Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo allemaal

ben ook fruit aan het planten waar ik maar kan .

alleen aan mijn tuinhuis zit ik een beetje in de problemen ,

zou graag de gevel laten volgroeien met een bes of vrucht

maar de gevel heeft alleen in de zomer 's avonds nog wat zonlicht.

graag geweten welke opties er zijn.

Geplaatst:

Hoe hoog is die gevel?

Dat wil zeggen, kan een plant daar op bv 2,5 meter hoogte nog met de kop in de zon komen, of moet de gehele plant het altijd doen met zo weinig zon?

Dat onderscheid zal schelen in de mogelijkheden.

Geplaatst:

Hmm, de enige noordmuur die ik heb, noord-noordoost van mijn garage, heeft alleen 's ochtends vroeg even zon. Wellicht is het bij jou noord-noordwest of noordwest?

Voor mij is het de laatste plaats in de tuin waar ik fruit zou planten, er staat bij mij een klimhortensia.

Als ik er per se fruit zou willen planten dan zou ik gaan voor een doornloze braam, die ik dan boven het dak zou laten uitgroeien zodat de vruchten daar in de zon staan. Je heb dan dus een plant nodig die makkelijk klimt en hoger dan 2 meter bloeit. Voor een braam of druif geen probleem. Veel ander klein fruit blijft daarvoor te laag.

Nadeel is wel dat je een ladder nodig gaat hebben voor de oogst, handig is anders.

Fruit in de bijna pure schaduw (onder de dak-hoogte) lijkt me geen succes. De plant zal nog wel wat groeien maar het fruit zelf ontwikkelt zich denk ik slecht of niet. Wellicht dat iemand nog een fruitsoort kan noemen die het het minst slecht zou doen bij zo weinig zon. Heb er zelf geen ervaring mee, mijn 'minst belichte' fruit is een druif op oost-zuidoost, nog altijd goed voor zon tot 14:00 (en de stenen muur houdt erna nog warmte vast).

Geplaatst:

bij nader inzien is de standplaats inderdaad noord west.

en het idee van klimhortensia is ook niet slecht en wordt zelfs overwogen om te gebruiken.

maar bij verder zoeken kom ik bij de Japanse wijnbes uit.

iemand ervaring mee ?

wil echt alles vol zetten met eetbare planten, vruchten enz

Geplaatst:

Het boek the earth care manual (boek over permacultuur) geeft hiervoor twee eetbare klimmers. De kiwi (actinidia kolomikta, niet de arguta) en de braam.

Geplaatst:

Een braam geeft makkelijker vrucht dan een kiwi (ik ken kiwi planten bij meerdere kennissen en heb totaal ooit...2 kiwi's gezien? Wellicht ligt dat aan die kennissen).

Een japanse wijnbes lijkt qua groei erg op de braam, ik heb beiden in de tuin. Wijnbes heeft wel smerige(re) stekels, lijkt me geen pretje om met een ladder tegenaan te staan. Dan is een doornloze braam praktischer.

Geplaatst:

Kiwi moet warm staan om vrucht te geven. Onze overburen hebben een eenhuizige kiwi die elk jaar zeer veel kleine vruchtjes geeft, maar die staat uit de wind tegen een zuidwest gerichte muur en het moet al een mooie nazomer zijn om die vruchtjes ook eetbaar te maken.

Geplaatst:

tja spijtig genoeg geen echte haalbare kaart dus voor fruit .

maar is er dan iets anders van plant dat klimt en eetbaar is?

Geplaatst:

Ik zou een braam zetten als ik jou was.

Ik heb hier zelf een struik die voor 3/4 van de dag in de schaduw van fruitbomen staat.

Toch is deze gezond, groeit en geeft lekkere vruchten.

Geplaatst:

Het zou misschien toch wel kunnen met een fruitplant, waarvan de kroon ruim boven die schutting uit kan komen en die wel volop zon vangt. Braam, kiwibes, tayberry of een geleide/gericht gesnoeide appel of pruim worden dan opties. Een appelbes zou ook kunnen....sierboom met eetbare vruchtjes, kan schaduw hebben.

Een klimmende hortensia staat er zonder meer naar zijn zin

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Er zijn genoeg mogelijkheden voor fruit op het noorden: Rheinische Schattenmorelle, Japanse wijnbes, braam, Tayberry. Ook een vroeg rijpend appelras zou misschien nog wel kunnen, hoewel de omstandigheden niet ideaal zijn natuurlijk. Vooral de zomerrassen zijn geschikt.

Morelkers is het meest geschikt voor de noordkant. De groeiwijze van een morelkers is echter nogal rommelig, met hangende verkalende takken. Daar moet je van houden.

Braam is ook prima geschikt voor deze plek maar groeit heel erg rommelig zelfs na het aanbinden van de takken vind ik. Braam geeft veel fruit maar heeft weinig esthetische waarde.

Japanse wijnbes vind ik erg fraai en geeft ook op een noordmuur zeker fruit, zij het minder dan onder ideale omstandigheden. Japapanse wijnbes is makkelijker om aan te binden dan een braam en ziet er veel minder verwilderd en minder sprieterig uit dan een braam of Tayberry. De stekels zijn wel een nadeel van de Japanse Wijnbes en dat geldt zeker ook voor de Tayberry.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Het is een oud topic en ik ben benieuwd wat de Topic Starter er de afgelopen zomer van gemaakt heeft.

Maar... ik wil toch even een lans breken voor Actinidia Kolomikta. Siberische kiwibes (of mini-kiwi). Rijpt op het noorden en noord-oosten (zoals op mijn dakterras op het NNO). Optimum aan direct zonlicht is ongeveer 1-3 uur zon per dag. Liever niet te warm en extreem winterhard. (-35 tot -40c afhankelijk van het ras).

Zie voor meer informatie bijvoorbeeld http://www.fruitlent.nl/siberische_minikiwi.html of stuur een PB (ook voor waar je ze het beste kan kopen).

groet,

Vincent

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...