Joophaan Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 HalloIk heb een bak gemaakt waar ik alle fruit en groente resten in heb gegooid van het eten.Nu wil ik daarboven zaaien, kan dit=Ik heb er een dekkleed overheen gedaan en daarboven moestuinzand gedropt....is dat verstandig= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 (edited) Als je de compost met rust wilt/kunt laten en het zo laten rijpen, zou het kunnen. Compostbulten worden wel vaker bedekt met planten als o.i. kers, pompoenen, etc. Deze nemen dan wel direct alle wat voedingsstoffen weg uit de hoop, maar erg is dat niet. Maar die worden gewoon op de compost geplant. Je kunt er dan ook aarde over doen zonder kleed, voor wat jij van plan bent. Gewoon, doen, probeer het en zie wat gebeurt. Wel op tijd water geven bij droogte, want daarboven is het het snelst droog. Vergeet ook niet dat je er nu een tijdlang geen nieuw afval meer op kunt gooien. Het zou ideaal zijn als je twee bakken had en de eerste, als 'ie vol is, gaat beplanten, waaronder de compost afrijpt, en dan de tweede gebruiken om nieuw afval bij te doen. edit: direct alle, zie berichten hieronder Edited March 23, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 misschien kunnen ze je verderop op deze site helpen bij de threadbodem en bemesting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Gaan dan echt ALLE voedingsstoffen uit de compost Huub? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Mijn opa en oma hadden altijd een pompoen op een composthoop. Volgens mij kan een pompoen niet alle voedingsstoffen wegnemen, want er staan daar te veel voor maar een plant, maar dat hangt af van hoe groot je composthoop is en hoe veel planten je daar plant (meteen in de compost, geen extra grond is nodig). Die bij mijn grootouders was een cirkel met 3m diameter en soms tot 2m hoog. Je krijgt wel en hele massieve pompoenen, dus pas op dat je ze nog kunt bewegen Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Gaan dan echt ALLE voedingsstoffen uit de compost Huub? Neen: Compost geeft langzaam, geleidelijk, voedingsstoffen af. Precies daarom is het zo gunstig. Planten nemen er wat ze nodig hebben. Maar compost blijft vele jaren een voeding afgeven. Pompoenen, courgettes zijn grote "eters"....vooral ook veel stikstof voor al dat blad. In compost vinden ze volop (+ profiteren ze van de warmte in de bodem/compost die daar is vanwege de vertering) en daarom staan ze daar ideaal. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Gaan dan echt ALLE voedingsstoffen uit de compost Huub? Nee, niet alle. Eerdere bericht aangepast, gezien de uitleg hierboven. Bedankt, helemaal waar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Oh gelukkig, ik schrok al!Ik heb vorig jaar pompoenen, courgettes, rode pepers, paprika en komkommers op mijn composthoop laten groeien. Die compost is daarna over de moestuin gegaan, in de veronderstelling dat het nog wel voedingsstoffen zou bevatten. Gelukkig doet het dat dus ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts