simke Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Mijn scouting groep heeft de boerderij/ hoeve als club huis aangekocht. Nu wordt de boerderij van binnen helemaal verbouwd. En voorig jaar is de straat op nieuwe bestraat en onder de oude bomen hebben ze een verhoogde bak gemaakt. Nu leek het ons leuk om hier en om de hoeve want dat is het. Boeren bloemen te zaaien of te planten. Welke bloemen kwamen er vroeger voor in de boeren tuin.En heeft er iemand ook deze zaden. Tevergeef. Het lijkt mij leuk als over 3 maanden alles binnen klaar is dat het dan buiten ook een vrolijke boel is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik zou voor cottage garden planten gaan. Over het algemeen zaaien die zich lekker uit en hebben niet te veel onderhoud nodig. De cottage garden stijl komt van de working class plattelandsmensen van een jaar of 150 geleden.Veel van de planten komen ook van origine uit deze omgeving of passen zich goed aan aan de omstandigheden, dus: minder onderhoud! Voorbeelden: Akelei Ridderspoor (delphinium) Lupine Vingerhoedskruid Campanula Stokroos LavendelWie kent 'm niet.. GeraniumGoede bodembedekker Phlox Paniculata Ruikt super lekker, veel vlinders. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Zonnebloemen denk ik dan aan. Ik kan wel wat zaden voor je meenemen naar de MTFD als je daarheen gaat?En tuingeraniums heb ik hier ook nog veel van waar ik best vanaf wil. Heb ook nog wel wat zaadjes van vingerhoedskruid als je daar interesse in hebt. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 In het boekje "Het boerenerf, in het zuiden van het groene hart" door Joke Karelse-de Jong staat de beknopt geschiedenis van de boerentuin/erf beschreven. De plantenlijst die zij noemt luidt: buxushaagjes omgeven door grind met planten als zenegroen, engels gras, huislook, vetkruid, viooltjes, (knol)begonia's, afrikaantjes, slaapmutsjes, zeepkruid en geraniums.Verder sterke planten als dahlia, muurbloem, monnikskap, judaspenning, phlox, ridderspoor, stokroos, lavendel, keizerskroon, vingerhoedskruid, lupine, pioenroos, hortensia, klimroos en herfstaster.De planten in een boerentuin staan ruim van elkaar, min of meer solitair.Je ziet ook vaak seringen, hulst en taxus (dierfiguren) en knotwilgen.Dus keus genoeg... Van alle genoemde bloemen kan ik je alleen helpen aan stokrozen en t.z.t. judaspenning.Ik hoor wel of je belangstelling hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ik heb trouwens wel wat Lupine en akelei zaad voor je. Pronkerwten horen er ook helemaal thuis natuurlijk. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcostuin Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 duizend schoon , word in dialect hier boeren poenker genoemd :http://www.zeelandnet.nl/foto/bekijk/foto/id/36591/duizendschoon.html en primulaa (bakkeruutjes): http://www.panoramio.com/photo/34423472 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kassiopei Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Zo'n echte "ouderwetse" is volgens mij ook gulden roede.Breidt zich wel heel erg uit. Lijkt me trouwens ook een hele mooie plek om bijen te houden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Hoi Wat leuk allemaal. Ik zie de hoeven al helemaal stralen de gemeente kent straks hun monument niet meer terug. Met al deze vrolijke kleuren. @ suus Ik ben nog aan het dubben voor mtfd. Dus als ik ga laat ik het je weten. @ dat boek lijkt mij leuk ga eens kijken of ze dat bij de bieb heben. Wij wonen zelf aan de rand van het groene hart. De rest stuur ik Even een pb. Voor de zaden. En ik heb ook deze dader vraag in het vraag en aanbod topic gezet. Voor die genen die even een kijkje naar de hoeve willen nemen kijk dan maar eens op www.satokokitahara.nl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Ook wel een oud boerengebruik is stinsen planten. Je plant de bollen en die blijven in de grond. Misschien een idee om dat na de bloemenpracht van deze zomer eens te bekijken, de bollen mogen er vóór de winter in. Google dus eens op 'stinsen' (niet 'stinzen' zoals vaak fout geschreven wordt) en vind veel info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 goudsbloemen zijn ook boerenerfplanten (lukt altijd ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Simke, om welke Haagse boerderij gaat het eigenlijk?De oude manege aan de Lozerlaan?Ik ben een geboren en getogen Haagse, dus ik was eigenlijk heel benieuwd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mari Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Ik heb ook nog wel wat zaad voor je liggen van Campanulla, Malva moschata 'Rosea' (kaasjeskruid), gele stokroos (Alcea rugosa), donkerroze en lichtroze stokroos, reukerwt 'Lilac ripple' en Digitalis purpurea (vingerhoedskruid) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts