Geplaatst: 30 maart 20241 j Jeetje @lia56 wat een prachtige beesten en hoe gruwelijk dat ze vast zitten… ik ben blij dat jullie langs kwamen. Wat een narigheid voor die arme vossen.
Geplaatst: 26 april 20241 j Een prachtige buit bij de kringloop vanmorgen, nota bene hier in het dorp. Deze broodbakker is hier heel blij mee. Extra jubel: toen ik de bieb in het dorpshuis inliep om boeken in te leveren, klonk de jubel 'Leve de Koning! Hoera! Hoera! Hoera!' Ze waren er lintjes aan het uitreiken en oranje drankjes aan het drinken 😆 26 april 20241 j aangepast door Arja
Geplaatst: 27 april 20241 j Wauwww! Ik zou zingend naar huis gereden zijn! Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 28 april 20241 j Ik ben er ook echt heel blij mee! De pan is van zwaar gietijzer, deksel ook, en 30cm doorsnee. Die gaat naar een vriendin. De keramieken broodbakvorm heb ik zelf in gebruik genomen.
Geplaatst: 15 mei 20241 j Peultjes! Eergisteren waren t nog bloemen (ik overdrijf graag) vandaag de eerste maaltijd! Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 18 mei 20241 j 28 april gingen vrouw en (oudste) dochter voor familie bezoek naar China. Tijdens de zwangerschap werd er bij haar vader (uitgezaaide) darmkanker geconstateerd (zie ook het klaagtopic destijds).Nu in de meivakantie konden ze hem eindelijk bezoeken.Ik bleef met de baby thuis. Plan is niet moeilijk, 4-5 keer per dag drinken geven, nog 2 keer kruiden tegen eczeem, 4 keer per dag ook nog medicijnen tegen schimmel en dagelijks een potje (deel van een potje, heel potje is wat veel).Alleen, ze is een slechte drinker, en doet (met pauzes tussendoor) makkelijk 2 uur over een flesje en dan nog was het niet op. En dat elke 4 uur.Dag 1 was echt zwaar. Daarna begon ik er een beetje ritme in te krijgen, en liep het iets soepeler. Maar ze dronk maar 520-555ml per dag. Vrouw had gezegd dat ze wel 180 per keer kan drinken.Ondertussen was het zaterdag geworden, en toen kreeg ik een zenuwinzinking. Het lukte me niet haar zo veel te laten drinken.Later die avond kwam ik tot bezinning, en kwam tot de conclusie dat ik gewoon mezelf ben en mijn vrouw niet 100% kan vervangen. Gewoon lol hebben met elkaar. Dus toen ging het weer beter, gelukkig.De volgende dag ging ik op bezoek bij vrienden, maar aangezien de baby nu zo'n periode van eenkennigheid heeft, vond ze dat helemaal niet leuk. Conclusie is dus ook dat ik op mezelf aangewezen ben. Maar de situatie had ik onder controle. Vanaf toen ging de baby ook bijna elke dag meer drinken, meestal tussen de 600-700ml.Enfin, vanochtend vrouw en dochter van Schiphol gehaald, en we hebben het beide overleefd.Woensdag wel naar het consultatiebureau, kijken of ze nog wat gegroeid is.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 18 mei 20241 j Wat fijn dat je vrouw nu naar haar vader kon! En wat een bijzondere reis kan het zijn he, met zo'n kleintje.
Geplaatst: 18 mei 20241 j @acpronk fijn dat je vrouw haar vader nog heeft gezien en je dochter opa. Was even bikkelen met de jongste maar dat heb je ook overleefd. En nu weer lekker van elkaar genieten!
