Geplaatst: 24 mei 201411 j Welke methoden gebruiken jullie bij bv tomaten/paprika's/peper's wanneer je meerdere rassen hebt staan en je later zaden hiervan wilt bewaren? Ik heb al iets gelezen over panty's gebruiken. Heeft iemand voorbeelden en tips? Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 24 mei 201411 j Naar ik begrepen heb zijn (de meeste) tomaten, pepers en paprika's niet zomaar te kruisen. Hun stempel en meeldraden zitten namelijk samen opgesloten in de bloem. Als je wel wilt kruisen moeten de bloemen dan ook opengeknipt worden. Je zou voor de zekerheid nog een nylonkouse over een bloemen tros kunnen trekken. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 26 mei 201411 j Auteur Wat doe jij als je zaden wilt bewaren? Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 26 mei 201411 j Dit is het eerste jaar dat ik meerdere tomatenrassen heb staan. Voor de zekerheid ga ik er een netje vitrage omheen hangen, vastgemaakt met een elastiekje rond de tros. We zullen zien hoe dat bevalt. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 26 mei 201411 j Je kan ook een theezakje om de bloem(en) doen om kuisingen tegen te gaan. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 22 september 201411 j Volgend jaar begin ik met tomaten en paprika's te kweken en tussen door nu en dan al wat aan het lezen . Het zou eerder verschillende soorten zijn dan voor de massa . Maar paprika zouden nogal kruisbestuiving gevoelig zijn en is de bedoeling elk jaar wat nieuwe te proberen en de beste te behouden . Mij lijkt het het gemakkelijkste de rassen raszuiver te houden met Thee zakjes (liefst met koordje voor gebruiksgemak) Even gegoogeld en resultaten vallen eigenlijk tegen . Enkel een Chinese site voor deze met koordjes en dan zonder koordjes wel een site maar daar verwijst men naar hun verkooppunten 1 van de verkoopadressen kan ze wel bestellen maar welke qua grootte worden aangegeven met 1 tot en met 4 ? wat houd dit in qua grootte? En waar hallen jullie lege theezakjes
Geplaatst: 22 september 201411 j Lege theezakjes hebben ze bij de meeste reformzaken of in winkels zoals "de tuinen"of andere winkels waar je losse (kruiden)thee kunt kopen.
Geplaatst: 23 september 201411 j Bedankt geedee , mijn vraag kwam er omdat ik deze nog niet had zien liggen in een winkel in België. Thee eitjes wel zal er eens naar kijken heb toch nog maanden tijd. Maar lijkt me wel een gemakkelijke methode voor bij paprika's en pepers
Geplaatst: 23 september 201411 j Zo zien ze eruit: https://www.google.nl/search?q=t+sac&client=firefox-a&hs=oaM&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=0yQhVKGzN8iaO5K2gYAK&ved=0CCIQsAQ&biw=1024&bih=639#rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&tbm=isch&q=t+sac+be
Geplaatst: 23 september 201411 j Ja zijn die dat ik ook had gevonden zonder koordje dat ik me af vroeg wat is de grootte vind enkel voor hoeveel thee te zetten (weet ook waar ik ze kan bestellen). Maar ik vermoed dat met koordje handiger is als je deze aantrekken krijg je dan niet eerder al een wat bollere vorm dus meer plaats voor de bloemknop zich te ontwikkelen tegenover die zonder koordje als je deze toeplakt of toeniet blijf deze niet platter ?.
Geplaatst: 23 september 201411 j Voor tomaten is het wat anders dan voor paprika/peper. De laatste kunnen vrij makkelijk door insecten worden (kruis)bestoven, als de planten bij elkaar in de buurt staan. Dan is het echt wel nodig om de bloemen van een plant te isoleren door gaas o.i.d. als je vrij zeker wilt zijn dat het zaadvaste ras terugkomt in het zaad. Of - nog beter - meerdere planten van hetzelfde ras samen te zetten en geen andere rassen in de buurt. Wat verteld wordt dat stuifmeel normaal op iets lager gelegen stamper valt geldt vooral voor tomaten. Bijna altijd zelfbevruchting. Meestal...! Want - Bloembouw verschilt ook iets per ras. - In een kas of rij met planten van verschillend ras groeien bloemtrossen wat door elkaar, je stoot er eens tegen, een zuchtje wind, een insect dat van bloem naar bloem vliegt..... het kan allemaal. De beste kwaliteit in rasbehoud van tomaten en ook paprika's/pepers krijg je door kruisbestuiving tussen vele planten van hetzelfde ras: waardoor de genenvariatie breed blijft en je nakomelingplanten streng blijft selecteren op ras kenmerken. Ook al kunnen zeker tomaten heel goed tegen "inteelt" wat betreft gezondheid van de planten, voor het in stand houden van een ras is genenuitwisseling binnen het ras belangrijk en een voorwaarde. Voor eigen gebruik en selectie op wat onder je eigen plaatselijke omstandigheden goede resultaten oplevert is selectie uit minder planten en voortgaande inteelt geen probleem; voor kwaliteit en instandhouding van een ras is het ongewenst! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 23 september 201411 j Dank voor je info Weknow!Dan kan ik het dit jaar dus wel vergeten om de zaadjes uit mijn eigen paprika's, pepers en tomaten te winnen want alles staat hier door elkaar.
