Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

veggiemans moestuin


veggieman

Aanbevolen berichten

 

Bij deze zal ik hier mijn verslag bijhouden.

Ik hoo dat ik menig tips kan krijgen daar ik van een aantal zaken onzeker ben. met een tikkeltje eigenwijsheid weerhoud dit mij er niet van te proberen met alle gevolgen van dien

 

enfin praatjes vullen geen gaatjes!

 

van de buitenkant:

DSCN0462.jpg

 

overzicht van binnenin:

DSCN0445.jpg

2bloemkolen:

DSCN0446.jpg

witte selder:

DSCN0460.jpg

brocoli:

DSCN0448.jpg

jonge courgette

DSCN0461.jpg

doordragende aardbeitjes:

DSCN0466.jpg

2 paprika en 1 tomaatplant die ff in pot staan te wortellen:

DSCN0463.jpg

 

en op een ander plaatsje:

de prei, is deze juist? of hoefde ik deze allemaal één per één los te planten? daar ik ze in potje zo gekocht had.

DSCN0476.jpg

ui:

DSCN0475.jpg

DSCN0473.jpg

triestigere tomatenplant:

DSCN0472.jpg

 

in het serretje staat het wel allemaal wat krap zeker?

 

SHOOT!:)

groentjesss

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm dat is een merde, ik zat het eerlijkgezegd nog te denken maar dacht van dan beschadig je het wortelstelsel toch keihard? gewoon wat uitgraven nu en proberen los te peuteren?

alvast bedankt vr antwoord de nodige dosis succes

 

en idd ivm tomatenplant we zullen zien he, sterven ze af krijg je het zeker ook te zien;)

 

groetjes

 

edit: zou ik in de serre ook nog iets hoeven uitgraven en verder uit elkaar zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja ik weet niet maar als ik zo je grond bekijk, zou ik aanraden de grond wat meer te bewerken voor je iets plant,

bv een bed echt spitten, de grond fijn maken, goed onkruid vrij wat compost gebruiken, het maakt op mij een vlug/vlug indruk dat moet je natuurljk zelf weten maar ik denk dat je meer plezier van moestuinieren hebt als je de basis goed doet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Je hebt je prei niet zo goed geplant. Zoals Diana zo mooi op haar website heeft staan: prei plant je niet je, stopt ze in een gat! http://www.freewebs.com/ruudendiana/prei.htm een andere manier is om een gleuf te trekken van ongeveer net zo diep en daar de plantjes in te zetten. Je wilt zoveel mogelijk wit hebben aan je prei en alleen alles wat onder de grond groeit blijft wit, vandaar dat je ze zo diep moet 'planten' Ook wil ik je adviseren om de prei in nette rijtjes te zetten zodat je er makkelijk tussendoor kan schoffelen, op een prei bed kan je aardig wat onkruid verwachten. Ik zou ook als ik plant eerst zorgen dat je zoveel mogelijk onkruid verwijderd, als je dit zo laat groeien zonder dat je tussendoor kan schoffelen, heb je straks een flink bed vol onkruid.

 

Edit: zie net pas jou bericht Hans! Je hebt helemaal gelijk hoor!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

je preitjes zien er goed uit, al wat dikker als die van mij! Maar eehh..ik ben ook een beginner, en dacht dat je preitjes pas in de grond mocht zetten als ze potlood dik waren? Wat de wat " rommelige" indruk van je planten betreft, ik denk dat voor de een een strakke tuin goed werkt, en voor de ander werkt deze manier misschien prettig. Ikzelf zou er gillend gek van worden, ik zou mijn preitjes kwijtraken tussen al dat gras. ) groeten van iemand die vandaag weer aan het onkruid trekken is geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

compost zit erdoor hoor, minimaal en ietsjes meer op het stukje van de serre..

 

grond fijner maken ed.. ja allemaal zeer leuk als je materiaal hebt ploeg frees ed heb hier gewoon mijn spit en het is de 1ste x dat ik iets omgespit heb..

daar ik hier maar 1 jaar kan blijven tot ik weer moet verhuizen leek mij diet de moeite niet waard iets te gaan huren ofzo..

 

maar idd rap rap lekker rommelen en proberen thats me

maar ik leer wel van m'n fouten, ben nog jong dus de tijd heeft me heel wat te bieden!

 

ivm met de prei, kan ik dan niet gewoon een zak aarde halen en ze daarmee aanaarden?? op het etiket stond uitplanten op 40x30 cm goed diep planten.

 

ik denk dat ik best aanaard? ben bang dat ik ze toch wat hard beschadig, maar probeer morgen er weer eentje uit te halen..

edit: ik kan ze met de tijd toch geen 40cm gaan aanaarden? ik snap het plaatje niet zo goed meer

 

wat is diep hier dan? hoeveel mag er in mij geval maar boven de grond uitkomen dan? 5cm ofzo?

 

en jootje daarvoor doen we het toch? lekker buiten bezig zijn.. ben je ook meer van dat rommel tuintje dan? of toch strak

Alvast bedankt mensen,k' aprecieer het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar idd rap rap lekker rommelen en proberen thats me

Red face niet nodig hoor. Niet iedereen tuiniert op dezelfde manier en om dezelfde reden. Maar als je optimale omstandigheden voor je planten wilt creëren, dan kun je dingetjes aanpassen (naar je eigen mogelijkheden natuurlijk). Je kunt ook uitproberen als je bijv een deel van het plantenbed extra spit en meer compost erdoor oid, en dan kijken of dat deel ook extra opbrengst geeft en wat het verschil precies is. Dan weet je ook wat je inspanningen opleveren.

Als je dan volgend jaar een andere tuin hebt (?) dan ga je het misschien weer anders doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja idd dat kan ik doen, ik zal het stukje waar het 2de serretje moet komen eens wat meer bemesten,

 

de samenstelling (zanderige korrels) bevat levende schimmels en bacterien, mineralen en vitamines sporenelementen,biologische stikstof, kalium en fosfor, maerl, bazaltmeel, bentoniet, zeewier, lavameel, guano en wormenhumus

 

en mag ik aub hopen dat mijn volgende locatie weer ééntje met een tuin is, zit in een mooie regio met veel groen nu dat was voorheen anders..

 

trouwens nog een vraagje over augurk ik zou deze ook graag en mijn serretje zetten, echter zou deze mij een probleem in de hooghte kunnen geven, daarom vroeg ik mij af, kan je deze bv ook eerst ff in de lucht laten gaan en dan gewoon een kant optrekken en horizontaal buigen en laten verder gaan? jullie snappen wel wat ik bedoel neem ik aan:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neee....Jootje is niet van de rommelige tuin, dan raak ik het overzicht kwijt! Maar dat er mensen zijn die wel op die manier tuinen, snap ik wel, de een doet het zus en de ander zo. Dit is mijn eerste moestuintje, dus voorlopig probeer ik alles nog gewoon keurig in rijtjes te zetten! Vind het allemaal even leuk, en vooral het buiten rommelen vind ik heerlijk. Of er ooit iets eetbaars uit dat tuintje komt, zie ik vanzelf wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

is ook zo maar straks komt m'n 2de serretje en men doel is zoveel mogelijk der uit te halen... ( edit: enkel de serretjes staan in dat stuk van de tuin, alles wat buiten de serretjes zou staan zal er aan sneuvelen door de hond! daar.. preitjes staan op een stukje waar de hond niet bij kan maar daar is het niet continu zon vandaar.. mss verklaard dit wat meer! )

dus probeer er in elk serretje wel ééntje dan, en kbegleid ze naar waar er een plekje is

 

heb net alle preitjes er terug uit getrokken

 

ik kijk binnen een goed uurtje om ze opnieuw uit te zetten,

 

zou ik gewoon een gat maken en ze er voor ruim de helft inzetten? of dieper?

 

of

 

zou ik best een greppel maken?

 

groetjess

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zo, alle preitjes er terug uit getrokken:

A2-1.jpg

en ik heb al een klein deeltje opnieuw gezet, even wachten met de rest tot ik jullie comentaren zie of het al dan niet goed of beter is..

B2-1.jpg

B3.jpg

 

zo in rijen dat aanaarden makkelijker is? 1 rij en 2 op de 2de rij

stukje is één spit breder gemaakt

B4.jpg

 

 

ennnn? shoot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

updatje!

 

startende bij de aardbeitjes, deze hebben nu ook een serretje voor zich:

 

DSCN0538.jpg

DSCN0542.jpg

DSCN0541.jpg

 

dan naar de groenten tent, de tomatenplant die er staat te wortellen doet het zeer goed:

DSCN0529.jpg

DSCN0531.jpg

zou het mogelijk zijn een tomatenplant kort te houden a 80 cm? evt om in de serre te zetten..

de brocoli en daarachter de witte selder. ook goed gegroeid, heelaas heeft de hond eens de serre ingesprongen (stond open mijn schuld) en waren de brocolis wat beschadigd haast gediefd maar niet compleet:

DSCN0534.jpg

DSCN0535.jpg

de bloemkool, de kleinste plant van de 2 toont al kool:

DSCN0532.jpg

DSCN0533.jpg

een uitgeplante courgette (komen er noraal nog van)

DSCN0527.jpg

2 paprikas, maar ik weet niet wat er van te vinden..

DSCN0528.jpg

ui:

DSCN0543.jpg

 

heb nu geen foto (komt volgende x) van die 2 tomatenplanten die te vroeg buitenstonden, ze hebben afgezien..

 

moet nog wat geidit worden want heb zitten sukkelen met het fotos plaatsen! meer komt later!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...