lucifer Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Als klein meisje ging ik elke avond met mijn vader naar 'de tuin'. Plantjes water geven, onkruid wieden, en later oogsten.Geweldig vond ik dat! Toen ik op mijzelf ging heb ik er een aantal jaar wel behoefte aan gehad, maar eigenlijk nooit de stap genomen. Nu ben ik vorig jaar naar mijn nieuwe stekkie verhuisd (Juli) en ben ook gelijk met een tuintje begonnen.De oogst was niet groot. Wat kleine worteltjes, andijvie en ijsbergsla. En nog steeds gebruiken we de peterselie. Maar wat wil je ook, als je pas in Juli kunt beginnen! Dit jaar wil ik er dan ook vroeg bij zijn en dit jaar heb ik er ook een kleine kas bij zelfs. Ik wil graag het volgende gaan kweken:-Paprika-Tomaat-Aardbei-Wortel-Prei-Ijsbergsla-Aardappel-Ui-Knoflook-Lenteui Nu heb ik eigenlijk totaal geen flauw idee van wanneer ik wat kan planten.Ik zie op internet wel schema's maar daar praten ze van koude kas, onder glas en dergelijke. Maar wat dat allemaal inhoud weet ik niet. Kan iemand mij vertellen waar ik al mee kan beginnen? Kan ik de koflook of de plantuitjes al in de grond steken? Binnenshuis kan ik helaas niets vrees ik.In de huiskamer is het altijd 19,5 graden en bovendien heb ik katten die elke plant opeten.Dus voor het opkweken van paprika zaadjes is het daarvoor te koud.Op de slaapkamer boven staat de kachel altijd maar laag aan en wordt het geen 19,5 graden met de kachel alleen.Het raam is wel op het zuiden, maar ik denk niet dat het daar warm genoeg wordt om paprika plantjes te kweken. Bovendien zou het dan misschien wel eens recht in de zon kunnen staan want ik ben niet in de gelegenheid om de plantjes uit de zon te zetten. Is er tevens iemand die een idee heeft van de prijs van paprika planten?Ik lees dat er aan 1 plant als je mazzel hebt 3 paprika's komen, en hoewel ik dit voor de hobby doe, wil ik niet veel bij hoeven leggen voor als ik de paprika's in de winkel zou kunnen kopen. Quote
weknow Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Even wat aanwijzingen om je op gang te helpen. En me even beperkt tot de makkelijkste manier Dus zonder folie of kasje. -Paprika Toch binnen. Rond 20 graden kan wel. Zet ze zo licht mogelijk. Of geef ze een warm plekje (op radiator of zo) totdat ze gekiemd zijn, daarna mag ook bij een raam en 16 graden of zo. Niet de makkelijkste! In de tuin op een heel warme en beschutte plek en dan nog zeer twijfelachtig of je oogst krijgt.-Tomaat Binnen eind maart. Idem als bij paprika. Kies voor vroege rassen!!-Aardbei. Zaaien moeilijk en eigenlijk al te laat. Koop/ruil planten!-Wortel Buiten zaaien vanaf april. Dek af met insectengaas. -Prei zaaien vanaf april. Op rij voorzaaien. Veel voedsel. Later uitplanten. (Of koop t.z.t. jonge plantjes op markt of zo!)-Ijsbergsla. Zaai af en toe een beetje of koop enkele plantjes. Uitplanten buiten vanaf half april. -Aardappel. Kies voor vroege of middelvroege. Vanaf 2e helft maart voorkiemen laten op lichte en koele plek. Planten vanaf half april.-Ui. Eind maart/ begin april planten. Zaaien vanaf april. Bolletjes is makkelijker.-Knoflook. Zo snel mogelijk in de grond. Zet op heuveltjes, zodat ze geen natte voeten hebben.-Lenteui. Als ui, dikker zaaien. Bieslook of Egyptische ui is makkelijker en meer oogstzeker/sneller alternatief. Je lijstje bevat niet alleen makkelijke dingen. Denk ook eens aan de volgende makkelijke/probleemloze gewassen, die uit eigen tuin erg lekker zijn- snijbiet (zaaien eind april tot juni)- courgette (na half april zaaien. 2 a 3 planten is genoeg. Na half mei buiten.- augurk (kun je eten als komkommer) Zaaien na half april, na half mei buiten.- peultjes. Zaaien vanaf half maart.- stambonen. Zaaien eind mei. Voor verdere informatie voor elk gewas apart:- gebruik zoekfunctie rechtsboven en type daar bijvoorbeeld: "knoflook"...en je vindt heel veel.- Hier vind je start-aanwijzingen per groentesoort makkelijk bij elkaar: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
lucifer Posted February 27, 2014 Author Posted February 27, 2014 Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik weet inderdaad dat ik me niet beperk tot de gemakkelijkste soorten, maar wie weet gaat dat een leuke uitdaging zijn. Ik heb begrepen dat paprika en tomaat het veel beter in kas doen. Iemand hier ervaring mee?Een achterneef van mij was ik vorig jaar en die had ook een kas in zijn achtertuin en die had er een boel paprikaplanten aan die hem toch een redelijke oogst hebben gegeven.Zag er ook zo prachtig uit, al die rode vruchten aan de planten.. Knoflook spoedig planten lees ik. Heb je enig idee welke knoflook ik dan moet bestellen bij welke webshop? Zou dit wat zijn?https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,3117 Of deze misschien? http://www.tuincentrumkoeman.nl/planten/knoflook/knoflook.html Quote
Leeloo Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Zoals steeds heeft wekvrouw je een prachtige uitleg gegeven 1 ding wil ik hier nog aan toevoegen : ijsbergsla..... ik eet die ook enorm graag maar slakken lusten dit heel erg. Een middel dat ik dit jaar ga proberen om die weg te houden is alle gebruikte koffie/thee bijhouden tot het droog is, bij het planten van die zaadjes de verdroogde koffie op het bed strooien. Dit (de cafeine) blijkt een zenuwgif te zijn voor slakken. Verder wens ik je heel veel succes Quote Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.Volg me ook op blog/Leeloo/
Erny Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Die knoflook van van der Wal kan je prima gebruiken. Snel bestellen! Ze hebben ook een mooie aardappelselectie en je kan je pootuien en aardbeiplantjes daar ook bestellen. De paprika en tomaat kan je straks ook goed in de kas zetten. En als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt kun je allerlei informatie over tomaten en paprika's e.d. vinden. Quote
Stan Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Welkom Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Connie Posted February 27, 2014 Posted February 27, 2014 Welkom Lucifer en veel lees en leerplezier hier op het forum Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Jane Doe Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Welkom, in welke betekenis is je naam? Quote
Estemy Posted February 28, 2014 Posted February 28, 2014 Het staat meestal achter zaden-zakjes wanneer en hoe je moet ze zaaien of wat je moet doen. Zo ben ik begonnen en dat kleine informatie was voor mij 2 jaar geleden al genoeg om oogst te krijgen. En ga snel naar de Lidl voor goedkope en goede zaden. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
lucifer Posted February 28, 2014 Author Posted February 28, 2014 Ik had ooit 2 hamsters die ik aparte namen wou geven.Iemand kwam toen met de suggestie splinter.Vond dit zo leuk dat ik er nog zo'n soort naam bij wou, van een voorwerp/iets.Ben uiteindelijk mijn hele huis wat nagegaan in gedachten en kwam uiteindelijk bij de lucifers uit haha. Quote
Jorieke123 Posted March 16, 2014 Posted March 16, 2014 Welkom! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Recommended Posts