Geplaatst: 23 september 201411 j Natuurlijk kun je ze winnen en zaaien, biofee. Er zal vast wel van alles aankomen dat prima te eten is, maar niet soortecht en echt voorspelbaar waarschijnlijk. (Als je zaad neemt van de planten die het goed doen bij jou, selecteer je ook en voor eigen gebruik kan dat een heel bruikbare selectie zijn ) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 23 september 201411 j Ja ik kan dat natuurlijk wel doen Weknow, maar ik heb nu dus mijn pepers en paprika's door elkaar staan, met het risico dat daar dus de één of andere vreemde combinatie uitkomt. Aangezien er toch al niet uit al het zaad is gekomen wat eruit had moeten komen (kennelijk had de gulle geefster van wie ik het zaad heb gekregen het e.e.a. verwisseld, danwel ook laten kruisbestuiven), zou ik het toch wel leuk vinden om volgend jaar wél te krijgen wat ik denk gezaaid te hebben. En bij mijn tomaten groeiden lekkere en minder lekkere soorten door elkaar. Dan koop ik toch liever opnieuw zaad van de lekkere soort, ipv het risico te nemen dat ik een minder lekkere kruising krijg...
Geplaatst: 23 september 201411 j zo hadden we hier een paar gele korrels in de verder normaal lichtgeelgroene maiskolven, kruisbestuiving per korrel?
Geplaatst: 23 september 201411 j Ja, Robo...bij mais kan dat. Stuifmeel van bevruchter bepaalt daar zelfs de zaden al in uiterlijk en hun eetbaarheids-eigenschappen. Maar dat is - zover ik weet - alleen bij mais. Kan op zeer grote afstand bestuiven. Mogelijk zelfs kilometers door de wind. edit: Oh ja...en elke korrel in de kolf wordt apart bevrucht...dus verschillende kleuren, vormen en smaken van de korrels in een kolf zijn best mogelijk. 23 september 201411 j aangepast door Gast In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 23 september 201411 j @Bio-fee, je zaailing paprika's kunnen hierdoor plots hitte krijgen. Hitte b.v. bij Capsicum is dominant , je pepers zullen dus hooguit een andere vorm of kleur krijgen tot een dunnere of dikkere wand ontwikkelen. En het is bij de Capsicum ook wel belangrijk om te weten wat voor soorten je hebt daar niet alle soorten met elkaar kunnen kruisen.Een Paprika met een Spaanse peper weer wel die zijn beide van het soort Capsicum Annuum. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 23 september 201411 j Interessant Stan!Probleem alleen is dat ik niet zeker weet wat ik heb staan... Ik heb zaadjes gekregen van pepers en paprika's, maar er is niet overal uitgekomen wat de gulle geefster erbij had gezet. Zo heb ik een langwerpige peper (weet even niet meer hoe die zou moeten heten), die echt totaal NIET heet is. Het is meer een smakeloze paprika (niet voor herhaling vatbaar dus). Voor het komende jaar zal ik me hier eens verder in gaan verdiepen en kijken hoe ik dan ook zaad kan overhouden, want dat is natuurlijk wel het leukste: je eigen zaad winnen en daarmee verder kweken!
Geplaatst: 4 oktober 201411 j Wat ik me afvroeg ; hoe zit het met het zaad van tomaten die geënt zijn ? Het enten beïnvloed de plant dus vermoed ik ook de nakomelingen die uit het zaad gekweekt word van de tomaten? Iemand ervaring mee?
Geplaatst: 4 oktober 201411 j De onderstam heeft geen invloed op de erfelijke eigenschappen van het zaad. Het gaat om het ras dat op de onderstam is geënt. Dat bloeit en er komt stuifmeel (met bepaalde genen waarop de erfelijke eigenschappen liggen) op de stamper van een bloem (ook met bepaalde erfelijke eigenschappen). Die 2 geven een unieke nieuwe combinatie...want er zijn vele honderden genen in iedere cel. Bij een tomaat - in tegenstelling tot de meeste andere planten - zal bijna altijd het stuifmeel uit dezelfde bloem op de stamper vallen > zelfbestuiving. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.