Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bloemen in tomaat


lon

Aanbevolen berichten

Hier krijgen de tomaten al bloemen. Nu meen ik ooit ergens gelezen te hebben dat je die tot een bepaalde tijd moet uitknijpen om groei te bevorderen. Is dat zo? en zo ja wanneer moet je daarmee stoppen dan. Ik durf het eigenlijk niet vandaar dat ik het eerst hier maar eens navraag bij de ervaringsdeskundigen Overigens in de peper ook al knoppen kunnen die wel blijven zitten dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik heb boerenslimheid: ... afhankelijk van je tomatenras lijkt me....

 

Als je een plant hebt die nog niet uitgegroeid is, zou ik ze er uit knijpen of knippen. Bij mijn vensterbank tomaatjes laat ik ze zitten, die hoeven toch niet verder de hoogte in. De dieven haal ik er wel uit bij die kleintjes... zodat alles naar de bloemen en latere tomaatjes kan gaan, en mijn vensterbank geen ruige tomatenplantage wordt...

 

Mijn hoge tomaten hebben overigens nog geen bloemaanzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

hier dus ook: plantjes uitgeplant in de serre, de bloemknopjes zaten klaar

moet ik die er nu uitknijpen? tis erg moeilijk te zien waar bloemtjes zit en waar de top van de plant, de bloemetjes zitten precies op de top, ben bang dat ik de hele top er per ongeluk uitknijp

wat moet ik nu doen

tis wel stamtomaten, moeten dus normaalgezien nog veel groeien, nu ongeveer 20cm hoog

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval niet knijpen. Ik heb vandaag op het tomatenforum geleerd dat als de plant NU ongeveer 30 a 40 cm minimaal is... dat je dan gewoon de blommen kan laten zitten, de plant gaat het straks zelf wel regelen.

 

Bij mij zit nu alles vol knoppen: tomaat, paprika, pompoen, patisson... ik ben ook de weg kwijt geraakt: wat nou wel of niet laten zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bloemen mag je laten zitten joke, we zitten al in mei en je planten staan in de kas. De plant groeit gewoon verder als er tomaten aan komen, dat is de groeiwijze van de tomaat (kan het even niet anders formuleren).

-edit- jamsin was me voor. @jasmin, allemaal lekker laten zitten die bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoi,

 

Ik heb hetzelfde probleem hier: er zitten al bloemen in mijn tomaten, maar deze staan nog niet in de grond. Ze zitten in potjes, klaar om de volle grond in te gaan. Het zijn stamtomaten, die dus nog behoorlijk moeten groeien: Yellow Pearshaped en San Marzano. Ze zijn nu circa 45 cm hoog. Moet ik de bloemen afknippen of laten zitten?

 

Daarnaast vraag ik me nog iets af: als ik ze nu in de volle grond zet, dan is het toch de bedoeling dat ik ze zo diep mogelijk ingraaf, zodat ze goed wortelen? Maar als ze nu al bloemen hebben, dan verstoort dat de groei toch heel erg? Als ik ze dan ook nog eens dieper in de grond zet, worden ze dan nog wel mooi hoog? Ik ga trouwens tomatenspiralen gebruiken, weet niet of dat wat uitmaakt.

 

Ik hoor het graag van iemand!

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze inderdaad nu planten het is zo'n beetje tijd, en nika aan de bloemen doe die kunnen gewoon blijven,

zelf plant ik een flinke tomaat ongeveer 10 15 cm dieper dan hij in potje staat dat is ver genoeg om stevig in de grond te wortelen.

extra haal ik aan de onderkant nog wat extra blad eraf dat vindt ik gewoon makkelijk dat je de voet van de plantgoed ziet en geen blad op de grond hangt.

ze groeien nog enorm, juist door de wotels in mooie voedzame vollegrond te zetten krijgen ze een groei spurt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...