Tania Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Hee allemaal!Mijn moeder en ik zijn op zoek naar een fijne bosaardbei om als bodembedekker te gebruiken, in plaats van de schijnaardbei die er nu staat (die dan ook meedogenloos wordt uitgeroeid). Wij zoeken daarvoor naar een bosaardbeitje die voldoende uitlopers maakt om zichzelf uit te breiden. Ik heb wel wat Baron von Solemacher in de kweek staan om hier en daar in de grond te steken, maar die maken geen uitlopers - kwam ik later pas achter Hebben jullie toevallig ervaring met deze, en weten jullie of deze uitlopers maakt? Ik kan het namelijk niet op de pagina vinden:http://www.123zaden.nl/subpagina.php?insect=&merken_id=52&categorie_id=42&subcategorie_id=65&produkt_id=2379 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Dacht dat bosaardbei zich zaaid en geen uitlopers? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Verschilt per ras, geloof ik. Zo is Baron van Solemacher er eentje die geen uitlopers vormt, maar van Regina weet ik het niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Kunnen wel uitlopers vormen, hebben wij een soort die dat niet doet geen idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 De "gewone bosaardbei' ( Fragaria vesca ) maakt wél uitlopers ja. Heerlijk smakende woekerende bodembedekker, maar sluit de grond niet voldoende af tegen andere kruiden of gras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Ah, dank je. Wij wilden 'm gebruiken in combinatie met de bodembedekkers die we er momenteel bij hebben staan - vinca, hedera, campanula en lievevrouwebedstro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Dat kan prima. Wel bedenken dat de Hedera de winnaar zal zijn, gevolgd door de Vinca , de bosaardbei en dan de campanula en dan de Lievevrouwebedstro. Beetje in de gaten houden dus.De Hedera kan met het minst licht toe, dan de Vinca, dan de Lvbstro en dan de aardbei. Comapanula kan ook in schaduw, maar bloeit dan minder rijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 De campanula bevolkt vrolijk de border, ook met munt trouwens, en de hedera en vinca houden we regelmatig bij, dus dat lukt al heel aardig De hedera wordt sowieso eens per één of twee weken bijgeknipt, ook omdat ma het niet netjes vind staan als-ie te veel over 't muurtje gaat hangen De campanula staat inderdaad in het lichtste deel van ons perkje, aan de rand, waar hij vrolijk over de baksteentjes mag hangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Ik heb er hier één staan die onwaarschijnlijk woekert en ook nog eens relatief grote vruchten oplevert, maar 'k zou de naam ervan niet kennen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 5, 2014 Share Posted June 5, 2014 Ik heb hier een veldje vol met muskaataardbeien, woekeren als een gek en hebben best lekkere vruchtjes. Met een zwaar 'parfum', wit vruchtvlees en vrij paars/rode buitenkant. Kom ze maar uitspitten, ik wil er van af Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 5, 2014 Author Share Posted June 5, 2014 Hmm, dat klinkt goed |D Maar ik heb nu de Regina bosaardbeitjes besteld, da's vast ook leuk C: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Hier ook bosaardbeitjes. Ras geen idee.Werkte tot nu toe prima, alleen de bamboe kwam er door. Helaas dit jaar ineens overwoekerd door 7-blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 Mijn wilde bosaardbeitjes ( uit het bos geschept) dekken de hele bodem af, ze staan in het uienbed en geen ui komt er meer doorheen! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mispel Posted June 8, 2014 Share Posted June 8, 2014 Ik gebruik ze als bodembedekker bij mijn braambessen; die komt er makkelijk overheen en ze voelen zich prima beschut onder de braam. Ze helpen ook de bodem wat vochtig te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Ik heb 5 jaar geleden een aardbei aanplant gemaakt omdat we zochten naar een bodembedekker. Het ging om een stukje grond van 12 m2. Ik wist totaal niets van aardbeien en kocht ergens 12 plantjes. Dat ging goed, het jaar daarop stonden er zo'n 50 en het jaar daarop was het hele veld vol. En we hadden best goede oogsten. De aardbei is de garriguette, een vroege niet-doordragende aardbei. Maar het idee dat het als bodembedekker zou functioneren en het onkruid weg zou houden bleek onjuist. Het onkruid won het van de aardbeiplanten en ik moest drastische maatregelen nemen. Ik kon het onkruid moeilijk tussen de aardbeien weghalen omdat ik dan de plantjes zou vertrappen. Ik heb het vorig najaar alle aardbeiplanten er uit gehaald, vervolgens al het onkruid verwijderd en heb een deel van de aardbeien terug gezet. Met de 250 plantjes die ik over had heb ik weer anderen gelukkig gemaakt. Ik heb de aardbeiplantjes op kunststof doek gezet. Dat is een zwart, waterdoorlatend doek. Welnu, dat is me heel goed bevallen. Onkruid is minimaal en ik heb dit jaar de grootste aardbei oogst sinds het begin gehad. De foto is vandaag gemaakt; de oogst is al over. Ik vermoed dat ook bosaardbeien het onkruid niet kunnen tegenhouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Bij mijn ouders staan er bosaardbeien onder de rode bessen en zie daar toch niets anders staan (staan er al verschillende jaren). Bij hen werkt het wel degelijk zeer effectief tegen onkruid. Je ziet trouwens ook niets van de grond want ze verspreiden zich zeer dicht op elkaar. Gewone aardbeien zet je zo dicht niet op elkaar of je krijgt ook veel minder vruchten. Dus niet zo veel vruchten van de bosaardbeien en de vruchten zijn ook zeer klein, wel lekkerder dan gewone aardbeien (vind ik).Waarschijnlijk zal het ook afhangen welk onkruid je veel hebt in jouw tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 De bosaardbei is niet zozeer anti-onkruid als een vervanger van de schijnaardbei (Potentilla indica) die er nu staat Daar staat-ie dan samen met lievevrouwebedstro, campanula, vinca minor en hedera De tuin wordt regelmatig bijgehouden om te voorkomen dat de hedera en vinca de boel overnemen. Mams heeft ook nog een dubbeltjesvaren in de tuin staan waarvan ze niet wil dattie onder de hedera verdwijnt, dus dat houden we regelmatig bij c: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Kan je rustig de gewone Fragaria vesca nemen, ge gewone bosaardbei. Maar ook eventueel andere wat wildere aardbeien. Voordeel van de dicht aan de wilde aardbei aan staande aardbeiensoortjes is ook wel dat ze goed rijpen en smakelijk worden zonder volle zon, en wat schaduw dus. Vanmiddag in Noord Frankrijk in het bos bosaardbeitjes wezen plukken ( de gewone wilde Fragaria vesca ); je moet er wel veel plukken wil je een aardige hap hebben, maar die happen waren dan ook wel érg lekker ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts