Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #3

Featured Replies

Geplaatst:

@impy101 en @suus76

Het kan natuurlijk zijn dat het een verborgen gebrek was of dat de ander duidelijk heeft gezegd dat het een goede kas was...

Hoewel: verborgen??? Als ie echt op instorten stond dan zie je dat toch wel..

Geplaatst:
over WINDOWS 8.1

je MOET een microsoft account aanmaken met AL je gegevens

privacy

zal wel aan mij liggen maar ik hou er niet van...al dat "moeten'

nee hoor, hoeft niet, je kunt ook lokaal aanmelden

Geplaatst:
@impy101 en @suus76

Het kan natuurlijk zijn dat het een verborgen gebrek was of dat de ander duidelijk heeft gezegd dat het een goede kas was...

Hoewel: verborgen??? Als ie echt op instorten stond dan zie je dat toch wel..

Nee dat zagen we niet. Hij had het houtwerk afgedekt met plastic schrootjes, en toen wij de kas gingen leeghalen, bleek dat het ding werkelijk kasverrot was. Het houtwerk onder de schrootjes was volledig weggevreten door muizen/ratten. Hij had het heel bewust wegggemoffeld

Nu hebben we een prachtige nieuwe kas, dus wat dat aangaat mogen we niet klagen maar het lieve oude mannetje wat ik dacht dat de verkoper was, is een behoorlijke boef gebleken.

Geplaatst:
Ik baal als een stekker. We hebben vorig najaar ( september) de moestuin van een meneer overgenomen. Veel geld betaald voor wat achteraf een grote schroothoop bleek te zijn, de kas was letterlijk kasverrot en deze hebben we moeten ruimen, en het schuurtje bleek ook rot te zijn ( onzichtbaar weggewerkt door de vorige eigenaar dmv kunststof schroten).

We zijn weken bezig geweest met puinruimen, maar waren wel heel erg blij met onze tuin. Vanaf begin april zijn we volop aan het zaaien en poten gegaan. En wat blijkt nu. De hele tuin ligt nog vol bloembollentroep en aardappelen van de vorige eigenaar. In werkelijk elk vak komen aardappelen op, tussen mijn vers gekiemde pastinaakjes en snijbietjes. Aardappelen in ons eigen aardappelenvak, we weten niet welke van ons en van de vorige eigenaar zijn. Tot overmaat van ramp staan er ook overal stengels van bloembollen door de hele tuin heen.

Daar baal ik toch wel eventjes enorm van.

Klinkt misschien heel lullig, maar dit is toch echt een eigen schuld dikke bult momentje. Als je iets koopt, al is het een spel, auto, kleding of wat dan ook, zorg je ervoor dat je de boel goed inspecteerd voordat je het koopt.

Als de kas niet goed is en het huisje op insorten staat dan heb je je huiswerk simpelweg niet goed gedaan. Een prijzig leermomentje.

Niet helemaal. Wij hebben de boel bekeken, meneer had het rotte houtwerk heel goed verstopt onder kunststof schootjes ( en een aantal enorme druivenranken die in de kas stonden)

Daarbij was het ook nog zo dat als wij de spulletjes niet wilden overnemen, we de tuin ook niet zouden krijgen. In die zin is het inderdaad deels onze schuld, we wilden heel graag een tuin en hebben het risico dus voor lief genomen. Neemt niet weg dat ik er alsnog van baal. Nog niet eens zozeer van de bende, maar wel van de aardappelen en bloembollen overal.

Geplaatst:

Dat is inderdaad erg, die aardappelen. Gelukkig kan je alles nog overnieuw doen..daar waar nodig. Bloembollen kan je gemakkelijk uittrekken? Aardappelen is wat ernstiger..zeker als je op je perk dubbel aardappels krijgt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ho ho ho Impy, procederen blijft duur hoor! Ook als je wint krijg je niet een volledige vergoeding van de proceskosten, maar een vast bedrag dat nooit genoeg is.

Wie heeft mijn originele bericht ge-edit en why?

aangepast door Gast

Geplaatst:

We gaan gewoon de aardappelen in ons aardappelenvak laten uitgroeien en rooien wanneer ze klaar zijn. De aardappelen waar we bij kunnen scheppen we uit, maar ook midden in mijn wortelveldje staan ze, tussen de wortelkiempjes in. Daar kan ik voor nu niets aan doen.

Geplaatst:

daar gewoon het loof eraf knippen en een stokje erbij zetten zodat je de aardappels later kan verwijderen?

Geplaatst:

Dat is een goeie

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Gisteren geconstateerd dat buurman 2 tuinen verderop zich nog steeds nix van Phytophthora gevaar aantrekt, ondanks vele pogingen van mij hem dat uit te leggen. Elk jaar heeft ie weer zieke aardappelen en besmette tomatenplanten staan... en daar snapt ie dan nix van...

Want... zijn, waarschijnlijk niet op resistentie uitgezochte, gepootte aardappelen staan veel te dicht op elkaar en hij is ze nú al aan het water geven... Ze staan nét boven de grond nu. En dat gaat die halve zool (sorry, maar mijn gehele tomatenoogst is door hem en zn Phytobesmetting 3 jaar geleden totaal om zeep geholpen... dus enige frustratie hier) de rest van het seizoen ook doen... En dat terwijl hier de grond erg vochtig blijft en dat water geven dus totaaaaaaal overbodig is.

shitshitshitshit... heeft het nou überhaupt wel zin om mn tomaten op de moestuin te zetten... (onder afdakje... maar toch... )

Weet wel dat ik bij de eerste tekenen van besmetting die #&@*ing aardappelen van hem de grond uit rop!!! OZO !!! (als beheerder kan ik dat natuurlijk doen... )

Geplaatst:

Gewoon alles bij hem eruit trekken als hij even de andere kant uit kijkt... de klojo!

Geplaatst:

kun je hem als beheerder niet even officieel op de vingers tikken, inclusief sanctie als ie geen maatregelen treft?

Geplaatst:

Ik zal mn paardezweepje vast klaarleggen...

Eigenlijk zou ik het contract willen veranderen en daarin een soort "aardappelphytopthorabeleid"clausule in op te nemen... Alleen resistente soorten, en geen phytostimulerend gedrag etc...

Geplaatst:

Nou opzich zou het toch niet misstaan in de regels dat je alleen resistende rassen mag gebruiken, en dat al je planten geruimd worden zodra pytophtora zich voordoet? of iets in die zin?

Geplaatst:

Precies... Dus dat gaat écht wel in de volgende versie komen te staan.

Geplaatst:

Woooow. Erny, erny. Je begeeft je echt op glad ijs daar he ?

Iets opnemen in de regels van de vereniging is natuurlijk prima ( gedekt door de meerderheid van de leden ).

Maar men. Voor je het weet krijg je een reactie als die van Piroska. Dat ik de klojo ben omdat er bij mij een paardenbloem in het zaad staat.

Je moest eens weten wat voor ruzies er op complexen ontstaan over onbenulligheden als paardenbloemen zaad. Dus onkruid. dus opvattingen met betrekking tot tuinieren. Teeltwijzen. Water geven aan aardappels of niet. Tot het moment dat de schimmel echt aanwezig is, heb je je echt niet te bemoeien met zijn teelt / teeltwijze / zijn hobby / zijn overtuiging / zijn geloof.

Dat gaat vér hoor. Mensen zitten soms zo ontzettend vast in hun overtuiging, en gaan er alleen maar vaster in zitten bij tegenstand.

Hij zal zich netjes houden aan de regels van de wisselteelt ? ( mijn buurman doet dat bijvoorbeeld helemaal niet ). Kan je hoog of laag springen. Hij mag water geven wat ie wil.

Trouwens. Ik zou als ik hém was bij het bestuur gaan klagen over jouw paardenbloemen.

Geplaatst:

Het gaat toch helemaal niet om paardenbloemen die in bloei staan maar om aardappelziekte. Nogal een groot verschil.

Als aardappelziekte jaar op jaar bij iemand voorkomt vind ik dat het beheer wel degelijk iets mag zeggen over de werkwijze.

Het weghalen van besmette planten lijkt me ook logisch om verdere verspreiding te voorkomen. Al zou ik dat wel via het beheer doen om te voorkomen dat uit onenigheid de ene buur bij een andere buur de boel eruit trekt terwijl er niets aan de hand is.

Geplaatst:

Tuurlijk. Zieke aardappelen moet je weghalen / opruimen. Ben je zelfs toe verplicht ( wet ). Maar houdt de man zich aan de wisselteelt, kan je verder niks. Hoe hij teelt ( tot dat de ziekte er is ) heb je geen grondslag ( wettelijk ) om je je te bemoeien met zijn manier van telen. Strikt genomen dan he ?

En de paardenbloemen zijn ( vind ik ) dus juist wél overeenkomstig. Niet kwa inhoudelijke overeenkomst natuurlijk , maar wel emotioneel. Bij vele moestuiniers.

Het 1e en eigenlijk enige wat hier speelt in zo'n geval, zijn emoties. Niet beredeneerbare argumenten ( dus non-argumenten ) en gevoelens van vrijheid / bezit ( het is mijn tuin, ik doe wat ik wil )

Bérgen van gevoelens. Niet op in gaan. Niet mee te praten. Laten gaan. Ieder z'n ding. En jij moet een oplossing zoeken voor je tomaten ( wat overigens ook een punt is : als de meneer stopt met zijn aardappelen, maar je toch die rot-ziekte blijk te krijgen. Kan je weer opnieuw op zoek gaan. Onbegonnen werk. Verlangens met van te voren ingebouwde teleurstellingen

Geplaatst:

Het doet me een beetje denken aan argumenten uit de vaccinatie discussie. Laatst las ik dat er stemmen opgingen om niet-gevaccineerde kinderen te kunnen weren uit kinderdagverblijven.

Maar als je zo'n geloof hebt in die vaccinaties, maakt het toch niet uit of andere kinderen ziektes kunnen oplopen? (Ziekte dragen kunnen we allemaal, dus voor verspreiding maakt het zowiezo niet uit). Je eigen kinderen zullen dan toch niet ziek worden.

Dus als jijzelf goed resistente bewaaraardappels zet, (voor de vroege aardappel hoef je niet te zenuwen), heb je geen zorg voor de aardappel.

Ander verhaal met de tomaat. Dat is vervelend. Maar ik vrees dat ook zonder de gietende buurman de phytophtora zal opduiken.

[even los van dat: bij ons op het kleine terrein zit ik in de tuincommissie, en ik raad iedere beginner aan vooral resistente aardappelrassen te kiezen, omdat anders je oogst zal mislukken. Botte logica, die ook nog eens overbodig is, want bij ons is volgens mij compleet iedereen bio-minded. ]

Geplaatst:

Paardenbloemen zijn vooral vervelend, aardappelziekte verpest je hele oogst en mogelijk ook de oogst van anderen. Vind ik toch een groot verschil.

Dat verschil kan ook duidelijk in een contract worden gezet. Dus ik snap niet waarom erny zich daarmee op glad ijs bevindt. Dat er regels over aardappelziekte zijn maakt iemand geen klojo omdat er paardenbloemen staan.

Wat betreft vaccinatie. Het is dus niet altijd zo dat je met vaccinatie niet ziek kan worden, de kans is kleiner (nog kleiner als de omgeving ook is geënt) en mocht je de ziekte krijgen is het minder heftig.

Edit: damm autocontrol

aangepast door Gast

Geplaatst:

Nouja, Bit heeft natuurlijk wel een beetje gelijk, wat die emoties betreft, en zeker betreffende het je bemoeien met hoe een ander tuiniert. Iemand moet natuurlijk in zijn tuintje in principe gewoon zn goddelijke gang kunnen gaan. Binnen het redelijke natuurlijk, dat wel. En wat redelijk is, daar kunnen meningen altijd bijzonder over verschillen. Zo vinden 2 mensen binnen onze buurttuin het redelijk dat alles er 'mooi' uit moet zien. Wat is dan mooi volgens hen? Tja; natuurlijke materialen, bamboestokken etc. Wat ze ook 'mooi' vinden is kale grond, sterker nog, als je niet je onkruid goed bijhoudt is dat volgens hen zo lelijk dat de omwonenden er aanstoot aan zouden nemen (hoewel ze volgens mij vooral bedoelen: zijzelf). Ik vind kale grond juist erg lelijk. Nou, daar ga je al. Daarom is het denk ik wel belangrijk bij het maken van regels om ze duidelijk, concreet en begrijpelijk te maken. Vandaar de 2 dingen die ik eerder zei, namelijk verplicht resistente gewassen kiezen, en ruimen als het zich voordoet. Dan bemoei je je ook niet met alles daar tussenin, want iets als 'geen pytophtorabevorderend gedrag vertonen' is zo ontzettend subjectief, daar kun je echt niet op managen. Het enige dat je wat dat betreft kunt doen is goede voorlichting. Doe bijvoorbeeld als het weer bijna aardappelpoottijd is een flyer rond met daarop nog eens de regels benadrukt, en voor de rest wat achtergrondinformatie over hoe de ziekte zich verspreidt, en wat je er allemaal tegen kunt doen.

Geplaatst:

maar als iemand jaar op jaar aardappelziekte heeft. dan moet je daar toch meer tegen kunnen doen dan alleen de planten verwijderen?

voorkomen is immers beter dan genezen.

edit: mijke was me al voor.

nog even terug komen op dit...

Maar houdt de man zich aan de wisselteelt, kan je verder niks. Hoe hij teelt ( tot dat de ziekte er is ) heb je geen grondslag ( wettelijk ) om je je te bemoeien met zijn manier van telen.

valt wisselteelt dan niet onder bemoeien met zijn/haar manier van telen?

misschien dat ik me daarover wat meer aangesproken voel omdat ik net echt aan volledige wisselteelt doe. tenminste, een plant 30cm opschuiven is niet echt wisselteelt te noemen.

gebruik wel aardappels met een hoge resistentie en ik zit niet op een moestuincomplex dus mocht er aardappelziekte komen dan heb ik daar alleen mezelf mee.

Geplaatst:

Wow... wat een opwinding allemaal...

Ten eerste snap ik niet helemaal hoe er opeens paardebloemen in het verhaal over de Phytophthora zijn gekomen...

Maar... wisselteelt? Doet de man niet aan... de aardappelen staan nu op de plek waar vorig jaar de zieke tomaten stonden...

Voorlichting.... doe ik al .... tot in den treure... en nog snapt ie het blijkbaar niet. Ook aan beter Nederlands sprekende zoon uitgelegd... maar die keek me ook alleen maar dom aan... Ik nog aanraden om het eens op internet op te zoeken enzo...

Denk dan ook dat een flyer bij hem niet zal helpen. Zn contract heeft ie ook niet gelezen blijkbaar gezien de andere regels die hij (voor mijn beheertijd) aan zn laars heeft gelapt.

Maar ja... we zullen het dit jaar wel weer zien... Ik zal het hier wel weer melden als ik bij hem weer phyto heb geconstateerd.

Geplaatst:

zijn de afgelopen jaren bij hen de planten verwijderd toen de aardappelziekte toe sloeg? misschien dat dat nog helpt om tot hem door te dringen.

het zal in ieder geval helpen tegen de verspreiding mits je er op tijd bij bent.

lastig als iemand iets niet kan/wil begrijpen...

Geplaatst:

Heb hem vorig jaar het loof laten verwijderen en mee laten nemen naar zn huis/kliko...

Maar dan snapt ie nog niet waarom daarna zn aardappels dan ook gaan rotten enzo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.