kiekenboerinneke Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Afgelopen weekend: lavendel gesnoeid, curry gesnoeid, munt gesnoeid. Bij alles stonden nieuwe scheuten gereed die dringend licht nodig hadden.M² bak op het dak geïnstalleerd op een pallet. De m² bak had geen bodem, dus hebben we dat opgelost met wat onkruiddoek erin te nieten.Deze gevuld ( niet evident als je hoogtevrees hebt... ) en die mag nu even rusten.Verder nogmaals m'n kweektrio brahma's hun hok ge U2-d ( weer wat bloedluis gevonden ) en even inspectie gedaan bij de rest. Bij m'n kweektoom platenbontjes hebben ze ook al prijs... Die vieze beesten worden in de loop van de week vakkundig verdelgd. ( het was toen te laat )Als laatste nog experimenteel wat zoete paprika gezaaid... Gewoon curieus of er iets gaat uitkomen. ( Ik heb de zaden geoogst en enkele dagen laten drogen op keukenpapier. )Vandaag: voor - en achterkant van m'n plastic tuinkas terug gehangen.... De temperatuur schoot dadeliljk de lucht in: van 13 graden naar gemakkelijk 18-20 graden ( nu zal het weer iets minder zijn omdat het miezert ) Ik hoop dat alles wat onder vorstdoek staat door de toegenomen warmte een groeischeut krijgt zodat Man en Dochter over enkele weken van lekkere radijsjes kunnen smullen en die verrekte bloemkool eindelijk eens een kooltje krijgt. ( grijs haar krijg ik van dat spul.... )Verder nog 3 aanhangwagens allerhande rommel naar het containerpark gebracht.... En ik ben nog niet klaar met opruimen: thuis wachten nog 2 zolders.... Die mannen van het containerpark zullen ook wel wat denken van mij...
Bit Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Wat vaste planten uit een teeltvak verwijderd om ergens anders neer te zetten. Dit vakje had vorig seizoen de knofloken en daarna de boerenkool en spruiten. Dit deel op de foto was geen succes voor de spruiten, de knofloken gingen toen wel aardig, maar werden ook niet echt groot ( hoeft voor mij ook niet hoor ) Maar de reden zou wel eens een heel andere kunnen zijn. Ik had op de hoek van dit vakje, rechts, wat vaste planten staan, gewoon voor het mooi en voor de vlinders. Vlinderstruik 2 jarig, geen grote en een heliant.Wat blijkt met het weghalen van die planten vanmorgen:De foto laat 1 wortel zien van rechts ( waar de planten zijn weggehaald ), nog vast in de grond geworteld links. Beide vaste planten hadden wortels aan de oppervlakte van het bed gemaakt, tot wel 1.50m ver het vak in !! Eigenlijk was de straal van ruim 1 meter rond de 2 pollen vaste plant een en al wortel !!Toch ook voor mij een eye-opener. Hoezo deden de spruiten het zo matig ?
dennislp Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Les overgeslagen en Dhalia's in potten geplant, goede keuze he? Gaan in mei de vollegrond in. > Planten kopen? Doe het bewust!
Kim Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Een bak schoongemaakt en er meteen spinazie in gezaaid. Vol verwondering gekeken naar de bosaardbeitjes die ik vorig jaar gezaaid heb, en ondertussen alweer aardbeitjes willen maken, en ze maar wat zonniger gezet. De overwinterende peperplan wat korter gesnoeid en gepoogd er stekjes van te nemen (benieuwd of dat gaat werken ). De vensterbank wat opgeruimd, zodat er zometeen veel meer plaats is voor de zaailingen . Zaadjes uit de grond gekeken (jaha, hier en daar piept wat boven!), potjes voor paprikas en pepers binnen klaargezet zodat de potgrond wat kan opwarmen. En een lavasstekje geregeld en een heel leuk pakketje van van de wal ontvangen . (ok, die laatsten zijn technisch niet in de tuin...).
Gast Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Vandaag ? Niets. Gisteren mezelf drie slagen in de rondte gewerkt vandaag doet mijn rug niet meer mee. Maar de tuin ligt er weer strak bij alle buitenpotten voorzien van nieuwe aarde, Latten aan het dak van de kas gemaakt om de tomaat spiralen aan vast te zetten. En nog een berg van dat soort klusjes
Mari Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Constructie voor de erwten en sluimerwten geplaatst. Ga nog wel een latje aan de kortste kanten zetten, met de draad op te spannen trekken de palen wat scheef
Connie Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Druk in de tuin bij mijn huis geweest. Heel veel hedera verwijderd en plaats gemaakt om de zaailingen aan de buitentemperatuur te laten wennen.Lekker opgeschoten en bovendien heerlijk van de zon genoten Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Annemie Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Het laatste stuk gespit en daardoor ook een muis uit mijn tuin verjaagd . En een klimconstructie voor mijn stokbonen weggezet. Van het weekend het onkruid nog tussen de tegels uithalen en dan ziet het er weer netjes uit (voor zo lang het duurt )
Sakura Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Vandaag wat onkruid verwijderd in mijn bakken en de grond mooi geharkt en zaaiklaar gemaakt. Mijn moestuinseizoen
Bit Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Groot deel van de dag op de tuin geweest, maar verbazend weinig gedaan. Geconstateerd dat het kasje al haast scherming tegen de te felle zon kan gebruiken. Een aantal stekken stonden er op een gegeven moment wel wat slapjes bij in de 30 graden die de kas werd ( ik mag wel even klagen over de warmte he ? )Wat dingen verpoot, veranderd, netjes gemaakt, sociaal gedaan, andere tuintjes bekeken.En vanmiddag in het zonnetje een mooie schets gemaakt voor een nieuwe tuin die we over 2 weken moeten gaan aanleggen. Lekker zitten tekenen. Koffie erbij, sigaretje.Topdag !
Eveline68 Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 De puntparikas, mammoth prei en de komkommer overgepot en buiten in de plastic broeikas gezet.
Jane Doe Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Zo toe maar bit, je bent actief geweest zo te lezen.Persoonlijk water gegeven, luchten, vegen en opruimen, aarde meegenomen, pluksla in potten gezaaid, tuinbonen gepland en weer gezaaid in de trays.
sansareli Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Ik ben deze week vooral bezig met alle borders (en dat is heel wat) proper te maken na de winter.Veel takken en bladeren liggen tussen al de planten door de vele stormen.Mijn man is in de moestuin het bladerdek aan het verwijderen, maakt de grond los en doet er dan een laag compost op.
Mari Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 In de moestuin nog een bed omgespit. Aspergeberm wat verhoogd. Grote kuis gehouden in de kruidentuin, tijm uitgedaan en wat dieper geplant, sinaasappelmunt en limoenmunt uitgedaan en in potten ingeplant...die had ik vorig jaar gewoon in de grond gezet en natuurlijk was er nu overal munt te vinden Verder nog de klimrozen, m'n leiappeltjes en peren gesnoeid.
kenbeimer Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Vandaag de tuin opnieuw flink door geschoffeld en dode planten verwijderd. De tuin is nog niet netjes, maar ik ben hard op weg. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
HuubvG Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Gisteren en vandaag de tuin voor en achter 't huis opgeruimd en netjes gemaakt. Het meeste onkruid zat tussen tegels, ben uren aan het krabben geweest. Ook blauwe druifjes beschouw ik momenteel als onkruid, ik heb nu toch de meeste wel verwijderd hoop ik. Tussen de tegels blijven ze maar steeds opkomen, allemaal kleine bollen met dunne sprieten er geheel uithalen. In de bedden zelf groeit nauwelijks onkruid, een sprietje hier en daar wegtrekken is het wel. Een schoffel heb ik al in tijden niet meer vastgehouden; niet nodig, met mulchen en met compost erover. Veel foto's gemaakt om het moestuinseizoenblog te verversen. Mammoetprei, paprika, peper en aubergines in de kas gezet waar het ruim 20° was. Op tijd weer naar binnen op de vensterbank onder de tl's gedaan, na drieën koelt het verraderlijk snel af.
thea Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 ze staan bij mij dag en nacht in de kas ook de tomaten .ticht aantal. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Vandaag de 1e rij tuinbonen die al lekker boven stonden in hun bak in de kas, de tuin op. De 2e rij komt later.Roos erbij op de tuin gepoot op het nieuwe stuk langs het water. Klimroos, mag daar een wilde hoge hangende struik worden op eigen benen, half in het water, whatever.
Connie Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Mijn man is vandaag druk in de tuin geweest met het uitzetten (omlijsten hoe zeg je zoiets?)van de fundering voor de nieuwe kas.Morgen gaan we samen het cement storten Als ik er al aan denk wordt ik al moe...zwaar werk 17 zakken Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 maart 2014 Geplaatst: 6 maart 2014 Vandaag de oude potgrond uit de mm bak gehaald daar nieuwe in gedaan en de erwten en peulen geplant
Itoero Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Ik heb m'n ajuinen en shallotten nog wat beter ondergestopt en ik heb nog een tomatenkooi gemaakt. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Gisteren met de nieuwe kruiwagen 4 ladingen vol aarde van de compostbult gezeefd... Op het aanstaande uienland gestort... En aangeharkt is het klaar voor de uien.
Aanbevolen berichten