Itoero Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 @kris1984 Hoe staat het met de paprika's?Dat lijkt op slakkenvraat. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
kris1984 Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Ik heb ze verpot in de hoop dat ze wat sterker worden. Zelf maar 1 weg gegooit die was helemaal kaal geworden. @Itoero wat is slakkenvraat? En wat kan ik er tegen doen? Komt het alleen voor bij paprika? Zag dat mijn meloen planten ook aangetast zijn. Quote
SuusP Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Slakkenvraat = het aangeknaagd worden door slakken. Mogelijk zitten er (naakt)slakjes in de buurt. Goed zoeken en/of een biervalletje zetten om ze te lokken. Beetje oud bier met scheutje afwasmiddel in een schaaltje of bekertje. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Erny Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Kijk vooral ook onder/tussen de turfpotjes... En kleine slakjes kunnen ook aan de zijkant vlak onder de grond zitten... Quote
Itoero Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Als uw meloenen ook aangetast zijn, zou ik eens goed rondkijken of er ergens slakken zitten.Bekijk vooral de onderkant van de potjes.Ik zou voor de zekerheid wat slakkenkorrels strooien. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
kris1984 Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Ik snap het niet. Want mijn plantjes staan binnen bij het raam. Zijn nooit buiten geweest. Is het dan nog steets slakkenvraat? Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 17 maart 2014 Geplaatst: 17 maart 2014 Ik heb ook een occasionele slak in m'n badkamer...  Hier de butternut en één aubergine al boven..... Quote
endetjes Geplaatst: 18 maart 2014 Geplaatst: 18 maart 2014 Ik ben al sinds 28-02 bezig met het zaaien van peper medusa.Eerst in keukenpapier gedaan, maar daar is nog steeds niets uit. Toen 07-03 nog eens in zaaigrond. Mijn idee was dat de potgrond de warmte beter vast zou houden als de cv uit ging 's avonds.Ik heb geen verwarmd kasje of matje. Alles kwam goed op behalve deze peper. Ook mijn paprikaatjes.Voor één pepertje ga je dan ook niet investeren. Maar vandaag Het leeft!!! Eentje heeft blaadjes en bij twee andere zie ik een boogje van het stengeltje. Vandaag zullen deze hun kopjes ook wel oprichten!! 3 andere vertonen nog geen leven maar nu is er hoop.Ik ben zo blij! Quote
kris1984 Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik ben nu met mijn 3e poging bezig de mini paprika chocolade te laten kiemen. nu in een verwarmde kasje. speciaal hier voor gekocht.niks . heb de zelfde tijd de mini paprika geel en rood. en gewone paprika gezaaid. zijn allemaal op gekomen. maar niet de chocolade. zou ik te maken hebben met oude zaadjes? kiemen de chocolade paprika langzamer dan de andere? ik snap er niks van Quote
Itoero Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Misschien heb je gewoon slechte zaadjes. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
kris1984 Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Ik heb ze dit jaar bij seedo.nl besteld. Stond ook geen T.H.T op. Quote
Estemy Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Probeer ze op een natte keukenpapier te laten (kiemtest). Als je niks ziet zijn ze slechte zaden. Als ze wel kiemen dan kun je ze gebruiken. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
malouis Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Eindelijk komt bij mij een peper op die ik ZEVEN (!!) weken geleden gezaaid heb. Geduld wordt beloond. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 21 maart 2014 Geplaatst: 21 maart 2014 Ik heb hier int weekend tomaten, paprika's en tomaten gezaaid. Na 2 dagen had ik al de eerste kiemende tomaten. Sommige deden er tot vijf zes dagen over, en dat is dan meteen ook wanneer enkele pepers en paprika's boven kwamen. Heb wel een verarmingsmatje en een kapje op mijn kistje. Ging echt supersnel. Quote
Barca4ever Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Hoe vaak moet je de zaaigrond nog wat extra bevochtigen tijdens het kiemproces (dus zolang er nog geen plantje is gekiemd) van dit soort groenten? Potjes staan hier in een kweekbakje en er staat wat lichte condens aan de binnenkant en de grond voelt nog steeds vochtig aan. Quote
