doperwtje Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Hallo, Vorig jaar heb ik voor het eerst wortels in mijn moestuin gehad. Toen ik ze ging oogsten waren ze wel dik, maar het leken wel mandrogora's van Harry Potter: helemaal gerimpeld en kort, met allerlei zijworteltjes. Hoe is dit gekomen en beter: hoe kan ik dit voorkomen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Misschien kan je ook nog even vertellen waar je ze gekweekt hebt? Volle grond of bak... en wat voor grond dan?Eventuele bemesting? Hoe vochtig of droog?Dan kunnen we je wat gerichter antwoord geven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Wat Erny vraagt ja. Absoluut.Maar meestal komt dit doordat je wortels wil kweken op te zware grond. Wortels ( wil je mooie wortels hebben, de smaak maakt verder niks uit ) houden van goed doorboorbare , losse dus , grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doperwtje Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Haha ik had ze eerst in bakjes gezaaid en toen de plantjes boven kwamen in de volle grond gezet. Luchtige grond en vochtig. Dit jaar heb ik ze direct in de volle grond gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Dan was dat voorzaaien in bakjes en later uitplanten mogelijk het probleem. Eventueel in combinatie met bijvoorbeeld korte tijd uitgedroogde grond of groot temperatuurverschil. Direct in de volle grond zaaien is dus het advies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doperwtje Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Raken de wortels bij het overzetten van potje naar tuin dan opgekropt ofzoiets? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Ik had vorig jaar net hetzelfde probleem, ze waren nochtans wel meteen in volle grond (mengsel van tuinaarde en zaai-stekgrond) gezaaid. Hier was het naar mijn gevoel een probleem van te weinig zon. Stonden niet in de volle zon, maar had ze wel onder mijn kweekkas staan tegen de wortelvlieg. De meeste wortels waren amper zo groot als mijn duim en vaak met 2-3 vertakkingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarno Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 De wortel is een penwortel en planten met penwortels kunnen over het algemeen slecht tegen verplanten. Dit komt denk ik doordat de mini wortels die aan de hoofdwortel zitten erg kwetsbaar zijn. De plant is dus waarschijnlijk in de stress geraakt en heeft zoveel mogelijk wortels proberen te maken.ps. Irritant dat wortel twee betekenissen heeft... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Ik had ook wortels gezaaid in mijn zandgrond thuis. Het was een ras waar veel mensen tevreden over waren (http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/wortelen-namur/groenten/wortelen/) en eigenlijk deden die wortels het prima. Voor het zaaien de grond goed losmaken tot ongeveer 30 cm diep. Dan zaaien in rijtjes en uitduinen wanneer de plantjes een paar blaadjes hebben. Op zich hebben de wortels nu de ruimte om mooi te groeien in één stuk. In kleigrond gaat zoiets natuurlijk veel moeilijker worden, maar dan kan je vast proberen om een stuk uit te graven en aan te vullen met zand- of potgrond, of gewoon een serieuze hoeveelheid zand onder je klei te werken. Compost zou normaal ook werken, maar wortelen houden daar helemaal niet van, dus beter niet. Ik had echt prachtige wortels, maar ik denk dat ik de fout heb gemaakt door ze stuk per stuk te oogsten, in plaats van allemaal in één keer. De eerste oogst zal via de geur wel de wortelvlieg hebben aangetrokken, waardoor ik meer dan 50% van mijn wortels kon weggooien. Zeer zeer spijtig. Maar dat maakte de rest nog lekkerder Dit jaar zet ik er een net over en komt er na de wortelen winterprei op dat perceel waar ik hetzelfde net kan gebruiken om mij te beschermen tegen de preimot, die ook genadeloos is bij ons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Wat Erny vraagt ja. Absoluut.Maar meestal komt dit doordat je wortels wil kweken op te zware grond. Wortels ( wil je mooie wortels hebben, de smaak maakt verder niks uit ) houden van goed doorboorbare , losse dus , grond.wortels op zandgrond telen is wel makkelijker, maar op zware grond is de kwaliteit en bewaarbaarheid toch aanzienlijk hoger, de beste kwaliteit komt echt van zware grond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doperwtje Posted April 5, 2014 Author Share Posted April 5, 2014 Oke, ik heb zware grond gemixt met zandgrond. Netjes direct in de grond gezaaid. Nog wel een probleempje.......... de kat van de buren heeft mijn moestuin lekker verbouwd om een mooie drol te leggen. Nu zijn er plantjes boven de grond verschenen die ik niet ken, maar ik weet niet of het nu de wortels zijn of onkruid. Heeft iemand toevallig een foto van een wortelplantje met zijn eerste bladeren? Op internet kan ik niets bruikbaars vinden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Riverdale schreef: Compost zou normaal ook werken, maar wortelen houden daar helemaal niet van, dus beter niet. Dit klopt echt niet. Wortels houden van compost! En nog meer van compost met veel "bruin" materiaal in verteerd, vanwege dat er vrij veel kalium in zit. Best kies je voor wat fijnere, eventueel gezeefde, compost zonder heel grove stukken. Daarin kun je ze zelfs direct zaaien. Juist door compost te gebruiken lukt het me behoorlijk goed om wortels te telen op kleigrond. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Jonge worteltjes: (via Google) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Riverdale schreef: Compost zou normaal ook werken, maar wortelen houden daar helemaal niet van, dus beter niet. Dit klopt echt niet. Wortels houden van compost! En nog meer van compost met veel "bruin" materiaal in verteerd, vanwege dat er vrij veel kalium in zit. Best kies je voor wat fijnere, eventueel gezeefde, compost zonder heel grove stukken. Daarin kun je ze zelfs direct zaaien. Juist door compost te gebruiken lukt het me behoorlijk goed om wortels te telen op kleigrond. Zowel in zand of in kleigrond wil een wortel GEEN compost Bron: Velt Handboek Ecologisch Tuinieren (maar ik heb het al op vele plaatsen gelezen) Daarom vind ik het vreemd dat jouw ervaring toch anders is. Wellicht heb je hele rijpe of overjaarse compost ofzo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Oke, ik heb zware grond gemixt met zandgrond. Netjes direct in de grond gezaaid. Nog wel een probleempje.......... de kat van de buren heeft mijn moestuin lekker verbouwd om een mooie drol te leggen. Nu zijn er plantjes boven de grond verschenen die ik niet ken, maar ik weet niet of het nu de wortels zijn of onkruid. Heeft iemand toevallig een foto van een wortelplantje met zijn eerste bladeren? Op internet kan ik niets bruikbaars vinden... Worteltjes geven eerst twee smalle kiemblaadjes, en even daarne verschijnt het eerste blad dat op een "pluim" lijkt. Kan wel even duren hoor. Kiemtijd kan soms een maand zijn, en daarna groeien ze eerst nog wat traag. Maar eens de zomer daar is Best leg je wat kippengaas waar je gezaaid hebt. De kat zal er dan niet opgaan, maar je plantjes kunnen toch gewoon omhoog komen. De grond nat houden helpt ook, of koffiedik strooien zou ook helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doperwtje Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Bedankt voor de foto's. Zoals ik nu een paar weken later kijk, zijn er maar twee plantjes van de +100 die zijn uitgekomen... raar. Geen worteltjes meer dit jaar helaas. Ik heb er nu kroten staan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Daarom vind ik het vreemd dat jouw ervaring toch anders is. Wellicht heb je hele rijpe of overjaarse compost ofzo? Uiteraard goed rijpe compost. En voor wortelbedden. bietjes, radijs etc. selecteer ik inderdaad compost waar geen of weinig mest in mee verteerd is. Zoals ik zei: compost met behoorlijk wat bruin materiaal gemaakt bevat relatief veel kalium en daar houden deze wortelgewassen zeker van! Het heeft niet zo veel zin om allerlei boeken te citeren. Ik ken het Velt handboek en er zijn m.i. 2 redenen waarom het er staat. 1. In de wisselteeltschema's worden wortelgewassen na kool en andere rijkelijk bemeste teelten gezet, omdat er in de restanten voedsel in de grond voldoende zit voor nog een wat meer magere teelt. 2. Tevens zijn deze wortelgewassen op grond die dierlijke mest (die nog niet echt "rot" is geworden) krijgt, nogal bevattelijk voor diverse insecten die daarin graag verblijven en de wortels en knollen nogal kunnen aantasten. Binnen de benadering van Velt zijn dit goede redenen. Maar je moet zo een advies niet los zien van het waarom! Op zich is compost voor wortels e.d. echt geen slechte zaak. Ook een wortel wordt steviger, zoeter en beter in een gezonde bodem waarin (voedende) schimmels, bacteriën en andere organismen aanwezig zijn en waarin een rijk scala aan mineralen te vinden is. Zo vreemd is het dus niet wat ik beweerde. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Ik las net dit http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-groenbemesters-afrikaantjes. Het effect van aaltjes op wortels is blijkbaar dat ze kort blijven en veel zijworteltjes hebben : Misschien verklaart dit het probleem van vorig jaar en kan je er iets aan doen door de aaltjes te bestrijden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Als er één ding was waarvan ik trots kon op zijn tijdens mijn eerste stappen in de moestuin (vierkante meter) was het toch de oogst van het enige van de 9 vakjes die ik had met wortelen. Wortelen gezaaid in een mengsel van potgrond met 1/3 kokos en voor de rest de natuur z'n gang laten gaan mits toch geregeld water geven. Ook te laat en te weinig uitgedund denk ik misschien , maar zie Succes met het nieuwe seizoen! Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts