weknow Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Een vraag war ik het antwoord niet op weet: Zouden onze compostbakken of composthopen er wel bij varen, als we uit elkaars bak/hoop wat zouden toevoegen? Kwaad kan het niet! Maar zou je een rijker en meer gevarieerd leven van bacteriën, schimmels en andere organismen kunnen krijgen door je bak/hoop nog eens te enten met wat er in iemand anders zijn hoop leeft en daardoor betere resultaten behalen? Of kun je er van uitgaan dat het "zichzelf" wel regelt? Wat denken jullie? Het is een kleine moeite om wat zakjes van een halve liter of zo te vullen met (half-)rijpe compost en die uit te wisselen. Als dat nuttig is....waarom zouden we dat dan niet doen? Terzijde: Als je nog maar net begint met compost maken, is het in ieder geval een ideale "compoststarter" om wat compost - eventueel inclusief wat wormen - van een andere hoop erbij te doen. Dat zou ik dan zeker op mijn wenslijstje zetten, als ik naar de MTFD kwam! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Waanzinnig idee Weknow. Jij als compost-fanaat moest hier natuurlijk weer op komen ! Ik denk vooral voor die mensen geschikt, die misschien onzeker zijn over hun eigen 'inhoud' ( eenzijdigheid / niet op gang komen / dode zooi, whatever ). Persoonlijk heb ik er niet zo zeer behoefte aan, daar ik tuinier in de overtuiging van de waarde van de plaatselijke schimmels / symbioses / mycorrhiza-verbanden. Gebonden aan mijn tuin/omgeving dus.Ik geloof daar sterk in. En dan gaat deze op zich zéér toe te juichen vraag daar eigenlijk ( voor mij ) daar tegen in. Maar mijn geloof is de ander z'n onzin, dus ik neem gaarne wat kleine zakjes mee. Meld maar in mijn vraag en aanbod topic als iemand wat wil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Bit schreef: daar ik tuinier in de overtuiging van de waarde van de plaatselijke schimmels / symbioses / mycorrhiza-verbanden Is er een reden waarom je daarin gelooft, Bit? Want, misschien is het zo dat jouw/mijn/ieders plaatselijke microscopische planten- en dierenrijkdom, nog beter kan worden door wat bevruchting en aanvulling van het goede van anderen? Dat was precies wat ik me afvroeg! Daarom vind ik het zo interessant om wat meer te begrijpen van de kennis die achter dat "geloof" van je zit. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 (edited) Het ultieme antwoord volgt hier niet. Maar een slechts een paar gedachten.Voor grote organismen, zoals compostwormen, kan ik me goed voorstellen dat dit kan werken.Maar sporen van schimmels, mossen, varens, bacteriën, en nog zo wat, zijn tot in de straalstroom gevonden. Die waaien - letterlijk - de hele wereld rond. Zou zo'n compostuitwisseling daar iets aan toevoegen? Kortom het blijft een vraag, maar niet geschoten is altijd mis. Ik doe mee (vervoer en dergelijke praktische zaken ...). Altijd in voor experimenten Overigens gaat me nu wel wel een branden. Er ligt hier nog een bult eikenblad die maar niet wil composteren (ja, ik weet het, ik was meer dan eens gewaarschuwd). Als ik nu eens een paar handjes compost uit een eikenbos toevoeg. Wie weet? Suf eigenlijk dat ik daar niet eerder aan dacht. Edit: diverse 'cross posts' (hoe heet zoiets eigenlijk in normaal NL?). Ik reageerde op eerste berichtje. Edited March 6, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Leuke gedachtengang. Doet me met wat kraken van de hersenen terugdenken aan het 'vangen' van de melkzuurbacterie in het wild. Die natuurlijk op diverse plaatsen in Nederland anders is. Zelfde idee als met de compost natuurlijk. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Eh goed Jasmin.Dat gaat natuurlijk verder: zuurdesem, kefir, wijngist, yoghurt, schimmelkaas, ... Maar hoe past dat dan in het verhaal dat schimmelsporen e.d de hele wereld "rondwaaien" ? Het is een vraag, geen antwoord. Het enige antwoord dat ik zo gauw kan bedenken is dat het lokale milieu uiteindelijk bepaalt welke soort(en) zich verder ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Het is alweer een tijd geleden dat ik daar over las. Volgens mij in de context van zuurdesembrood maken. Dan werd een bakje met deeg ergens buiten gezet. Maar ik ben de namen van de betrokkenen vergeten, dus moeilijk terug te vinden. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Dat laatste denk ik RvO. Mijn vroegere passie was wijn. Wijn verzamelen, wijnen vergelijken. Kennis. Gaarden , grond, planten , snoei, teelt.In die kringen van echte wijnliefhebbers, wijnproevers eigenlijk ( geen drinkers ) is het een wijdverbreid geloof, dat elke grond zijn eigen karakter heeft, welke zich uit in de wijn die daar van komt.Dan heb je het over oude gronden. Oeroude gronden. En oude teelt. Teelt die soms al eeuwen een eeuwen onveranderd is.Bij de top-telers bestaat het heilige geloof in een "terroir". Dat is dan welliswaar de bodem zelf. de lagen , de geologische opbouw. Maar ook het "terroir" in de gaard. De zeer plaatsgebonden eigen omstandigheden en karakteristiek. Dat kan met de aanwezigheid van kruiden te maken hebben, wijze van bemesting of het nalaten daarvan; met de teelt zélf ( mulchen , bodemverstoring al dan niet ) Microklimaat en en en. Er is onderzoek gedaan naar schimmelculturen op druiven. Op de druif zelf, maar ook op de ranken en ook op de wortels. Zeer uitgebreide studies overigens. Het is een zeer grote industrie waar véél geld mee gemoeid kan zijn. Die onderzoeken tonen aan, dat elke gaard een eigen 'string' van schimmels kan hebben. die echt zéer plaatsgebonden kan zijn en ook zéer bevattelijk is voor verstoring, met overigens ook grote veerkracht in het vinden van wijkplaatsen bij langdurige verstoring ( dus grote veerkracht om te herstellen op juist weer die plek.Boeiende materie. Het is ook bekend dat bijvoorbeeld de vuursalamander gebonden is aan bepaalde symbiose van bacteriën en schimmels die aanwezig moeten zijn. Hetzelfde geldt voor de hele Orchis-familie. Maar ook bijen enzo hebben daar iets mee. Nou zit ik zelf met mijn huidige tuin op een jonge grond. ( rond de 300 jaar oud ) en durf ik dus niet te speken van een eigen terroir of zelfs maar iets van een stabiele grond. Zeker niet.Toch zijn er bij mij in de omgeving zat overgebleven wijkplaatsen om toch die waardevolle zaken te "vangen". Ik wil het eigenlijk dáár mee doen. Helaas leef ik nog maar een jaar of 30 ofzo. Dus veel zal het niet brengen, maar toch. edit. daar komt ook een beetje mijn fascinatie voor de echte azijnmoer vandaan.edit 2: tegelijkertijd ben ik me er ten volle van bewust dat je giga-veel externen op je tuin toelaat hoor. Weet ik wel.voert hier wat te ver om daar verder op in te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Ik wil wel even wat meer over de schimmels toelichten. Wat Bit zegt over zijn plaatselijke schimmels is net zo waar als dat Weknow wil bereiken met het ruilen. En of je het dan als compost-starter wil gebruiken of je eigen compost verrijken dat moet beiden kunnen. En de vraag van RvO : Hoe het past dat schimmelsporen e.d de hele wereld "rondwaaien" daarin ? is een hele goede vraag. Voor mijn gevoel geef je daar deels zelf het antwoord n.l. dat de natuurlijke selectie zijn werk doet. Gelukkig voor ons anders liepen we over de paddenstoelen. En ook wat Bit zegt over de schimmels bij de druif is waar. Niet enkel in Frankrijk maar ook in Duitsland zijn veel wijnboeren juist blij met o.a. grauwe schimmel en nog enkele andere soorten schimmels tegen het moment van gaan rijpen van de vruchten daar die er voor zorgen dat de schil al wat zachter is en het een mooiere gisting en naar zeggen een rijkere smaak aan de wijn geeft. Zelf heb ik geen echte composthoop dus iets ruilen e.d. zit er voor mij niet in maar, het is een top idee Weknow . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Als compost-beginneling heb ik zeker interesse in wat entmateriaal voor mijn hoop Ik post wel even in je topic, Weknow Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Het is alweer een tijd geleden dat ik daar over las. Volgens mij in de context van zuurdesembrood maken. Dan werd een bakje met deeg ergens buiten gezet. Maar ik ben de namen van de betrokkenen vergeten, dus moeilijk terug te vinden. Op het zoekwoord Oerbacterie had ik mezelf weer snel gevonden:brabantse-oerbacterie-t10530.html Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Ow kijk ! Die was ik echt vergeten. Nou ja. zoiets bedoel ik dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Ja....een soortgelijk voorbeeld over fermentatie (is niet helemaal hetzelfde als compostering!) speelde wel mee in mijn topic-vraag. Nov. 2013. Studiedag Velt in Brussel over voedselverspilling. In het -wat ludiekere - middaggedeelte was er iemand met een grote pot gefermenteerde koolbladeren. Stel je daarbij voor een grote bokaal met bruinwitte vies uitziende drab. Die liet hij rondgaan langs de 300 a 400 aanwezigen, na er zelf enkele happen uit genomen te hebben. Hij nodigde iedereen uit om er vooral eens met zijn/haar handen in te graaien en ook een hap te nemen, zodat het microbisch leven in die kool verrijkt zou worden met wat ieder nog aan beestjes en schimmels bij zich droeg en daarmee nog "universeler". Ik heb eens geroken, maar er niet van gegeten en ook niet met mijn hand ingezeten. Wist niet wat ik er van moest denken, vooral. Velen rondom mij (ook veel nettere en meer keurige types dan ik) aten er wel een hapje van. Ergens heeft dit wel doorgewerkt in mijn vraag. Met een groot verschil: Ik eet niet van mijn compost. Maar nu even terug naar mijn vraag: Is uitwisselen van compost zinvol? Wat denken jullie? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Evolutie begint altijd met variatie. Althans, dat dril ik er bij mijn leerlingen altijd in. In dat kader: een goed lopende hoop heeft dus ook variatie nodig. Kan me voorstellen dat het voor iemand met een nieuwe hoop zinniger is dan voor iemand met een al lang goedwerkende hoop. Maar het kan zeker geen kwaad lijkt me. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Ik ben er een beetje huiverig voor, mijn hoop doet het goed (denk ik dan toch) en om daar dan "wildvreemde" schimmels en bacteriën en beestjes in te gaan brengen, hmmzz ik weet het niet. Het is nergens op gebaseerd hoor, maar ik zelf zou het niet snel doen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Ja en nee Piroska. Ik denk hetzelfde, maar zie dan even over het hoofd dat ik enkele jaren geleden uit een zeer goed lopende wormenbak uit Koblenz een emmer boordevol met wormencompost kreeg..honderden wormen zaten daarin..van die rode, die had ik hier nog niet echt gezien. Sindsdien heb ik wel veel rode wormpies in al mijn bakken. En mijn compost werkt goed met Duitse en Franse wormen + schimmels.Ik haal ook ieder jaar een emmer bosgrond (bovenste laag) uit het bos voor mijn bladcompost. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ik weet dat zuurdesem stabieler wordt als er meer verschillende microorganismen in komen. Daarom wordt ook aanbevolen om meel van ze verschillend mogelijke afkomst te gebruiken. Eigenlijk zou ik liefst compost willen ruilen tegen klei/leem omdat ik dat hier niet heb en denk dat mijn tuin daar wel bij zou varen. Over compost heb ik geleerd dat je veel verschillende microorganismen krijgt als je veel verschillende ingredienten erin doet. Dit doelt dan op verschillende soorten mest, groente, onkruid, diverse versnipperde bruine materialen... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts