kiekenboerinneke Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Wat is hier misgegaan? Verbrand door de zon dacht ik eerst, vervolgens voedingstekort... Het is nochtans gezond bovengekomen... Tot de ontwikkeling van het vijfde blad.Ik denk dat ik gewoon de volledige grond die in de pot zit ga vervangen.... ( zit er al drie jaar of zo in )gelukkig heb ik genoeg spaghettipompoen gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Als daar inderdaad ooit vijf bladen aan gezeten hebben, denk ik toch eerder aan vraatschade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Haal dit er eens voorzichtig uit en bekijk het wortelgestel goed of ge geen afgebeten wortels ziet, of anders is er aan de stam geknaagd?? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Ja. En wel door emelt. Graaf het worteltje maar eens op, dan vind je die emelt. Zitten vaak in oude potgrond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristel de Meijere Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Hier ook lichtelijk verschrompelde pimientos pepers snap niet goed wat er aan de hand is kunnen jullie helpen? Hebben ze voeidng nodig,meer water of juist minder water? Alvast bedankt voor jullie hulp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 @Kristel, dit is duidelijk schade door bladluis. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Emelt gevonden, potgrond op de mesthoop ( deze niet gebruikt voor de moestuin ) pot uitgeschrobd en nieuwe potgrond gestoken.Hopelijk komt het nu goed @ Kristel: informatief zo herken ik dat ook weeral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 @Kristel, dit is duidelijk schade door bladluis. Waarom denk je dat, Stan?De mijne staan er ook zo gekruld bij (zijn wel paprika's) maar ik zie geen bladluizen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Dan zou ik maar eens goed gaan kijken Bavadu . Kijk in de openstaande bloemen(zitten ze vaak in) kijk onder het blad(en in het blad zeker de gekrulde dan wel gebobbelde). En ik ben zo zeker daar ik dit 24/7 zie(na het ruilen van planten ook wat luis gekregen(zelf wat lieveheersbeestjes larf en mieren kado gedaan) en als ex hovenier moet je wel wat ziekten en plagen kunnen herkennen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted June 3, 2014 Share Posted June 3, 2014 Bladluis zoek ik altijd aan de onderkant van het blad. Op mijn planten heb ik nog geen openstaande bloemen. Ik ga morgen zeker kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Zitten die ook niet af en toe op de stam van de planten?Mijn aardbeien hadden bladluis op de stengels van de bladeren... Een hele hoop. 'k Heb ze met de tuinslang weggespoeld en de bladeren hier en daar wat bij gesnoeid zodat de bijen beter bij de bloemetjes konden geraken.Er hangen ook al vruchten aan maar nog lang niet rood. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Daarnet heel goed de planten geïnspecteerd maar niets van bladluis te zien... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Kan ook een overvloed aan voeding zijn bij de pepers geloof ik... Maar pin me er niet op vast Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ik heb dat verschrompelde ook bij 3 van mijn paprikaplanten. Geen bladluis te zien. De planten staan in dezelfde bodem als hun 11 broertjes en zusjes en die heb niks geen frommelblaadjes.......snap t ook niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Dat krullen zit ieder jaar wel in mijn paprika's maar het is deze keer toch wel nadrukkelijk aanwezig. Als het (alleen) door bladluizen wordt veroorzaakt dan moeten het wel hele stiekeme bladluizen zijn want ik vind ze niet. Maar wie weet , misschien hebben ze er wel in een eerder stadium op gezeten.Het viel me bij de 'luizeninspectie' wel op dat bijna iedere plant wel een of meerdere bladeren met gaatjes heeft. Dader onbekend. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Zou het kunnen dat de luizen in een vroeger stadium op de planten hebben gezeten? Het jonge blad is dat aangetast en groeit zo verder uit. In mijn tuin heb ik ook dergelijke schade nadat er flink wat bladluis was. Inmiddels lijken de LHB-larven de overwinning op zak te hebben want er is nu geen luis meer te bekennen. De schade is echter nog goed zichtbaar. Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts