Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mijn erwtjes staan al een tijdje buiten. Nu heb ik ook al mijn sperziebonen en pronk bonen voorgezaaid maar ze worden nu vrij groot. en omdat het zo lekker weer is wil ik ze eigenlijk naar buiten doen. Als het toch nog ligt gaat vriezen kan ik ze afdekken met plastic. Maar nu vraag ik mij af hoe gevoelig zijn bonen voor de vorst. Las ergens dat pronkbonen nog wel een klein beetje vorst kunnen hebben. Maar hoe zit dat met sperziebonen?

Geplaatst:

Hmm... Het probleem is niet zozeer de vrieskou, maar dat bonen echte warmteminnaars zijn. Beneden de 16 a 18 graden zullen ze nauwelijks (gezond) op kunnen groeien. Tuurlijk kun je het proberen, maar ik geef je weinig kans. Mijn tip zou zijn om rond half mei opnieuw te zaaien. Eind mei als de bodem al wat warmer is, is nog beter.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ls het er niet teveel zijn kun je ze ook alleen s'nachts naar binnen dragen...ff werk maar dan groeien ze wel met deze zomertemperaturen

Geplaatst:

Hier is het gezegde "De bonen mogen mei niet zien."

En dat staat inderdaad los van nachtvorst, maar het is zo mooi buiten dat je uzelf echt moet inhouden om ze niet toch al te zaaien

Geplaatst:

nou dat is hier dus ook "fout" gegaan. Volgens de Groente en Fruit encyclopedie mocht ik ze nu al zaaien, om half mei uit te planten buiten. Ik ga er dan dus van uit dat ze dusdanig langzaam groeien dat ze er ongeveer zo lang over doen om groot te worden. Niet dus. Na luttele dagen staan ze al 10 tot 15 cm hoog! Ik heb ze nu maar op het zuidbalkon gezet, in de hoop dat ze daar wat minder hard groeien. Al mijn 'moesburen' hebben trouwens hun bonen allang geplant

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Het probleem met bonen is inderdaad dat je best pas begint te zaaien in mei, liefst half mei. Dan is de bodem voldoende opgewarmt en ook niet meer zo nat. Een natte en/of koude bodem is dodelijk voor je bonen. En veel voorsprong zal je niet hebben hoor. Je kan beter zaaien in mei, juni en juli en je oogst mooi spreiden tussen eind juli en begin oktober.

Als we het hebben over de labboon (of tuinboon), dan is het verhaal heel anders natuurlijk. Die zaai ik al voor in de koude bak begin februari of in volle grond begin maart. Maar dat is dus een compleet andere soort boon

Geplaatst:
juni? het was toch mei? bonen mogen geen mei zien

Zaaien rond 20 mei, buiten , betekent dat ze pas de eerste dagen van juni boven de grond komen. Ze "zien" mei dus net niet dan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

dat is idd hoe ik het heb geleerd weknow (mijn opa's wijsheden )

echter heeft jokat het gezegde met juni:

Voor bonen het gezegde :

"Bonen mogen juni horen maar niet zien !"

dan zou je pas eind juni de bonen mogen leggen. vandaar mijn reactie want volgens mij klopt dat niet.

Geplaatst:

Volgens het Velt Handboek Ecologisch Tuinieren mag je struikbonen zelfs begin mei zaaien. Als het weer tegenzit gaat het niet lukken (bijv. zoals in 2013 met zware regelval), maar als het weer is zoals deze laatste weken dan lukt dat prima. Ik zelf zaai de bonen (een deel ervan om oogst te spreiden) samen wanneer de tomaten buiten gaan: half mei.

Geplaatst:

Bonen, erwten, labbonen, pronkbonen, tuinbonen....

Ik vind het als beginner allemaal erg lastig welke kunnen nu wel een beetje vorst hebben en welke niet?

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

Riverdale27 bedoelt tuinbonen. Dat gewas kan redelijk lage temperaturen hebben.

De topic starter bedoelt sperzieboontjes. Die kunnen net als snijbonen, pronkbonen (lijken in uiterlijk iets op snijbonen), sperziebonen absoluut niet tegen vorst en koude. Ik zaai die pas eind april, begin mei.

Geplaatst:

Ik zaai die pas eind april, begin mei voor in gerecupereerde potjestrays, om ze half mei uit te planten - als de vooruitzichten goed zijn tenminste. Ter plaatse zaaien werkt hier niet zo goed. Te grote boontjes uitplanten ook niet. Beste resultaat is als ze net boven staan en een paar blaadjes hebben. Geduld is een mooie deugd

Geplaatst:

Als het weer (de lange termijnsverwachting) er goed uit ziet, kun je de bonen ook al begin mei buiten zaaien. Echter, moet je dan wel zelf overtuigd zijn, dat de temperatuur niet meer zal zakken onder de 5gr, dat vinden de bonen niet zo lekker. Om zeker te zijn van een goede oogst, kun je inderdaad ook op verschillende momenten zaaien in mei.

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..

Geplaatst:

maargoed we hebben tot nu toe wel een uitzonderlijk warme winter. Stel dat de temperaturen zo hoog blijven en er komt geen nachtvorst meer, zouden mijn bonenplantjes een kans hebben als ik ze nu uitplant? De laagste temperatuur die ze voor de komende twee weken voorspellen snachts is 4 graden.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Ik heb een flinke gok gewaagd en heb 4 weken geleden 10 snijbonen buiten uitgeplant. Het waren toen al aardige plantjes die ik hier binnen had staan, en ik was bereid het te accepteren als het niet zou lukken. Ik heb nog flink wat achter de hand wat ik later zaai/leg. Maar tot nu toe gaat het super! Ze groeien al langs de spiralen omhoog en staan lekker in het blad. Wel staat de grote pot met bonen tegen het huis aan (dus beschut en wat warmer).

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ik zaai speziebonen altijd voor in huis rond half april. Eind april gaan ze dan naar buiten en dat gaat altijd goed. Ik heb wel eens een jaar dat het in het begin idd wat moeilijk gaat door slecht weer, maar het komt uiteindelijk goed. Maar eerlijk gezegd oogst ik niet echt veel vroeger dan bonen die anderen in mei buiten zaaien. Tis meer dat ik ze graag binnen voorzaai zodat ik mooi kluitjes kan uitplanten (ik zet er drie in een 6 cm potje) en ik geen verlies heb aan de muizen/vogels.

Geplaatst:
Riverdale27 bedoelt tuinbonen. Dat gewas kan redelijk lage temperaturen hebben.

De topic starter bedoelt sperzieboontjes. Die kunnen net als snijbonen, pronkbonen (lijken in uiterlijk iets op snijbonen), sperziebonen absoluut niet tegen vorst en koude. Ik zaai die pas eind april, begin mei.

Nee hoor, ik had het over gewone bonen.

Tuinboon/labboon kan vanaf febuari/maart al.

Prinsesboon pas mei, liefst half mei.

Geplaatst:
Ik heb een flinke gok gewaagd en heb 4 weken geleden 10 snijbonen buiten uitgeplant. Het waren toen al aardige plantjes die ik hier binnen had staan, en ik was bereid het te accepteren als het niet zou lukken. Ik heb nog flink wat achter de hand wat ik later zaai/leg. Maar tot nu toe gaat het super! Ze groeien al langs de spiralen omhoog en staan lekker in het blad. Wel staat de grote pot met bonen tegen het huis aan (dus beschut en wat warmer).

Die van mij staan in ( vrij ) grote potjes in m'n serre. Ze groeien niet echt héél snel, maar hebben al groot blad en beginnen al te klimmen. Over een weekje of 2 wordt het hekwerkje ineengezet en gaan ze in hun definitieve potten achter de serre ( langs 3 kanten beschut tegen de wind door serre, huis en beukenhaag. Ze staan dus ook vrij warm )

Indien het mislukt, gewoon in mei opnieuw beginnen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...