Jorg Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Hebben jullie al eens palmkool geprobeerd? Ik heb een drietal planten staan en van de week eens wat bladeren geoogst. Nu zal ik eerlijk zijn ik ben geen fan van boerenkool dus ook de palmkool vond ik niet fantastisch. Daarbij moet ik wel vertellen dat ik ze eerst kort had moeten koken voordat ik ze ging roerbakken. Binnenkort nog maar eens proberen, heb een recept voor een Italiaanse soep gevonden met palmkool dat me wel lekker lijkt. Ik denk niet dat ik volgend seizoen meer dan drie plantjes zet dus als er mensen zijn die het eens willen uitproberen dan kan ik wat zaadjes toesturen. Laat maar even weten. Nog wat extra informatie:Toscaanse palmkool is een tweejarig koolgewas dat in het eerste jaar vooral voor de langwerpige bladeren gebruikt wordt. Oogst de onderstaande bladeren af zodat een dikke stam gevormd wordt. In het tweede jaar gaat de palmkool bloeien met bijzonder mooie en opvallende gele bloemen. De plant wordt spitsig met uiteindelijk veel zijknoppen die gaan bloeien. Ook de bloemen zijn eetbaar in bijvoorbeeld een frisse salade. Palmkool is niet moeilijk te telen en kan redelijk goed tegen droge en warme omstandigheden. In de wintermaanden zal deze koolsoort ongestoord verder groeien waardoor de oogst onafgebroken kan plaatsvinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Oh, dat wil ik ook wel eens proberen Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted August 12, 2010 Share Posted August 12, 2010 Palmkool staat hier al een aantal jaar, behoort bij mij tot de categorie verse wintergroente (maar kan ook buiten de winter geoogst worden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 12, 2010 Author Share Posted August 12, 2010 Stuur even een privebericht met je adres als je wat zaadjes wilt hebben jorieke. Dan doe ik ze morgen op de post Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Ik heb de zaadjes binnen Jorg, dank je! Ik ga er een paar zaaien morgen, op het zakje staat dat je dan 'baby leafs' krijgt. Wat ik me bij baby-leaf palmkool moet voorstellen...? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Ja dat vroeg ik me ook af, ik heb de palmkool gewoon laten groeien tot volwassen plant. Maar ik denk dat je de kleine blaadjes wegplukt en de plant dus niet laat volgroeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Heb jij destijds die ribollita (want die bedoelde je denk ik) nog geprobeerd?Ik vond hem erg lekker! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 14, 2011 Author Share Posted January 14, 2011 Nee spijtig genoeg niet, nu staat de palmkool er niet meer zo fris bij. Vooral de oudere/grotere bladeren hebben vorst/konijnen schade. Ik geloof dat de jonge blaadjes nog wel oke zijn, van het weekend eens kijken, en eventueel het Italiaanse soepje maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 Heb je nog wat zaadjes over Jorg? de palmkool staat al een poosje op mijn verlanglijstje en ik ben gek op boerenkool Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 18, 2011 Author Share Posted January 18, 2011 Ja hoor, pm je adres maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 18, 2011 Share Posted January 18, 2011 gelukt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Mijn palmkoolplant ( de enige die nog over is, de rest is geoogst door mijn oppassers en aan de kippen gegeven: "ja Jet, die broccoli gaf helemaal geen bloemen".. ) heeft veel blad. Een deel van het blad is wat gelig aan t worden..het jonge blad niet. Gaat dit weer weg? Is het een idee om (een deel van het) geel blad weg te halen, zou dat nieuwe groei stimuleren? De plant is best flink.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Volgens mij is dat normaal. Gebeurt bij mij tenminste ook. Ik probeer de bladeren daarom van te voren te oogsten, van onderaf naar boven. Zodoende krijgt ie dan ook z'n palmvorm. Mocht er toch geel blad aankomen dan haal ik dat ook weg als ik er toevallig langskom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Geel geworden blad aan de kippen voeren? Ik begreep dat die van zulke broccoli houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Ok het is dus niet meer zo lekker voor ons..dat wilde ik even weten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts