HLN Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 (edited) Hallo allemaal, Na vorige winter een huis gekocht te hebben willen we dit voorjaar beginnen met onze eigen MM. Onze voortuin ligt pal op het zuiden, en hebben wij uitgezocht als dé plek voor onze toekomstige groentjes.We gaan beginnen met 3 bakken, 2 bakken van 90 bij 150, en 1 bak van 30 bij 150. Die laatste bak gaat een klimrek krijgen voor onze tomaten, courgettes en klimbonen. Het rek komt te staan van noord naar zuid, ik ga ervan uit dat alles zo uiteindelijk nog wel voldoende zon gaat krijgen. De andere twee bakken worden een beetje van alles wat. Vallen en opstaan is het devies voor het eerste jaar. Dit is onze allereerste tuin, dus we gaan het het eerste jaar bij simpele groentes houden, en dan hopen we er het beste maar van. Ik ben van plan een zadenmix aan te schaffen via de website, en dan van daaruit te beginnen, met misschien later wat experiementen. Het leukste zou het zijn als we uiteindelijk kunnen gaan voorzien in onze dagelijkse vitaminen, maar of dat het eerste jaar meteen gaat lukken is de vraag. Hier wou ik jullie een klein beetje op de hoogte proberen te houden, als wel de gangbare problemen en vragen neer zetten Mijn eerste schema ziet er als volgt uit (noord boven, zuid onder). De bakken staan wel naast elkaar, maar dat kreeg ik op dit forum niet voor elkaar Stokboon tomaatsugarsnapsKomkommerSnijboon radijs/wortelen/plukslaSpinazie/palmkool/wortelenrucola/kropla/radijsbassilicum/rode bieten/snijbietwortel/palmkool/stamboon spinazie/radijs/rode bietwortelen/kropsla/palmkoolspinazie/stamboon/plukslarode bieten/kropsla/radijsveldsla/rode bieten/mini sla De eerste stap is gezet: Het stoepje is opgebroken. Nu nog vlak maken, bakken maken, bakken plaatsen, bakken vullen en dan zaaien, nog zat te doen dus! Edited March 20, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiebelkonijn Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Leuk! Ben benieuwd! In Mijn moestuin seizoen kun je je eigen updates plaatsen. Zo kun je ons allemaal op de hoogte van de vorderingen en voor jezelf is het ook leuk. Ik scroll weleens in die van mij om de groei te zien .Ben je overigens niet bang dat er mensen af en toe stiekem wat groente weghalen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Zeker leuk ! Welkom, en kijk lekker rond. Je update's, als je dat leuk vindt, kun je hier neerzetten : blog/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HLN Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Ik heb mijn topic daar ook geplaatst. Mijn idee was om hier mijn ideeën en vragen neer te zetten, met af en toe een plaatje en kleine update met wat er gedaan is. Maar op deze manier kan het ook Worden het wel meer berichten om bij te houden! Mijn eerste vraag is: Wat zeggen jullie op het eerste oog van mijn zaai-indeling? Ik ben een totale nieuweling, dus hou me nu vooral aan het boek.Ik heb zoveel mogelijk proberen te voorkomen om 2 dezelfde families naast elkaar te zetten. Als ik nu wat oogst, kan ik altijd een andere familie erachteraan planten zonder al teveel problemen. Ben je overigens niet bang dat er mensen af en toe stiekem wat groente weghalen? Ben er niet echt bang voor hoor. We wonen in een heeeeel klein dorpje, dus ons kent ons zeg maar;) Heb eigenlijk meer zorgen over katten, maar daar nemen we tegen die tijd maatregelen tegen(gaas edg.) Edit: Heb ervoor gekozen om de courgette om te ruilen voor komkommer. Ten eerste eten we(vooral mijn wederhelft) zelden courgette, en na alle schrik verhalen over de gigantische planten die het worden heb ik maar voor iets makkelijkers(kleiners) gekozen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HLN Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Nou, zoals jullie misschien wel gezien hebben zijn de eerste zaden nu gezaaid en ligt er het een en ander te kiemen.Hoe lang duurt het normaal voordat tomaten kiemen? Ze liggen bij mij in een bakje met alleen vermituliet... Na een week nog steeds niets te zien. Vandaag was mijn geduld op, en heb er een vijftal uitgehaald(er zaten toch al een kleine worteltjes aan) en heb die in een heel klein bakje met MM mix gestoken. Maar eens kijken hoe dat gaat. De bonen liggen voor te kiemen op nat keukenpapier. Wanneer doen jullie die normaal in de grond steken? En wat zetten jullie er overheen? Ik heb 1 bestelling met zaden gedaan, dus ben erg zuinig op datgene wat ik heb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Sommige tomatenrassen kiemen sneller dan andere. Meestal is rond 2 weken normaal (max 3 weken), maar kan ook langer als je ze heel diep plant of als het te koud is enz. Als je warmtemat een optimale condities heeft kiemen ze soms binnen een week, maar meestal duurt het een week of langer. Als je kunt zien dat ze wel wortels hebben heb je niet lang genoeg gewacht, want ze waren toen wel aan het kiemen. Tuinieren neemt gedulde!Bonen kunnen nu al buiten (sommige), maar ook hier is de ras belangrijk. Lees wat op je zaden-zak staat, staat daar geen zaaimaand voor deze soort (of google jou soort voor meer informatie)? Mijn bonen mogen pas in mei buiten, dus ik wacht tot volgende maand (ik wil ze niet voor-kweken op de vensterbank). Hier is een website met goede info over bonen (en ook alle andere groente). Scroll beneden naar de Zaaitabel http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/boontjes/ Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
HLN Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 De bonen die nu aan het voorkiemen zijn, zijn inderdaad van de soort die nu al buiten zouden kunnen. Ik had echter gelezen dat binnen voorkiemen ze een snellere start kon doen geven, en het dan makkelijker was om ze te beschermen tegen vogels. Het binnen voorkiemen, van welke groente dan ook. Hoe doen jullie dat?Mijn tomaten lagen op een volledige vermituliet bodem, en de bonen liggen op een nat keukenpapier, is dit een goede methode? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Ik zaai alles gewoon in kleine turf of plastic potjes (zaaigrond), maakt niet uit of het een boon of een tomaat is. Helaas heb ik niet zo veel ruimte binnen om alles voor te kweken. Daarom zaai ik sommige groente meteen buiten (erwten, bonen en alles met grote wortels zoals wortel, bieten, rapen), maar je heeft gelijk, mijn bonen kan ik later oogsten dan jij die van jou. Voor mij maken die 2 weken verschil niet zo veel uit, ik heb geen haast.Keukenpapier...ja dat weet ik wel, maar ik doe liever alles in de potjes en in hetzelfde manier, want zo ben ik gewend. Je moet doen wat voor jou het beste werkt, als je wil ze op een keukenpapier doen, ga maar door. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
HLN Posted March 27, 2014 Author Share Posted March 27, 2014 Het heeft niet zozeer met ruimte of haast te maken, meer met het feit dat ik las dat ze dan minder snel gepakt worden door de vogels. Ik leer wel geduldig worden van deze nieuwe hobby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 27, 2014 Share Posted March 27, 2014 Welkom Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Welkom! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts