Ankersoft Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 HalloVoor ons is dit het eerste jaar dat we echt bezig zijn met kweken in een broeikas...voor mij zelf het kweken in het geheel. Eind april hebben we plantjes gekocht in het tuincentrum van komkommer, tomaat, cherrietomaat, paprika en verschillende sla soorten.Van de komkommer hebben we inmiddels de eerste opgesmuld...dat gaat prima....De tomaten, zowel de gewone als de cherrie, groeien goed. De plant is nu ruim 1,5 meter hoog ongeveer...en het blad staat prima. We dieven zo secuur mogelijk en de planten zien er goed en gezond uit. Bloemetjes genoeg....dat geeft moed. Maar ik zie nog geen enkele vrucht ontstaan. Is er iets mis? of wil ik te snel? grtz Ankersoft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Hallo, welkom hier. Hier : hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html kun je kijken hoe je een foto ( heel makkelijk ) kunt toevoegen.Echt wel nodig voor een eventueel advies. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Ik denk dat er in dit geval toch wel een advies te geven is. Tomaten zijn zelfbestuivend. De stamper van het bloemetje wordt omsloten door een kokertje dat bestaat uit de vergroeide meeldraden van de bloem. Door trillingen , bijvoorbeeld veroorzaakt door de wind , laat het stuifmeel binnen dat kokertje los en valt op de stamper. Als in een kas de tomatenplanten niet of nauwelijks bewegen komt het stuifmeel niet of moeilijk op natuurlijke wijze los . Door af en toe tegen de plant te tikken laat het stuifmeel los en wordt de bloem toch bevrucht. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Top Frans. Ging ik té snel daaraan voorbij; dat zal inderdaad de reden zijn. ( en ik ken dat probleem eigenlijk niet, omdat bij mij alles open staat in de kas ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankersoft Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Oke...dat van het bestuiven zou inderdaad wel het probleem kunnen zijn. De planten staan in een gesloten kas. We hebben meteen even tegen de planten getikt....hopen dat het probleem nu is opgelost. Toch even wat foto's hierbij...misschien is het nog wat anders....en ach..ik ben toch eigenlijk ook best wel heel trots op mijn eerste poging tot kweker..lol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 (edited) Je moet eens kijken in de bloemetjes waar geen kroonblaadjes meer inzitten.Op de eerste foto zijn er zo verschillende.Daar zal je normaal al een heel klein tomaatje in zien zitten. Een bloemetje dat dichtvouwt is meestal ook een teken dat de bloem bevrucht is en een vruchtje aan't maken is. Edited June 4, 2014 by Guest Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Je tomaten planten zien er vreemd uit. Het is de bedoeling dat je één hoofdstengel hebt met daarop 1) bladeren en 2) bloemtrossen. Verder niets. Dus geen nieuwe stengels die uit de hoofdstengel komen en dergelijke. Gewoon hoofdstengel, bladeren en bloemtrossen (zie foto beneden) Als ik zo een op de foto kijk dan zie ik rare dingen. Ik zie aan de basis twee grote zijstengels uit je plant komen? Die moesten dus al lang weg. Dat zijn wellicht dieven die ondertussen al zo sterk gegroeid zijn dat het volwaardige stengels zijn geworden. Weg ermee. Ik heb ook de indruk dat je plant bovenaan in twee stengels splitst. Dat is ook weer zo'n uitgegroeide dief die niet tijdig is weggenomen. Al die zaken moet je wegsnoeien. Zorg dat je plant netjes omhoog groeit. Eén stengel met bladeren en bloemtrossen, voor de rest niks. Zorg natuurlijk wel dat je de top niet uit je plant snoeit, dat is pas voor binnen een paar maanden wanneer je plant groot genoeg is. Neem dus een scherpe snoeischaar en snoei alle delen weg die er niet moeten zijn. De tomaten komen vanzelf hoor, geen zorgen. Wat je best wel kan doen in de serre is dagelijks eens tegen je stengels tikken, zodat je planten bewegen en het stuifmeel loskomt in de bloemetjes. Het beste tijdstip zou rond de middag zijn, maar ik doe het altijd smorgens en savonds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankersoft Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Er zitten inderdaad grote zijtakken aan de onderkant. Het zijn geënte tomaten en deze takken zaten er vanaf het begin al aan. We wilden ze weghalen, maar na het lezen van een stuk via dit forum over cherrie tomaten en geënte tomaten hadden we besloten ze er toch aan te laten zitten. Nu is daar weer twijfel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Ik zou ze (die 2 zijstengels) nu toch laten zitten, als ze daar aan de zijkanten maar niet tegen andere planten komen? Bovenin moet je wel flink dieven en snoeien, zodat alles luchtig blijft. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 welkom en knippen maar bovenin die planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted June 4, 2014 Share Posted June 4, 2014 Ahaaaa.... ze zijn geënt, dat is natuurlijk niet onbelangrijk Bij geënte tomaten laat men gewoonlijk twee stengels groeien, maar de manier waarop dat hier gebeurt is een beetje vreemd. Meestal doen ze dat in een Y vorm. Ge hebt de hoofdstengel, en op een moment komt daar een dief aan en die laat ge dan netjes doorgroeien tot een tweede stengel: Y Enfin, dat is hoe ik het onthouden heb, het zal anders ook wel kunnen. Maar op tomaatjes moet je nog wat wachten hoor. Die beginnen klein maar dat komt snel in orde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Idd, geduld hebben Mijn trostomaten zijn ook geënt en hebben ook 2 "hoofdtakken".De eerste tomaatjes zijn momenteel "in wording" maar dit heeft wel een weekje of twee geduurd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 En je doe het voor eerst?Een tip de lange stengels kan je eraf halen. NIET weg gooien maar onder een blad recht afsnijden blad eraf en in een pot met aarde krijg je een nieuwe tomaten plant.Deze probeer je recht omhoog te laten groeien en goed dieven.suc6 Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GPcare Posted June 9, 2014 Share Posted June 9, 2014 Ik wil even nog een fabel uit de wereld helpen / wat verduidelijken: Geent heeft niks met meerdere zijtakken te maken, maar met 2 planten die samen 1 worden. De onderstam is van een plant met een goede, krachtige groei,de bovenkant is een van een tomatensoort, dit alles ter bevoordering van de groei en resistentie van de plant. Dat er twee stengels aan zitten kan wel, alleen niet zoals op jouw foto. Normaliter laat je een tomatenplant 15-20cm groeien, waarna je de kop *topt*. Door dit toppen knip je de kop eruit en ontstaan er 2 koppen, oftewel 2 stengels. Ik zie aan het label dat je planten van Voorne Plantenkwekerij komt (rockanje) en deze verkopen naar mijn weten geen getopte planten ( is wel mogelijk!) en het lijkt mij dus eerder 2 vergroeide dieven die al in de winkel weggehaald hadden moeten zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Portugeesje Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 (edited) Mijn tomatenplanten staan buiten maar wel bloem geen tomaat Edited May 20, 2020 by Arubaantje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 Misschien kan je wat meer info geven Arubaantje, Hier zou het heel normal zijn aangezien de IJsheiligen net vertrokken zijn, maar die zullen op Aruba wel niet langskomen. Een foto en he lang de planten al staan zou de antwoordgevers kunnen helpen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Portugeesje Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 Ik woon niet meer op Aruba, maar in Portugal. Bijgaand stuur ik je een foto van de tomaten die in Portugal in het zonnetje staan, maar waar geen tomaten aankomen. Er vliegen hier genoeg bijen in de rondte en ik tik zelfs nog af en toe aan de tomaten. Nou wat wil je nu nog meer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 (edited) Links onderaan zitten toch tomaatjes? Nachttemperaturen te warm, te dicht op elkaar geplant, te veel stikstof voeding? Edited May 23, 2020 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 23, 2020 Share Posted May 23, 2020 Zo zie je maar met een minimale vraagstelling kan de antwoordgever er zo een continent naast zitten.....😲🤪 Op de foto is nog niet veel te zien, een deel van een plant en wat bloemen...... Na de bloemen komt door bestuiving er een tomaat groeien. Bestuiven gebeurt meestel door bewegen of de wind. Aan foto's van de bloemen heb je nu niet veel, dat komt met een paar dagen. (Eerst heb je bloemen, na bevruchting worden dat tomaten.) Is er bij het cirkeltje ook geen heel klein begin van een groen tomaatje te zien? Enkele mm groot? Een voor een moeten ze tevoorschijn komen, de volgende bij het pijltje. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts