ik zou je kids even overhalen voor een pompoen veel mooier en ook lekker maar bovenal niet moeilijk en geheid dat je wat opbrengst hebt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kinderen willen meloen gaan kweken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Oranje Ananas , een oud ras , is mits ze een beetje beschut staat goed geschikt voor de buitenteelt in ons klimaat. Wel even oppassen want door de snelle groei van de plant geeft het vaak problemen met de vruchtzetting . In een vroeg stadium snoeien tot een paar korte ranken met maar een paar bloemen helpt dit probleem voorkomen.

 

sl551468.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog niet zoveel ervaring met het planten van meloen .

Nu daar komt snel verandering in !!

Ik heb zo een maand geleden wintermeloen gekocht ( de historische meloen , witte suiker ).

Ik zou het eens willen uitproberen .

Nu een klein vraagje , zou het verkeerd zijn als ik het in mijn serre plaats ?

Ik heb helaas nergens in mijn tuin een beschutte plaats .

Helaas moet ik wel wachten tot januari om ze te planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

serre lijkt me juist wel ok en meer kans dat het lukt, waarom moet je wachten tot januari volgens mij is nu de tijd om voor te zaaien

bij warme temp in huis en dan uitplanten zodra er geen kans op vorst is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn meloenen is vorig jaar niet veel terecht gekomen, maar dat ligt volledig aan mij. Ik had ze op mijn composthoop geplant en die stond wel heel erg in de schaduw. Dit jaar doe ik het anders.

 

Gewoon proberen (en voor de zekerheid ook wat radijsjes want dan hebben de kinderen in ieder geval een succesje!). Belangrijk bij o.a. meloen is warmte! Zaaien en opkweken lekker in huis of in je warme serre als je die hebt. Is nog lang niet te laat om te zaaien maar zorg wel voor een warm plekje (20+ graden). Als je ze gaat verplanten (ergens in mei) dan moet je grond wel goed opgewarmd zijn. Als je een grondthermometer hebt (volgens mij bij elk tuincentrum te koop voor een paar euro) dan is dat handig. Grond van zo rond de 15 graden is goed om te verplanten, als je grond rond de 10 graden is dan nog wachten. Warmte, ik zeg het nogmaals, is wat meloenen lekker vinden. Op zich is het planten op je composthoop dus niet zo'n slecht idee (want vanwege de processen die daarin gaande zijn wil de temperatuur daar nog wel eens oplopen). Maar als je een lekker beschut plekje voor ze uitzoekt dan zou het ook moeten lukken. Sommige mensen maken een broeiplekje met paardenmest.

 

@Frans, ziet er goed uit die meloenen!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

serre lijkt me juist wel ok en meer kans dat het lukt, waarom moet je wachten tot januari volgens mij is nu de tijd om voor te zaaien

bij warme temp in huis en dan uitplanten zodra er geen kans op vorst is.

 

O nee , u heeft gelijk wintermeloen kan zowel in een koude kas als in een warme kas gezaaid worden .

Sorry ik had niet alles gelezen .

Goed dat u het zegt

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga dit jaar 'sugar baby' weer uitproberen.

ik zet ze dit keer wél onder zo'n tunnel-met-luchtgaatjes.

de vorig keer had ik ze gewoon in de vollegrond. er kwamen maar liefst(!!) twee meloentjes zo groot als een mandarijn aan....

als dit niet lukt wil ik volgend jaar wel graag een ander ras proberen.

ik ben gek op meloen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja pompoen vindt ik 10x zo makkelijk als meloen, maar goed proberen van meloen blijft leuk, denk waneer we een x een superzomer hebben je best

meloen uit tuin kan hebben, risico dat het mislukt is gewoon hoog maar als je daar rekening mee houd niet erg ik blijf meloen ook gewoon proberen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, twijfeltwijfel ik kijk nog wel even.

Misschien kan ik meloen wel op het dak van een vriend proberen, dat is een groot, warm, plat dak. Warmer dan andere plaatsen. Lekker veel plaats ook. En weinig ongedierte ^_^

Dan doe ik hier gewoon pompoen in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja beide is leukst, ik vindt meloen al lastig zaaien, meestal komt al mijn zaaisels goed op maar met meloen zeker niet alles, maar een enkele.

Ik geloof zelfs dat ik dit jaar al het zaad van de meloensoortjes verkloot heb.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan ik meloen wel op het dak van een vriend proberen,

 

Kijk en daarom ben ik op dit forum Heel goed ideetje Juna, ik heb ook nog een licht hellend dakje waar ik makkelijk bij kan en dat daar maar ligt te niksen! Morgen direct wat zaad in een potje en dan kunnen ze straks lekker op het dak groeien die meloenen! Supertip

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan ik meloen wel op het dak van een vriend proberen,

 

Kijk en daarom ben ik op dit forum

Oh ik dacht dat je op dit forum was voor al die gezellige discussies!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan ik meloen wel op het dak van een vriend proberen,

 

Kijk en daarom ben ik op dit forum Heel goed ideetje Juna, ik heb ook nog een licht hellend dakje waar ik makkelijk bij kan en dat daar maar ligt te niksen! Morgen direct wat zaad in een potje en dan kunnen ze straks lekker op het dak groeien die meloenen! Supertip

 

Ghihi, leuk! ik ben benieuwd, laat vooral foto`s zien als het zover is ^_^

 

Hoe groot zou de bak waarin de meloenenplant komt, moeten zijn vinden jullie?

We moeten nog navragen hoe zwaar het mag op dat dak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...