Geplaatst: 12 april 201411 j Hallo, mijn naam is Bert en ik ben via Google bij dit forum uitgekomen. Gelijk maar even aangemeld en ik ga snel het forum doorlezen voor tips en trucs. Naast mijn huis heb ik een strook grond van 7 meter breed en 16 meter lang. Door het midden loopt een pad van de voortuin naar de achtertuin. Sind 5 jaar heb ik hier aan de ene kant van het pad mijn moestuin van 55 m2 (60 cm hoger dan het pad, want mijn huis staat op een soort terp). Aan de andere kant van het pad is de fruittuin (35 m2) met 2 kersenboompjes, 2 appelboompjes, 2 perenboompjes, rode bessenstruiken, frambozen en kruisbessen. Uiteraard is alles biologisch. Mijn groentenplantjes haal ik bij een lokale groentenplantenkwekerii met een klein winkeltje voor verkoop aan de particulier. Dit jaar heb ik diverse soorten sla, andijvie, rode bieten, broccoli, rode kool, spitskool, venkel, stengelui en diverse kruiden staan. De fruittuin begint nu mooi uit te lopen. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld 100 appels, 7 peren, 6,5 kg frambozen (van 6 struiken, 3 meter bij elkaar) en 1 kg rode bessen. Tot slot heb ik nog een kwekkasje van 2,5 x 3 meter. Deze wordt op dit moment opgeknapt (nieuw glas). Tot 2 jaar terug heb ik hier een paar keer mini-komkommers, pepers, paprika's en tomaten in gehad. Dit is mijn "eettuin" in het kort. Ik ga snel het forum doorlezen en mijn vragen stellen als ik deze heb en vragen van anderen beantwoorden indien mogelijk. Update: Hier de foto’s van de huidige situatie. De foto’s van de groententuin zijn een week oud. Inmiddels staan de plantjes bijna allemaal rechtop. Bij de fruittuin moet ik even wat aandacht schenken aan het gras rondom de boompjes / struiken. Dit neem ik binnenkort mee met de 450 m2 gras in de achtertuin. De paden in de moestuin zijn ook wat verzakt en moet ik ook nog ophogen. Vorig jaar heeft de moestuin door tuinwerkzaamheden een jaar braak gelegen: er lag toen een blokhut opgestapeld en de andere helft was opengegraven voor leidingwerk. De stapel stenen naast de kersenboompjes moet ik nog afvoeren. Hierdoor komt er plek vrij voor nog eens 2 fruitboompjes. MoestuinAndijvie: Rode biet: Sla, stengelui & Venkel: Rode biet: Kruiden: Prei, rode kool & broccoli: Spitskool & rucola: FruittuinKersenboompjes (Prunus Avium "Kordia"): Appelboompjes (Malus Domestica "Braeburn" & Malus Domestica "Elstar"): Perenboompjes (Pyrus Communis "Clapp's Favourite" & Pyrus Communis "Concorde"): Rode bessenstruiken: Links frambozen (Rubus Idaeus "Ottawa" & Rubus Idaeus "Malling Promise") & rechts kruisbessen (voorkant) en rode bessen (achterkant) 13 april 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 12 april 201411 j Welkom! Klinkt goed. maar "snel het forum doorlezen" dat wordt lastig Veel leesplezier gewenst in elk geval. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 12 april 201411 j Welkom Bert, ik wens je veel lees en leerplezier hier op het forum Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Geplaatst: 12 april 201411 j Welkom en foto's Bert ! Daar zijn we gek op. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 13 april 201411 j Welkom Chilibase.nl de grootste Chilipeper dBase van Nederland http://chilibase.nl Chilimagazine.nl Chilipeper Nieuws http://chilimagazine.nl
Geplaatst: 13 april 201411 j Welkom I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.