Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

zaaigrond


Romke3

Aanbevolen berichten

ik ben nu al een tijdje fanatiek vanalles aan het voorzaaien en het meeste gaat behoorlijk goed, maar er zijn enkele soorten die helemaal niet opkomen, waaronder de parpika en pepers. Nu gebruik ik meestal gewone potgrond om te zaaien , maar ik merk dat sommige grond of snel dichtslaat dus groen wordt of snel uitdroogt waardoor de kwetsbare zaadjes doodgaan. Het kopen van zaaigrond vind ik eigenlijk te kostbaar, aangezien ik nogal veel grond verbruik. Nu wil ik zelf zaaigrond gaan mengen maar wat is een goeie verhouding?Wat doe je erin? En moet je voor verschillende soorten zaad andere verhoudingen aanhouden? 2me6dmx.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika en peper (en ook tomaat) kan je voor-broeien... dagje de zaden laten weken, daarna op een watje of tissue of zoiets (wel vochtig) leggen, boterhammenzakje er om... en dan warm leggen...

 

Ik wacht niet alleen totdat de worteltjes komen, maar tot er zelfs al blaadjes zijn... alles wat je daarvan zaait gaat gewoon goed...

Wel zaaien met behulp van een pincet... en rustig en voorzichtig... Daarna gewoon bijna 100% garantie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja bij mij ging het ook meestal wel goed met potgrond, maar de ene grond is de andere niet, er zit ontzettend veel verschil in kwaliteit . En dat zie je meestal niet aan de buitenkant. Misschien valt het me nu op omdat ik dit jaar veel meer verschillende soorten heb gezaaid en dat sommigen helemaal niet opkomen.Ook zijn er bij die wel kiemen , maar daarna stil lijken te vallen, zoals de knolselderij.

Ik zal het eens proberen met de tweede zaai paprika en peper om ze op watjes op te kweken. waarschijnlijk gaat dat beter. Ik heb het wel vaker gedaan, maar ben soms te ongeduldig om het op die manier te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf wel voorstander van zaaigrond, het is waar is duur maar waneer iets niet opkomt is dat ook duur als dat vaker voorkomt.

zelf zaai ik in een dun bodemlaagje zaaigrond in ondsiepe bakjes en geen bak vol dat scheeldt best in gebruik.

Als je dan potgrond gebruikt zou ik er bv zand doorheen mengen, maar ik denk wel dat er een ""recept'' voor zaaigrond zelf maken bestaat.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je potgrond teveel uitdroogt kun je er turf doorheen mengen (houdt het vocht langer vast), tegen het dichtslaan/om het te verluchtigen kun je er (grof) zand door heen mengen. Je kunt eventueel wat kalk toevoegen. Een 'recept' voor deze ingredienten: 2 delen (tuin)grond, 1 deel turf, 10 gram kalk per emmer. Kompost (voedingstoffen) hoef je alleen maar toe te voegen als de plantjes lang in hun zaaibakje blijven staan. Er zijn meer combinaties mogelijk maar het hangt ook af van wat je voor handen hebt (tuingrond, kompost, turf, bladaarde etc etc).

 

Bij gebruik van tuingrond wel rekening mee houden dat daar wellicht ook nog onkruidzaden in zitten die lekker mee gaan kiemen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu meestal een probleem dat mijn grond hier en daar vochtig is en hier en daar heel droog.

Ik heb in mijn vierkante meter bak wat eigenlijk een heel fijne mengeling is :

 

180 l grond totaal;

2 zakken 70 l gewone potgrond.

1 zak 40 l bemeste potgrond(hiervan zeiden ze in de winkel dat als je te veel gebruikt dat de planten er niet in kunnen groeien met teveel zuur ofzoiets...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hekel aan zaaigrond. Wordt hartstikke snel droog. Ik heb hier een paar zaaipotjes staan met zaaigrond en een aantal met gewone potgrond. Die met zaaigrond moet ik veel vaker water geven. En dat vergeet ik dan wel eens met als gevolg dat er niets ontkiemt.

 

Maar er zijn vast zaadjes die het in potgrond slechter doen dan in zaaigrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...