perk Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 hoi, Patrick hier ... en met wat foto's want ik had begrepen dat jullie dat graag hebben we hebben sinds vele jaren een siertuin, maar mijn vrouw is recent interesse beginnen hebben voor moestuinen.Dit vooral door de reeks 'de moestuin van Wim' hier vorig jaar op TV. (ik heb haar het boek kado gegeven voor haar verjaardag ook) Mijn siertuin filosofie was vaak leven en laten leven(lees : wildernis is niet erg), we hadden pas vorig jaar een aantal bloembedden weggedaan om de tuin meer onderhoudsvriendelijk te maken. Ik dacht dat moestuinieren altijd zwoegen in de grond was, maar met die vierkante moestuin en andere technieken lijkt het heel anders te zijn dan ik voor ogen had. We hebben altijd al wel kipjes gehad, en wat bessen, fruitbomen (waar ik nooit fruit van heb want de vogels zijn er altijd mee weg) en een paar andere zaken, maar niet echt een geordende moestuin. Dus dit jaar stond bij Lidl een aantal serres in reclame, en hebben we dit even geprobeerd. dit is de lage kas, momenteel met peterselie in gezaaid (ik zie nog niets uitkomen) en een hoger model, maar doordat het hier open veld is, en veel wind, vrees ik dat dit niet echt een heel lang leven beschoren is.Het is wel handig met 4 legboorden in voor potten op te zetten.er staan momenteel een aantal cayennepepers in, een aantal tomaten (incl mirabella') en wat radijsjes. Allemaal gezaaid eerst in huis en daarna in een pot in de serre gezet. in volle grond hebben we altijd al rabarber gehad (ik denk dat ik nogal veel meststof heb gebruikt de laatste tijd)en pompoenen, maar daar heb ik nu geen foto's van. Van bieslook ben ik ook een grote fan. Composteren deed ik vroeger in houten bakken (zelf gemaakt), maar dat lukte niet erg goed omdat ik die dingen te groot had gemaakt en met een vaste voorkant. Vorige week hebben we er nieuwe gezet, dit is gesubsidieerd door de afvalverwerkings maatschappij (dus 5 euro/stuk) en zeer mooie bakken. Mijn bedoeling is dit meer te gaan gebruiken voor compost te kunnen hebben in de moestuin. Dit weekend hebben we dan een verhoogd bed (heet dat zo?) gemaakt, met 20cm hoge planken (3cm dik). Onbehandeld hout. Vroeger voor de siertuin gebruikte ik altijd betonnen platen, maar ik zie dat voor een of andere reden niet in moestuinen dus hebben we ook maar hout genomen.Dit is 6 meter op 1 meter. Onderverdeeld in 3 bakken, en ik denk dat met een raster (of koorden) in segmenten te delen.Alles opgevuld met een beetje compost dat ik nog had, wat aarde uit de tuin en vooral veel teelaarde (uit zakken). Ik vrees dat dit niet ideaal is, maar hoop over de komende jaren de grond beter te maken. Lokaal is het harde aarde, zeer plakkerig bij regen en bij zon beenhard, niet echt leuk om in te tuinieren. In de siertuin gebruik ik vooral boomschors als bedekking voor alles een beetje zacht, vochtig en onkruidvrij te houden, dat lukt redelijk goed.De bedoeling zijn wortelen, radijs, sla, boontjes en een paar aardappelen te kweken. Wat ik ook al een paar jaar heb is een bijenhotel aan de voorzijde van het huis. Ik heb een aantal planten hier rond gezet om echt insecten aan te trekken, en dat lukt wel (maar de meeste zijn nog niet aan het groeien zo vroeg op het seizoen). Veel bieslook er ook rond, daar komen ze ook op af.Dit jaar is het enorm in trek, het zonnige voorjaar geeft vorige weken een echte drukte (20+ bijen soms). Echt leuk te zien.Ik zou graag een 2de in de achtertuin zetten, maar ik heb niet direct het juiste hout voorhanden. zie ook We zijn momenteel aan het kijken naar een 'echte' serre, omdat we vooral in tomaten, pepers, paprika's zin hebben. Maar ik ben er nog niet uit. wat staat er op de kweekagenda? (het doel is voor het plezier, niet de opbrengst) slasnijslatomaten (coeur de boef, mirabella's en gewone)een paar paprika soortencayennepepersboontjeswortelenradijsjes - veelrabarberlookolifantenlook (als ik het ergens vind)bieslooken een paar kruidenpompoenen (reuze - voor halloween, gewone -voor eten en spagetti - voor eten) echter ik merk dat er veel te veel leuke dingen zijn om te laten groeien... Allee, veel plezier nog, Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Welkom en een mooi insectenhotel . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Connie Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Welkom Patrick en wat een mooi verhaal heb je al afgestoken over je tuin en bijenhotel Heel erg leuk ook gelijk met de foto`s. Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Welkom, leuk dat je ons meteen een kijkje in de tuin geeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petersmit Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 Welkom Patrick!Leuke foto's! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 7, 2014 Share Posted April 7, 2014 welkom ! ziet er prachtig uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Old Rose Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Hoi en van harte welkom hier. Zier er alles mooi uit, je bijenhotel is er een om na te maken, echt mooi Je rabarber..ooohhh, zoveel. Heerlijk Veel plezier met alles Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DocK Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Welkom Patrick Van waar in België ben je? En hoe ben je aan die compostbakken geraakt voor maar 5 euro/stuk?(Ik zoek er nl. ook zo'n... ) Quote "Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad." Link to comment Share on other sites More sharing options...
perk Posted April 8, 2014 Author Share Posted April 8, 2014 Ik woon in Steenokkerzeel. De intercommunale INTERZA verkoopt die hier: http://www.interza.be/FR/Compostvaten-7.phpMaar ik vermoed alleen voor eigen inwoners en er zit een maximum aan wat je kan kopen. dus ik heb even geluk gehad hiermee. Ik was van plan ze te maken van hout, maar voor 5 euro kom je niet ver he. Doet je gemeente niets soortgelijk? Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Zelfde 'moestuin volgens Wim' syndroom zelfde moestuinkas Groenten uit België Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynn Posted April 8, 2014 Share Posted April 8, 2014 Welkom! De bijen zullen blij zijn met je. Quote http://moestuinmiep.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Welkom! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts