Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardenmest bewaren.


Katja1604

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

Ik heb de zoekfunctie en google al gebruikt, maar me antwoord nog niet gevonden.

Ik vroeg me af of ik paardenmest in een big bag kan laten rijpen.

Komt er voldoende lucht bij als het van 5 kanten afgesloten is?

Wordt het geen vieze drap onderin? Ik weet niet of het water voldoende afloopt.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De paardenmest kan je toch gewoon op een berg neergooien.

Het water kan dan goed weglopen als je wat nodig hebt schep je het er vanaf.

 

Afgelopen najaar heb ik in een hoek van het weiland eerst een berg takken neergelegd en daar boven op dagelijks de verse mest gegooid.

Om elke keer met en kruiwagen vol mest naar de compost berg elders t lopen vond ik te veel werk.

De binnenkant van de berg is mooi gecompsteerd nu. De buitenkant vormt straks weer het begin van de volgende berg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de composthoop naast de koraal vd pony's dus da's makkelijk over de draad mikken

 

Natte mest zou ik niet afgesloten gaan bewaren.....dat is veel te scherp om te gebruiken en ook niet praktisch. Ik doe het volgende:

 

Als ik de oudere vijgen bij droog weer verzamel, kunnen ze zo door een hakselaar als je die hebt, of je verpulvert ze met je behandschoende handen. Dit bewaar ik in een emmer met deksel en gebruik ik wanneer nodig. Met stro vermengde mest heb ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het in je tuin staat, zou ik het in een compostsilo of compostbak doen.

Dat is properder dan gewoon op een berg neergooien.

De bigbag is toe aan de onderkant, dat is imo niet geschikt om mest een lange tijd in te bewaren.

 

Je kan zelf een compostbak van omheiningsdraad maken.

Neem ongeveer 3,5 m omheiningsdraad en bind het begin en einde tesamen.

Dat gebruikte ik om grasmaaisel in te doen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je makkelijk aan pallets kan komen dan kan je ook vier pallets rechtop zetten en aan elkaar vast maken.

Je hebt dan bakken van ongeveer 1 kuub, net als bij Robo. Na één seizoen kan je de pallets losmaken en heb je een prachtige berg.

Wanneer je de mest tussentijds wilt omscheppen zou je ook één pallet weg kunnen halen.

 

Het is zelfs mogelijk om het met drie pallets te doen zodat je een inrijopening houd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Een paar statements ter overweging:

Brochure OVAM:

‘Groene’ materialen zijn materialen die van zichzelf weinig structuur bezitten, veel voedingsstoffen bevatten en meestal ook een hoog vochtgehalte hebben. Typische voorbeelden zijn [...] dierlijke mest. Als je enkel groen materiaal composteert, zal je merken dat de boel snel gaat stinken. Als gevolg van het dichtslaan van het materiaal kan er geen zuurstof meer bij. Er ontstaan anaërobe omstandigheden en dat veroorzaakt stank. Van composteren is geen sprake meer.
Brochure Vlaco:
Wanneer dit strooiselmateriaal er nog niet bij zit [...]is het belangrijk om er ‘bruin’ materiaal aan toe te voegen wanneer je het in de compostbak of – hoop verwerkt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor Bit, was ik onduidelijk?

Ik wilde een aanvulling geven op "paardenmest bewaren".

Die quotes gaan specifiek over mest.

 

Ik weet niet wat Katja precies bedoelt met paardenmest, maar veel pony's en paarden lopen in deze tijd van het jaar dag en nacht buiten, als het weer een beetje meewerkt. En veel eigenaren halen dan dagelijks de keutels uit de weide (in verband met wormenbesmetting en omdat de grasmat er onder lijdt als je dat niet doet). Dan ligt er dus pure mest op de mestvaalt, zonder stro.

En als je dat dus zonder aanvulling in je compostvat doet (ze schrijft immers dat ze 1 bak voor mest wil reserveren), dan heb je te weinig bruin materiaal om een goede compostering te krijgen. Zeggen OVAM en Vlaco.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...