Geplaatst: 28 juni 20241 j Nu het dan weer een paar dagen echt zomerweer is geweest, heb ik toch best wel weer wat hoop. Zowel bij de tomaten als de peper/paprika planten zie ik bloemen en al kleine vruchten. En her en der wat minder slakkenvraat. Gelukkig kun je sla en basilicum enzo vaak zaaien. Misschien nu maar weer eens proberen 🙂 28 juni 20241 j aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 juli 20241 j Als je dit ziet dan ga je toch spontaan jubelen Al zien ze er uit om in te bijten, ze zijn nog keihard. Ze zullen zeker nog een week nodig hebben om nog iets dikker te worden en af te rijpen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 3 juli 20241 j 7 stuks Dagpauwogen zijn gisteren uitgekomen, na ontkrullen van de vleugels, heb ik ze voorzichtig op de vinger laten lopen, en de vleugels vol laten pompen in het zonnetje. Zodra ze stoppen met rillen, sluiten ze de aders in de vleugels, scheiden ze de overtollige vloeistof uit- en vliegen ze weg. Heb een paar vlinders gelijk op de Buddleja zien landen, dat komt wel goed. Ze zaten als rupsen op een brandnetelbosje wat nu al een weekje niet meer is. Om die reden (voorspelbaar maaigedrag) de rupsen naar andere netels verplaatst, en daarnaast 15 stuks thuis laten verpoppen. Na verpoppen, zijn ze voorzichtig in een poppenkast (kartonnen doosje) gehangen en goed in de gaten gehouden. Op 1 helaas vervormde vlinder na, verder gezonde Dagpauwogen los kunnen laten, met een klein beetje extra bescherming tegen vogels, vocht en warmte. Ware kunstwerkjes. Hierbij eentje net een moment voor het uitvliegen.
Geplaatst: 4 juli 20241 j 14 uren geleden, Dashbro zei: de rupsen naar andere netels verplaatst, en daarnaast 15 stuks thuis laten verpoppen. Mooi hoor Ik heb iets dergelijks een jaar of 7 geleden gedaan met koninginnepages. Van rups tot vlinder. Misschien leuk om dat topic eens te bekijken ? 4 juli 20241 j aangepast door Frans Link gecorrigeerd -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 4 juli 20241 j @Frans dat is zo'n beetje de mooiste vlinder in ons land naar mijn mening. Zoek ze al jaren, volgend jaar maar eens een hoek met waardplanten zetten.. Jaloers hier! Ik had voor een paar jaar terug nog contact met iemand die de poppen verkocht, maar door een crashend mailprogramma helaas kwijtgeraakt. Maar zo scheelt het in ieder geval weer een aantal gezonde vlinders- een goede vriend van me heeft er ook 11 te logeren gehad, en die heeft ze alle 11 al uit mogen zwaaien. Zal niet veel impact hebben, maar het zijn toch weer een paar vlinders die rondfladderen. De verplaatste rupsen hebben overigens hun lege cocons laten hangen op de netels verderop- dat waren er een stuk of 80, waarvan ik zeker 50 lege cocons telde net.
Geplaatst: 16 juli 20241 j Jubel met terugwerkende kracht nu de 4Daagse weer gestart is en ik de beelden op TV zie ben ik toch weer trots dat ik vorig jaar die 50km voltooid heb. 🤣 Maar minstens net zo blij dat ik dit jaar niet hoef, raar evenement toch eigenlijk. Ondanks de pijn en ellende wil ik het toch nog weer gaan doen... 🤪 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 18 juli 20241 j Jubel vanwege algen in een flesje... Mijn moeder wil al heel lang zeevonk zien. Maar we wonen niet aan zee, en zeker de komende tijd gaat ze er niet aan toekomen om te kijken na een uur rijden. Van het maasvlaktestrand met een goede vriend, na een dagje mantelschelpen en versteend hout zoeken, een schoon flesje gevuld op het einde van de dag. Een paar bruine spikkels, we zullen zien. 10 dagen later de eerste flitsjes blauw licht. Moeder nog niet ingelicht over het vrij spontane idee. ...nu ben ik ongeduldig aangelegd, dus heb ik via een kweker een flesje met gekweekte zeevonk algen besteld. Verzorging door te luchten, indirect licht te geven, een vast tijdsschema, en om de 2 weken een 10% aanlenging met zeewater met voeding erbij. Beetje voorzichtig, weinig over de kweker te vinden, betaalde met paypal voor het geval dat ik genept zou kunnen worden... Lang verhaal kort, ik heb zelfgevangen zeevonk die heel langzaam aan vermeerdert, en een flesje vol algen om mijn moeder toch zeevonk te kunnen laten zien. Niet op het strand, maar bereikbaarder bij mindere mobiliteit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.