laazor Geplaatst: 22 maart 2014 Geplaatst: 22 maart 2014 Ik geef elke dag gewoon wat vocht (druppeltjes) op de bovenkant. Tomaten kiemen heel snel eigenlijk, mijn paprika's zijn na bijna 3 weken eindelijk ook opgekomen. Quote
Dakoina Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Ik ben dit jaar ook eens "herbegonnen" met het zaaien van tomaten. Deze keer wat specialer want ik heb een tunnelserre gekocht, daar kunnen we al wat meer in kwijt. Voor de eerste keer heb ik ook pepers gezaaid. Om wat meer zekerheid te hebben én minder sprieterige plantjes zoals vroeger, heb ik mij ook een groeilamp en warmtemat gekocht. Het loont precies  De 14de maart heb ik het volgende gezaaid... De tomaatjes, kwamen bijna allemaal op na een 5tal dagen- Dix Doigts de Naples (was de eerste kiemer)- Millefleur- Green grape (de traagste en moeizaamste groeier) De pepers deden er iets langer over.- Beaver Dam, ongeveer na 7 tal dagen- Jalapeno M, komt nu pas na 10tal dagen piepen Daarnaast had ik ook al wat stinkertjes of afrikaantjes gezaaid, die stonden na 2 dagen al te pronken  Het is de eerste keer dat ik zo zenuwachtig was voor de opkomst. Vooral na het lezen over hoe traag pepers soms wel durven kiemen. Vandaar ook mijn groeilamp en warmtemat die soms écht wel te warm wordt imho. Er zit ook geen thermostaat op :/ De groeilamp (TL 6400K) geeft niet zo heel veel warmte af. Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com
Barca4ever Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Had woensdag de eerste tomaten gezaaid en gisteren kwamen de eerste sprietjes al piepen. Deze morgen nog eens gecontroleerd en ik had de indruk dat de sprietjes wel heel smalletjes waren en de kiembladjes aan de gele kant waren. Zouden ze te donker kunnen staan? Quote
Dakoina Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Waar staan ze ergens? Heb je gewone potgrond of speciale zaaigrond gebruikt? Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com
Barca4ever Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Ik heb zaai en stekgrond gebruikt. De potjes staan in een gesloten kweekbakje op de tafel in de woonkamer op 1m van het raam. Er is dus zeker wel wat lichtinval maar misschien niet voldoende. Quote
Stan Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Licht is bij het kiemen niet zo van belang bij de Capsicum. Vocht en warmte zijn de meest belangrijke factoren om te kiemen en warmte(dat kan het enkele dagen versnellen) in wat mindere mate dan vocht. Zelf kiem ik met de deno-methode zonder warmte-mat bij een temperatuur rond de 18 graden en dus stukken kouder dan menigeen doet met goede resultaten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Itoero Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Ik heb eens zaad uit verse honingtomaten laten gisten en na het zaaien zijn ze na 48uur al ontkiemd! Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Dakoina Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Die deno methode ga ik volgend jaar ook eens testen. Misschien een test opstelling samen doen met een warmte-mat en normale zaaimethode. Nu, die sprieten. De gele kleur "kan" normaal zijn. Mijn verse peper zaailingen hebben een iets geel-groen blad, tov van mijn tomaten. Niet alles is diepgroen qua kleur bij opkomst. Je kan eventueel nog een backup-batch zaaien om te vergelijken? Iets wat ik wel eens durf doen als er genoeg zaden zijn.  Maar één meter van het raam vind ik persoonlijk wel ver (tenzij in een veranda of bij een heeeel groot raam met veel lichtinval). Geen fotootje? Quote Nieuw stukje grond, tijd om te bloggen! http://jansmoestuin.wordpress.com
Barca4ever Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Ik ben de bakjes in de loop van de voormiddag in de serre gaan zetten. Het is er warm genoeg nu en zal vanavond dan zien wat het resultaat is van de reeds gekiemde plantjes. Quote
Barca4ever Geplaatst: 24 maart 2014 Geplaatst: 24 maart 2014 Vanavond thuisgekomen en meteen naar de serre gaan kijken. De kweekbakjes waren helemaal aangeslagen van de condens en tov deze morgen waren er een pak meer plantjes gekiemd. Ik heb de indruk dat ze het goed doen. Heb ze vanavond weer in huis gehaald zodat ze geen last hebben van te grote temperatuurverschillen. Is het nog nodig om de twee klepjes bovenaan de kweekbakjes gesloten te houden of mogen deze open blijven staan? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.