Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Palmkool - Cavolo Nero

Jorg

Recommended Posts

Hebben jullie al eens palmkool geprobeerd? Ik heb een drietal planten staan en van de week eens wat bladeren geoogst. Nu zal ik eerlijk zijn ik ben geen fan van boerenkool dus ook de palmkool vond ik niet fantastisch. Daarbij moet ik wel vertellen dat ik ze eerst kort had moeten koken voordat ik ze ging roerbakken. Binnenkort nog maar eens proberen, heb een recept voor een Italiaanse soep gevonden met palmkool dat me wel lekker lijkt.

palmkool-cavolo-nero.jpg

Ik denk niet dat ik volgend seizoen meer dan drie plantjes zet dus als er mensen zijn die het eens willen uitproberen dan kan ik wat zaadjes toesturen. Laat maar even weten.

Nog wat extra informatie:

Toscaanse palmkool is een tweejarig koolgewas dat in het eerste jaar vooral voor de langwerpige bladeren gebruikt wordt. Oogst de onderstaande bladeren af zodat een dikke stam gevormd wordt. In het tweede jaar gaat de palmkool bloeien met bijzonder mooie en opvallende gele bloemen. De plant wordt spitsig met uiteindelijk veel zijknoppen die gaan bloeien. Ook de bloemen zijn eetbaar in bijvoorbeeld een frisse salade.

Palmkool is niet moeilijk te telen en kan redelijk goed tegen droge en warme omstandigheden. In de wintermaanden zal deze koolsoort ongestoord verder groeien waardoor de oogst onafgebroken kan plaatsvinden.

• 4 months later...

Nee spijtig genoeg niet, nu staat de palmkool er niet meer zo fris bij. Vooral de oudere/grotere bladeren hebben vorst/konijnen schade. Ik geloof dat de jonge blaadjes nog wel oke zijn, van het weekend eens kijken, en eventueel het Italiaanse soepje maken

• 3 years later...

Mijn palmkoolplant ( de enige die nog over is, de rest is geoogst door mijn oppassers en aan de kippen gegeven: "ja Jet, die broccoli gaf helemaal geen bloemen".. ) heeft veel blad. Een deel van het blad is wat gelig aan t worden..het jonge blad niet. Gaat dit weer weg? Is het een idee om (een deel van het) geel blad weg te halen, zou dat nieuwe groei stimuleren? De plant is best flink..

IMG870839021410900933.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Volgens mij is dat normaal. Gebeurt bij mij tenminste ook.

Ik probeer de bladeren daarom van te voren te oogsten, van onderaf naar boven. Zodoende krijgt ie dan ook z'n palmvorm.

Mocht er toch geel blad aankomen dan haal ik dat ook weg als ik er toevallig langskom.