Jump to content

Recommended Posts

Gezien op TV in een aflevering van de moestuin van Wim.

Ik vind dit zo een fantastisch idee dat ik meteen twee "bonenkegels" gemaakt heb.

Hoe ben ik tewerk gegaan: Men neemt een cementkuip of een mortelkuip of iets in die trant van 65 liter, deze ton is 33 cm hoog en heeft een diameter van 60 cm. Ik heb onderaan voldoende gaten geboord van diameter 12 mm om voldoende afwatering te voorzien. Bovenop de rand heb ik alle 17 cm een gat geboord (10 stuks) waar later het touw aan vastgebonden wordt.

De kuip vullen we dan met potgrond (1 zak van 70 liter).

In het midden steken we een stok of steel van 2,2 meter lang, met de lengte kan je spelen. Bovenop de stok zaag je een kruis dat moet dienen om de koorden op hun plaats te houden. Na het bevestigen van de koorden plant je een zaadje "onder" ieder koord op een tiental cm van de rand, water geven en dan nu wachten.

De bonen die ik geplant heb zijn de "Mechelse tros".

Zie onderstaand de foto's van het resultaat:

MHigLjo.jpg

siDySRR.jpg

MXXhRps.jpg

B9ijqEi.jpg

Ik vraag me eigenlijk af of dit met erwten ook zal lukken...mss eens proberen.

Ik heb zoiets voor mijn tomaten en komkommers in de kas gemaakt om water vast te houden (en ook zodat ze goed kunnen klimmen). Alleen zijn de potten bij mij onder de grond (rond 5-10cm is boven de grond). Ook heb ik groote gaten gemaakt in de bodems van die potten, zodat wortels ook contact kunnen krijgen met de volle grond en in sommige gevallen heb ik de hele bodem van de pot (als het een kleine diepe pot was) afgeknipt.

Hier is de foto, op de rechte kant heb ik nog geen touw, maar als de paprikas daar wat groter zijn ga ik het daar ook doen. op de linke kant kun je het systeem goed zien, bijna hetzelfde principe als bij je bonen, alleen minder touw, want een plant heeft niet zoveel nodig als 8-10 boontjes. Met erwten zou het zeker ook werken, maar ze groeien meestal max 1m hoogte, dus gewoon kortere touwtjes. Succes!

CIMG270341931399819440.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Hij is leuk!

ik doe in de moestuin, dus wat groter, hetzelfde maar dan met een fietswiel bovenop en dan 3 palen voor de stevigheid. Wel ook die draden naar beneden.

Ik denk dat erwten er niet helemaal weg van zijn, die kronkelen niet echt om een touw maar willen zich ergens aan vastgrijpen, dus liever gaas of iets dergelijks.

Super om het hier al te zien! Wij hadden het donderdag ook gezien en vonden het ook iets leuk voor op het terras. Heb hier nog mortelkuipen liggen, dus deze week komt hier ook een bonenkegel te staan! Binnenkort enkele foto's.

Wat ik erg mooi vond waren de mooie rode bloemen die hij aan zijn boontjes had.

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Idd, onderaan zijn gaatjes gemaakt, niet alleen op de bodem maar ook aan de zijkant zo een drietal cm van de grond.

Wat de erwten betreft zal ik dan maar niet proberen. Bedankt voor de feedback.

Volgens mij moeten erwten ook gaan, ze groeien toch hetzelfde? En als ik het goed heb uit mijn moestuinboeken en TV-programmas heb je na de oogst een mortelkuip met grond die bomvol stikstof zit!

Nu ben ik aan het denken waarvoor je die kan gebruiken. Misschien goed om de plantgaten te vullen om bv. kolen of courgettes te planten? Het is maar een idee, zou dit de wisselteelt in het gedrang brengen?

Zijn er nog erwten/bonen die mooie bloemetjes hebben buiten de pronkbonen?

I love the smell of potgrond in the morning...

Blog: blog/Jan+L[/color]

Erwten slingeren zich niet rond hun steun, maar maken hechtranken die zich dan ergens ronddraaien. Ik zet ze tegen een kader van tuindraad en bind ze om de zoveel cm aan met touw - zeker bij harde wind zouden ze toch wel loskomen van hun steun. Ik zie erwten ook moeilijker vertrekken tegen schuin oplopend touw.

Haha, inderdaad, die Wim toch. Ik mis geen enkele aflevering.

Zo een metselkuip kost nu ook niet stukken van mensen, ik heb 20 euro gegeven voor drie stuks.

Ik ben eens benieuwd hoe het verloop van nu tot de oogst zal zijn, ik denk dan aan winderige dagen als de kegel al volgroeid zal zijn......daar ga ik ook nog iets moeten op vinden want die waait zo om.

Metselkuipen vind je overal wel, maar die potten met handvat die hij gebruikt vind ik nergens... enkel groothandel ofwel veel verzendkosten

Weet iemand waar je deze in Belgisch Limburg kan kopen?

206_boomcontainer-met-handvat_t2.jpg

Hier in de buurt is een plantenkwekerij, die begonnen is met buxus en zo langzaam heeft uigebreid. Hij heeft er genoeg staan, maar wou me geen verkopen

grappig hoeveel mensen ineens de neiging hebben dit uit te proberen

De mijne staat er al, alleen heb ik bamboe gebruik omdat ik mijn twijfels had bij de touwen...

sorry voor de zijwaartse foto, heb al gemerkt dat draaien op de PC zelf voor het uploaden ook niet helpt...

foto25161400492721.JPG

Hier heb ik het principe ook al gedaan maar in volle grond . ijzeren buis van 4m een meter in de grond van boven aan die buis een houten lat (stuk stoofhout met juiste diameter in geslagen daar touwen aan en latjes rond de paal in de grond en daar andere kant van de latjes aan . Bij dit te doen met een kuip heb ik mijn bedenkingen dat deze niet volledig is afgesloten van de wind gewicht is toch beperkt en oppervlakte relatief groot . Wat bij een warmte onweer dat de grond nog relatief droog is dus minder gewicht je heb natuurlijk een mooie cirkel maar ik vermoed dat je toch best kijkt om deze vast te leggen of gedeeltelijk in te graven dat hij niet volledig is afgeschermd van de wind.

Welke Horta winkel precies? Dan ga ik daar eens kijken.

Ik ben enkel nog maar bij Horta Hamont-Achel geweest, daar heb ik ze niet gezien.

In Rillaar. Ik ga er deze week nog naartoe. Als je wil zal ik nog eens kijken en er een foto van nemen.

Geloof het of niet maar ik ben er gisteren geweest en ze waren allemaal verkocht. Volgens één van de verkoopsters had het tv programma er iets mee te maken Ze komen alleszins terug binnen in de loop van deze week. De foto heb je dus nog tegoed.

Als ze stormachtig weer geven verplaats ik die van mij naar een plek waar ze meer beschut staan. Die handvaten hoeven voor mij niet want die cementkuipen laten zich ook wel makkelijk "houden".

Heel onverwachte wending wat de foto betreft: Telefoon gehad van de winkel dat er nog een aantal in stock stonden. Speciaal voor de foto naar daar gereden.

Diameter is 60 cm en de prijs is 18,55 euro. De grootte is 85 liter.

c20Fmur.jpg

XVH2DDE.jpg