Geplaatst: 6 maart 201412 j @Cannabis gedoe: Kom op, ik ken de situatie niet en wil niemand beledigen, maar ik zou me daar niet zo druk om maken hoor. Het ging toch om medicinaal/rust gevend gebruik en niet een junkie? Ik denk dat áls er hier mensen rondlopen die canabis willen gaan gebruiken.. dat anders ook wel kunnen, het is gewoon een plant en wie heeft hier geen groene vingers? En tik 1 woordje in op Google en je hebt vele topics vol met de meest uitgebreide uitleg die maar mogelijk is. Zo gaat dat tegenwoordig, jongeren komen met véél dingen in contact. Dat ene topicje op een moestuinforum zal denk ik niet in ene DE stimulans zijn om iets te gaan doen. @Jorg over het woord censuur: volledig mee eens! Censuur is wat anders dan een onzinnig woordje verwijderen. Juist goed dat onzinnige maar blijkbaar ernstig storende woorden weg gehaald worden. Voor de plaatser had het woord toch geen voordelen, en voor de lezer alleen maar nadelen. Keus lijkt mij dan snel gemaakt. (Ookal vindt ik het wel een lastige vraag hoever je moet gaan.. Storende berichten over bestrijdingsmiddelen gaan we tenslotte ook niet verwijderen) @Scheldwoorden in het algemeen: Ik verbaas me over het feit hoe bepaalde scheldwoorden aankomen, terwijl ze volledig betekenisloos gepost worden. Ofja verbazen, opzich is het ook niks raars.. het is gewoon een verschillende denkwijze over normen&waarden denk ik. Scheldwoorden zijn in mijn ogen alleen een drager van emoties, ze zijn niet bedoeld om mensen te kwetsen. Mijn moeder heeft kanker gehad, maar het doet me écht NIKS als je me vol scheld met het woord kanker. Ik ga er echt geen energie aan verspillen om me daar druk over te maken.. ik steek die energie liever in de tuin En omdat ik er dan zo simpel over denk, kan het ook voorkomen dat ik soms een scheldwoord typ. Maar die hebben dan gewoon géén betekenis: ze zijn alleen drager van bepaalde emoties. IK kwets dus niemand; de interpretatie van het woord kwetst iemand. En dat is niet de bedoeling en het is erg jammer dat dat gebeurd. @Deze discussie: goed dat hij er is, feedback richting moderators kan nooit kwaad! Maar laten we wel oppassen dat we niet alles ons te persoonlijk gaan aantrekken. Want niemand bedoeld iets persoonlijk.. het gaat alleen om bepaalde woorden/teksten met als doel het forum zo aangenaam mogelijk maken voor iedereen. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 6 maart 201412 j De laatste dagen wordt er weer over censuur gesproken in het klaagbaakje..het ging het om het verwijderen van een vloek. Zelf ben ik benaderd om de term canna-tinctuur weg te halen ivm het meelezen van kinderen. Dat was niet geheel de orginele vraag hoor bertreft de tinctuur(dat is dan niet goed over gekomen, sorry daar voor). De vraag was aan Pimento niet te openlijk er over te spreken. En ook tegen Pimento is niet gezegt dat cannabis hier niet MAG(En als je wiet wil telen is dat aan je zelf maar,mijn mening is dat je dan op een wietforum beter thuis gaat horen). Dus graag wel de dingen zuiver houden. Er zijn ook geschreven en ongeschreven regels die onze maatschapij en ons mooie forum leuk houden voor een ieder. En er zijn zat fora waar alles mag maar er zijn er ook dat als het woord wiet of cannabis valt de woorden idd gelijk worden aangepast(elk fora zo zijn eigen regels). Die van het MTF kan je hier nog eens lezen ; https://www.moestuinforum.nl/topic/11243-forumregels-en-tips-forumgebruik/. Betreft het schelden ben ik van mening dat je mensen geen pijn hoeft/moet doen met een stuk tekst/afbeeling die kan kwetsen. Als je respect geeft krijg je het ook terug. Ik heb ook aangegeven dat ik mij niet kan/kon voorstellen dat Dennis de bedoeling heeft gehad iemand er mee te kwetsen. Hij heeft dat zelf ook per pb later aangegeven. Dus Dennis dikke pluim voor jou Dat dingen niet geheel naar de wens van een ieder zijn gegaan ! dat kan gebeuren in het leven. Het is niet altijd zondag en het is geven en nemen. En ik ben geen morraalridder maar wil wel graag dat een ieder zich hier op zijn/haar plaats voelen kan. Een grap of grol is hier ook best op zijn plaats maar bedenk wel of het dan ook echt iets van toegevoegde waarde heeft/geeft. Maar goed als morraal niet in goede aarde valt dan ga ik maar overwegen mij als aspirant moderator terug te trekken Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Is deze hele discussie niet opgelost als moderators in de toekomst de door mij voorgestelde werkwijze zouden handhaven? Daar heeft nog niemand op gereageerd (zie vorige pagina), terwijl het in 1 klap de volgende problemen zou oplossen: - er is geen sprake meer van censuur, omdat moderator gewoon aangeeft wat er verwijderd is- het kost amper tijd waardoor er ook geen verwarring kan ontstaan als er geen PB's worden gestuurd en de poster zich ook niet beledigd/whatever zal voelen- de lezers weten ook waar ze aan toe zijn, en hoeven zich niet ineens af te vragen wat er nou in de weggehaalde postst stond- de rest van het topic is gewoon nog logisch en leesbaar Het is duidelijk, simpel, zal niemand in het verkeerde keelgat schieten, makkelijk werkbaar voor de mods en het forum blijft er leesbaar door. Het lijkt mij een pragmatische oplossing voor een probleem dat eigenlijk helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Geplaatst: 6 maart 201412 j voor bijvoorbeeld pepers heb je ook aparte fora, mag dat hier dan ook niet meer om het hier zuiver te houden?wietplanten zijn ook gewoon planten waar je van kan oogsten en wat je op meerdere manieren kan gebruiken. Er zijn ook geschreven en ongeschreven regels die onze maatschapij en ons mooie forum leuk houden voor een ieder. En er zijn zat fora waar alles mag maar er zijn er ook dat als het woord wiet of cannabis valt de woorden idd gelijk worden aangepast(elk fora zo zijn eigen regels). Die van het MTF kan je hier nog eens lezen ; https://www.moestuinforum.nl/topic/11243-forumregels-en-tips-forumgebruik/ .ik weet niet op welke geschreven en ongeschreven regels je doelt. en ook niet op welke forumregel je bedoelt waaruit blijkt dat er niet gesproken mag worden over cannabis...
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik denk dat leden gewoon leden moeten blijven en niet voor moderator moeten spelen. Andere leden een pb sturen omdat de tekst jou persoonlijk niet aanstaat is nergens voor nodig. Je hoeft het topic niet te lezen Voor mij is een forum het leukst wanneer er zo min mogelijk gemodereerd wordt. Natuurlijk moet er ingegrepen worden bij heftige zaken maar verder gaat het z'n gangetje wel.Ik snap dat offtopic binnen bepaalde topics niet handig is maar ik vind het wel jammer dat het topic dan niet gesplitst wordt. Bv in het aanbiedingen topic wordt ook ervaringen met de producten besproken en dat wordt dan weer verwijderd. Dat vind ik zonde. Maak dat een offtopic aan met ervaringen aan oid. Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 6 maart 201412 j @Lous, het chillipeperforum zal ik je als voorbeeld geven. Daar zijn de woorden cannabis en wiet e.d. taboe.Daar komt bij dat je hier officeel geen wiet mag telen(wat de meeste mensen ook zeggen van wel het is nee). Bij minder dan 5 planten krijg je geen procesverbaal(dat is echt heel iets anders dan het mag) en bij meer dan 5 planten heb je dus een giga boete of sta je voor de rechter. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 6 maart 201412 j wat hebben de regels van het chilipeperforum ermee te maken? je geeft niet echt antwoord op mijn vraag. Kleinschalige teelt voor eigen gebruik wordt in nederland gedoogd, waarom op het forum dan niet?Het moet wel binnen de wetgeving passen zoals ik al zei, geen beroepsmatige teelt (meer dan 5 planten, planten onder lampen enzovoort) verder kan je nog veel meer dingen met hennepplanten dan alleen voor wietgebruik.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Auteur Het ging -in het cannabis geval- niet over de teelt voor zover ik het me herinner, maar over het aanstippen van de medicinale werking, en dat de voorsteller zelf tinctuur maakt op basis van cannabis..canna-tinctuur dus. De (tegen)stelling was: er lezen kinderen mee, dus hou je in. Het is verder ook niet (meer) zo interessant om voor iedereen op te halen wat er precies stond, het gaat hier in grote lijnen om de vraag wat vinden jullie kunnen en wat niet in door ons geschreven teksten, en vooral mogen anderen daar wat over zeggen? Ben je voor of tegen modereren op een vloek? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 maart 201412 j we zijn in nederland een beetje bang voor drugs. Volkomen onterecht, want van alle drugs die er bestaan zijn de meeste relatief onschadelijk in vergelijking met alcohol, cafeine en nicotine. Terwijl die 3 drugs totaal geaccepteerd zijn. Dat is iets waar ik me ontzettend over op kan winden, maargoed laat ik me daar hier nu maar niet aan wagen Either way zuo ik zeggen dat we er niet al te spastisch over moeten doen. Als je vindt dat het bespreken van wiet op dit forum niet kan vanuit het idee dat er kinderen mee kunnen lezen dan moet je consequent zijn en zeggen dat je ook met geen woord over alcohol, koffie of roken mag reppen. Dat is immers veel ongezonder voor je dan wiet. En als je vindt dat het bespreken van wietteelt bij minder dan 5 planten niet kan omdat het in theorie bij wet verboden is, dan moet je consequent zijn en ook alle berichten schrappen waarin gesproken wordt over mensen die op gras lopen. Dat is in theorie namelijk ook bij wet verboden. Beiden worden getolereerd in Nederland. Dat van dat gras is trouwens echt waar. Ooit, heeeeeeeeel lang geleden, was dat in nederland verboden. Het is nu eenmaal zo dat het vrijwel nooit voorkomt dat oude wetten verdwijnen. Ze worden aangepast of ze raken in onbruik, en in de meeste gevallen worden er gewoon nieuwe wetten gemaakt die de oude wetten tegenspreken, en die worden dan gebruikt. Onlogisch? Volkomen! Maar zo zit onze wet nu eenmaal in elkaar. Dus als je je aan de wet wilt houden... Bij dit soort discussies over wiet, of laat ik het hennep noemen, moet ik altijd weer denken aan dat incident in Wageningen. Daar vond de politie een paar jaar terug een gigantisch veld vol hennep. Verstopt achter een randje mais. Notabene vlak naast de universiteit! De gansche ME trok er op uit, viel het veld binnen, rooide de boel en verbrandde de buit. Beetje jammer dat ze niet eerst even met de universiteit hadden gebeld: het was namelijk een volkomen legaal veld, waar de universiteit van wageningen een door de staat goedgekeurde proef deed met het kweken van 100% THC-loze hennep....
Geplaatst: 6 maart 201412 j ik was er al bang voor dat dit een eindeloze discussie zou worden, dus ik zal heel kort zijn: 1. vloeken modereren!geen p.b. nodig 2. wietteelt hoort niet thuis op een moestuinforum! mag wel zijdelings benoemd worden, maar geen eigen topic over teelt met foto's e.d.,want hoort niet echt bij een moestuin!in overleg met topicstarter vragen tot aanpassing/verwijdering en verder de forumregels uitbreiden met evt. nieuwe regels p.s. dit is MIJN mening en staat dus niet ter diskussie Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 6 maart 201412 j dan ben ik nog steeds benieuwd naar de onderbouwing; waarom niet? 6 maart 201412 j aangepast door Gast
Geplaatst: 6 maart 201412 j Auteur Die worden niet door de wet onder drugs geplaatst? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 maart 201412 j p.s. dit is MIJN mening en staat dus niet ter diskussie jammer dat begrijpend lezen zo moeilijk is..........dacht dat ik zó duidelijk was ik ga geen verdere onderbouwing geven, want dat zou gelijk staan aan verdediging van mijn persoonlijke standpunt.... Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 6 maart 201412 j ik vraag niet om een discussie of een verdediging. ik vraag om een onderbouwing van je mening. Die worden niet door de wet onder drugs geplaatst?alcohol wordt tot harddrugs gerekend. met als verschil dat alcohol algemeen geaccepteerd is.zo zijn er nog veel meer die wel degelijk onder drugs vallen maar wat minder algmeen bekend.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Auteur Alcohol is geen plant natuurlijk. Hoe dan ook ik lees hier tussen de regels door dat het belangrijk is om elkaar niet te kwetsen. Dat gaat dan over vloeken, Wat voor de een gewoon een krachtterm is kan kwetsend zijn voor een ander. Waarom vraag ik me af, zou je dat woord dan gebruiken? Over de tinctuur ben ik ook begonnen omdat ik oprecht benieuwd ben of ik zelf iets over het hoofd zie door openlijk op het forum over dit soort huisvlijt ( het maken van een tinctuur die ontspanning veroorzaakt) te spreken..ik heb namelijk absoluut niet alle wijsheid in pacht We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 maart 201412 j Oke, ik zal mijn mening in deze dan ook geven.Ik vind dat de moderators een vloek, denigrerende opmerkingen of eender wat voor kwetsend geschreven iets mogen verwijderen zonder daar op aangevallen te worden.Dat ze niet altijd de tijd kunnen vinden om eerst een pb naar de poster te sturen vind ik geen rede om je druk om te maken.Heb je daar een vraag over dan kan je ze toch een pb sturen?Ik vind het een beetje ver gaan om gelijk over censuur te spreken. Nu de hennep, cannabis of simpel weg wiet.Zolang er niet uitgebreid besproken gaat worden hoe je de mooiste, grootste toppen met de meeste opbrengst kweekt vind ik dat er terloops best over gesproken mag worden.Of er wel of geen kinderen mee lezen vind ik niet eens van belang, ik heb zelf hier 1 puber rondlopen van 15, ik houd liever het hele wiet gebeuren open zodat het gewoon bespreekbaar blijft.Het angstvallig verborgen houden van deze middelen werkt juist averechts als je het mij vraagt.Het is echt geen crime als je 1 of 2 planten in je tuin hebt staan. Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Geplaatst: 6 maart 201412 j Censuur vind ik onzin. Vloeken zegt meer over de poster, dan dat het mij raakt. Kinderen moet je leren omgaan met 's werelds zaken, niet er weg van houden. Modereren is een must om een forum goed leesbaar te houden. De wijze van modereren op dit forum verdient, m.i., respect. Aan een ieder die denkt dat ie het beter kan........? De beste stuurlui staan nog steeds aan wal de laatste keer dat ik keek.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Nou, je kijkt effe niet..en dan zie je een discussie van een pagina of vijf. Niks mis met een discussie, maar hier klinkt een onaardig toontje doorheen. Vloeken...ik kan vloeken als de beste....maar doe het niet, en al helemaal niet op een forum. Als een ander dat wel doet, zal ik daar nooit over vallen, laat staan een pb sturen. Wietplanten......of we het nou over wietplanten hebben of tabaksplanten? Wat ik van moderators vind? Hun wil is wet! Je gaat akkoord met een bepaald aantal forum regels, en dat is het. Zonder moderators geen forum.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Alcohol is geen plant natuurlijk. :Paardenbloemenwijn, druivenwijn,palinka, enzovoort. Dat zijn planten.De uitleg over hoe je het moet maken staat zelf hier op het forum. Het verschil is vooral dat alcohol wat meer geaccepteerd is.
Geplaatst: 6 maart 201412 j SSSsst.... er zijn zelfs leden die distilleren.... *kuch*... gruwelijk illegaal http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 6 maart 201412 j Is deze hele discussie niet opgelost als moderators in de toekomst de door mij voorgestelde werkwijze zouden handhaven? Daar heeft nog niemand op gereageerd (zie vorige pagina), terwijl het in 1 klap de volgende problemen zou oplossen: - er is geen sprake meer van censuur, omdat moderator gewoon aangeeft wat er verwijderd is- het kost amper tijd waardoor er ook geen verwarring kan ontstaan als er geen PB's worden gestuurd en de poster zich ook niet beledigd/whatever zal voelen- de lezers weten ook waar ze aan toe zijn, en hoeven zich niet ineens af te vragen wat er nou in de weggehaalde postst stond- de rest van het topic is gewoon nog logisch en leesbaar Het is duidelijk, simpel, zal niemand in het verkeerde keelgat schieten, makkelijk werkbaar voor de mods en het forum blijft er leesbaar door. Het lijkt mij een pragmatische oplossing voor een probleem dat eigenlijk helemaal geen probleem hoeft te zijn.Dat is inderdaad voor een deel van de berichten een oplossing. Ik vind het alleen zelf niet zo netjes staan (niet inhoudelijk maar > rommelig in het topic) en je druk er meteen een stempel op. Gaat er in ieder geval om dat de reply-eigenaar weet dat er iets gebeurd met zijn/haar bericht en met welke redenen.
Geplaatst: 6 maart 201412 j Is er niet toevallig een of andere PHBB Modification die dit soort dingen modereren gemakkelijker kan maken? Of bijv. dit soort toevoegingen, de post bewerken zonder de pagina te herladen, bespaart uiteindelijk toch weer tijd > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik weet wel van een ander forum waar je gewoon geen scheldwoord neer kon zetten.Schreef je bv kloten dan stond er in je post "een vrucht van een eikelboom" Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Geplaatst: 6 maart 201412 j Ik vind het jammer dat zoveel topics verzanden in een chatbox. In dit topic wordt een mening gevraagd(zie 1e bericht). Er zijn vast nog leden die nog niet gereageerd maar wel een mening hebben?!?
Geplaatst: 6 maart 201412 j Tja. Er valt hier nog héél veel over te zeggen ( vind ik hoor ) Nou sta ik al niet bekend om mijn bondige posts. Ik hou wel van een babbel. Maar hier schrik ik een beetje van. Had het allemaal wel langs zien komen, maar was me er totáál niet van bewust dat het bij een aantal zo diep ging. Van censuur is denk ik sowieso geen sprake.Ik heb het nog niemand zo horen verwoorden, dus ik doe een poging: Je bent hier te gast. Te gast op een forum. Niet jouw privéruimte. Het is een forum. Geen openbare ruimte ook trouwens ( hoewel Jorieke dat wel zo ziet ( ik zie het anders )). Je bent hier te gast.De eigenaar van deze ruimte, de aanbieder van het forum dus, biedt de ruimte. Wij benutten deze ruimte. Het in deze ruimte zijn is aan regels gebonden. Ben je het niet met die regels eens, kun je naar een andere ruimte of maak je je eigen ruimte ( lees forum ). Leest iemand die regels ooit wel eens ? Als ik al bemerk dat er een post van mij verwijderd is ( als ik dat al bemerk hoor, ik post nogal veel ), dan ga ik er vanuit dat dat terecht is. Ik denk daar eigenlijk verder niet over na. Hoe diep laat je dingen gaan bij jezelf ?Moderatoren moeten een pb sturen om zich te verantwoorden ? Ja zeg ..... moet niet gekker worden. Die mensen hebben wel wat beters te doen dan elke knabbel en babbel of scheet met zijden handschoenen weg te vegen. Kom nou toch.Ik vind eigenlijk eerder dat we allemaal linea recta - andersom zouden mogen redeneren: wil je iets posten ? Prima, daar is dit forum voor. Heel fijn, heel graag. Maar denk eerst es na voordat je iets post. Gewoon nadenken. Niet meer dan dat. Dan valt er wellicht heel wat minder te modereren. Alsof de mods om werk verlegen zitten. En zónder mods : geen forum. Sociale controle: Eens met wat Jasmin zegt wel: staat het je niet aan, sla die post gewoon over. Je hoeft niet overal iets van te vinden.Loopt het echt de spuigaten uit, kun je een pb doen aan de mod, en die beslist dan. En leg je daar bij neer zonder verder te eisen dat er weer pb-s heen en weer moeten gaan.Ga sowieso niet zelfstandig voor scheidsrechter spelen. Ik moet zeggen , in de ruim 2 jaar dat ik hier nu ben, is het me óók een keer overkomen hoor, dat ik iets dacht te moeten melden. Nou. Doe dat dan ( naar de mods ). Maar de mods hebben natuurlijk wel wat ánders te doen dan naar herhaaldelijk gepiep te luisteren en een eeuwige pb-tour aan te gaan met jou.Ze zijn ons geen verantwoording schuldig. Staat het je niet aan ? Daar is de deur ------> Bovenstaand is niet meer dan gewoon mijn mening. Het is niets van een gevoel. Ik voel hééél weinig op dit forum ( wel af en toe iets hoor )met groet ! Over canna-tinctuur heb ik geen mening. Ik dacht dat het die mooie grootbladige zomerbloemen waren.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.