Ga naar inhoud

Foto-opdracht. Ik noem het onderwerp, jullie plaatsen foto.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nahhh.... Hier óók erg hoor. Ook wel vanwege drukte met mijn hovenier worden, maar ook gewoon een stuk van het moestuinieren waar ik dit jaar écht te weinig aan gedaan heb, gewoon geen prioriteit geweest : de kas !

Er staat een Perkel in; een krijgertje van Wino 2 of 3 moestuinforumdagen terug ( of is het al 3 of 4 ? ). Kleine zaailing van 15 cm hoog. In de kas laten staan, en op een gegeven moment de pot half ingegraven in de kas. Ding heb ik dit jaar al 3x gesnoeid, heeft propvol luis gezeten ( ding was pikzwart van de luis-afscheiding en zat vol wespen en vliegen ) Met een week of 2 ga ik hem nóg een keer snoeien.

Ja Ja.... ik weet het. Ding moest buiten. Eigenwijs als ik ben, laat ik m in de kas en wacht de 1e bloei en vruchtzetting af. Als hij niks doet gaat ie er uit.

Rest van de kas ook een zooitje, maar goede oogsten van én tomaat, meloen en paprika gehad. Kastje gebruik ik verder eigenlijk alleen intensief in het voorjaar.

ow ja. er staat nu ook nog een Polianthes tuberosa in de kas, net niet op de foto. Die gaat nog bloeien.

2015-09-20-1331911442761675.14

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Dank je wel. Mischien wel leuk om even te laten zien hoe het ontstaan is. (Sorry voor het off-topic gaan alvast)

Het begon 10 jaar geleden met een scheve helling.

360.jpg

360.jpg

Op een dag ben ik begonnen met graven. Gewoon met een schep en een kruiwagen. Hier een beetje weg, daar een beetje er bij. Er is een kiepwagen vol zwarte grond bij gekomen, de rest is bestaande grond (klei) die ik verplaatst heb.

360.jpg

Door de jaren heen is dus die getrapte tuin ontstaan.

• 1 year later...
Geplaatst:

Tja dit topic liep een beetje moeilijk toen we niet echt meer leuke frisse opdrachten konden bedenken Maar de meeste foto's en berichten zijn alweer van jaren terug, er zijn ondertussen nieuwe leden, dus we kunnen ook wel wat herhalen?

Ok, even denken, zullen we dan de 1e opdracht weer doen? Maak deze week een foto van je rabarber!

Geplaatst:
Daar is al een topic over, ooit door appelvrouw geopend ( babbeltuin ) ...... dus die maar niet.

Er is ook een foto- topic : je handschoenen op de foto .... je faf gereedschap .... Je zaad-bewaarplek ...... en nog heeeel veel meer ( je schoenen op de foto ook trouwens, geloof ik geopend door Erny .... jaren terug )

Het leuke aan dit topic vond ik juist de mix van opdrachten. Een heel draadje over handschoenen zoek ik niet zo snel zelf op. In dit draadje kwamen handschoenen toevallig ook ter sprake en dat was met de hele afwisseling juist leuk vond ik. Vandaar mijn oproep om dit topic weer leven in te blazen. Ik plaats niet zo snel een foto online van mijn zaadbewaarplek, maar een draadje met foto-opdrachten is voor mijn idee een heel andere strekking.

Wat mij betreft kunnen andere mensen ook een fotovoorstel doen als Jorieke het moeilijk vindt om nieuwe ideeën hiervoor te bedenken. (Ik kan me voorstellen dat het wat staal wordt als je het zelf elke keer moet doen. Al zag ik in dit draadje bij het doorlezen ook andere mensen een foto-opdracht geven als ik het niet mis heb.) Maar wat ik wilde zeggen, volgens mij moeten er heel veel mogelijkheden te bedenken zijn en hoeven we niet vooraf te beginnen bij wat al is geweest toch?

Of zou ik, als ik zelf een foto-opdracht willen geven, volgens de regels hier zelf een nieuw topic voor moeten openen? Als dat het geval is, wil ik dat ook wel doen? Ik zie ook meerdere topics over andere onderwerpen, dus wellicht kan het in dit geval ook? Laat maar weten.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Voor de orde en de regelmaat ( ) is het handig als ik steeds een opdracht post op bijv. een vaste dag of na een week o.i.d.. Maar ideeën voor opdrachten zijn uiteraard welkom! Het is meer zodat niet iedereen opdrachten roept en dat er weinig inzendingen komen omdat men teveel opdrachten krijgt ofzo Maar in het kader van: je hoeft niet altijd super-origineel te zijn kunnen we er ook wat hergebruiken. Zoals nu die rabarber bijvoorbeeld. Ik ben wel benieuwd of mensen er bleekpotten op hebben staan, of de plant al hoog staat, enz. enz.

Dan doen we na de MTFD een andere?

Geplaatst:

Zal ik dan maar aftrappen:

2018-04-03-1534321522860981.40

Deze foto is van 4 april, van de rabarber is nog niet veel te zien.

Omdat ze aan het begin van de tuin staan en de entree vormen heb ik er restanten bloembollen tussen gezet.

Ieder jaar geven die nu wat kleur aan de tuin in het vroege voorjaar.

Ik zal nog een verse foto trekken omdat de laatste paar dagen alles wel heel hard gaat.

Ik vermoed dat ieders rabarber hoger zal staan omdat het hier pal aan de kust nu met zeewind en zee mist het stukken kouder is.

Gisteren scheelde dat zomaar zeven graden met Schagen, wat maar iets verder landinwaarts ligt.

( Off topic: Ik vind het jammer dat de foto van de week verdwenen is.)

Geplaatst:

Oh, hóóóg dat die rabarber van mij staat :

41339319041_93da5275a6_b.jpg

Deze Näsåker gaat z'n tweede jaar in, de zaailingetjes bleven vorig jaar erg klein. Ik denk dat dat normaal is bij rabarber, in de reguliere handel zie je vooral Victoria, dat zijn al reuzen het eerste jaar, maar ik vermoed dat je daarom die vooral in de handel ziet.

Ik heb wel geduld; de Näsåkertjes mogen hun tijd nemen.

Geplaatst:

Mijn rabarber komt ieder jaar laat op gang. Pas gistermorgen heb ik een kuip over een van de planten gezet maar het effect is nu al duidelijk te zien. Vergelijk maar eens met de plant op de onderste foto die in het licht blijft staan.

rabarber119611523301334.JPGrabarber213131523301336.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

De rabarber doet t hier al heel best

383171523377786.jpg

417211523377813.jpg

*edit* Hèhè. 3x opnieuw moeten doen, maar de foto's staan nu eindelijk goed.

aangepast door Gast
Geplaatst: (aangepast)

Ik dacht heel even dat ik bij deze opdracht niet mee kon doen. Mijn rabarber komt soms op (verrassing!) en sterft dan weer af.

Tot ik me besefte dat mijn paraplublad (ook wel Indian rhubarb) heel mooi zijn best staat te doen aan de waterkant.

130FBEF9-22F9-4AC8-9F87-CE6AF3D9F9BA98311523376984.jpeg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ben ik stiekem wel benieuwd welke plant dat is. Google geeft als Indian rubarb de plant Darmera peltata, sierplant die ik zelf ook heb, maar staat bij mij nog niet eens boven de grond. Ze geven ook de optie Astilboides tabularis, ook een sierplant, heb ik ook, maar komt nu ook net kijken.

Het woord parapluplant doet bij mijn google niks.

Wat voor sierplant is dit Spitskool ? Of is dit helemaal geen nederland ?

Geplaatst:

Het is de darmera peltata Bit. Ik heb afgelopen zomer een deel van de plant gescheurd, opgepot en binnen donker weggezet. Ik wist niet zeker of ze de winter buiten zouden overleven en ik wil graag een ander deel van de tuinwaterkant hier ook mee beplanten. Het deel wat er al stond, staat inderdaad nog niet boven, daar wacht ik nog op de bloei. De delen die ik binnen heb opgepot en eigenlijk nu een maand of twee voor een raam op het Noorden heb gezet, liepen ik denk een maand geleden uit met blad.

Inmiddels heb ik ze alweer buiten op hun plek gezet, met de hoop dat ze verder goed aanslaan. Ik denk het wel, want ze lopen goed uit normaal via de wortelstokken.

De jonge stengels schijnen ook als rabarber of als asperges (geen idee wat nou meer klopt qua smaak) gegeten te worden. Dat wil ik dit jaar eens uitproberen bij de planten die er al wat langer staan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...