Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rumtopf, Wie doet er mee?


geedee

Aanbevolen berichten

Vandaag dus ook een fles Rum gehaald, 37,5% blijkt ie te zijn. Dus nu klaar voor de volgende stap.

 

En had ook al bedacht dat ik er gewoon ook wat pepertjes in ga stoppen. Als tegenhanger voor al dat zoete.

 

Vraagje over de suiker... moet dat kristalsuiker zijn of mag het ook rietsuiker zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste laag is Physalis (Goudbes/Kaapse kruisbes) met de dieprode kruisbessen van vorig jaar. Deze komen uit de vriezer.

Daarbovenop een laag aardbeien.

Hele fles Rum (37,5%) en rietsuiker (moet nog meer bij maar moet eerst kopen)

Twee pepertjes (uit de vriezer) Poinsettia.

 

IMG031939701402429439.JPG

 

En dan kijk ik in mn keuken rond en mn oog valt op de bananen... perziken... druiven... Die kunnen er zeker ook wel in?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, inderdaad niet.

 

Ik vond nog een "handleiding" op internet en misschien hebben we er iets aan:

 

Je begint meestal met de aardbeien. Voorzichtig wassen en het beste niet onder de stromende kraan maar rustig in een bak water laten glijden. Ze zijn nl. zeer kwetsbaar en kneuzen snel. Snel weer uit het water in een vergiet leggen. Terwijl je dat stuk voor stuk doet heb je goed de gelegenheid om ze te controleren op kneusplekjes of beschadigingen. Haal er ook de kroontjes af. De niet gave vruchten moeten er dus niet in. Zorg dat de vruchten zo droog mogelijk worden, dus even deppen met keukenpapier. Doe ze in een kom en bij 500 gr. aardbeien doe je dezelfde hoeveelheid suiker. laat ze zo 1 uur rusten en intrekken en vul ze dan in de pot.

Giet er dan zo’n 0,7 l. rum over, de vruchten moeten ca. 3 cm. onder staan. Als de opening van de pot groot genoeg is, kan je er het best een schoteltje opleggen dat de vruchten niet naar de oppervlakte laat drijven.

Zorg in elk geval dat je de pot op een koele plaats wegzet

( niet in de koelkast) en sluit hem desnoods af met een stuk huishoudfolie voor je er de deksel opzet. Voor elke vruchtensoort die je er daarna bij doet, doe je er 250 gr. suiker bij per pond vruchten en steeds zoveel rum dat je de 2-3 cm. boven het fruit blijft houden.

 

Elke 10 dagen een keer omroeren, evtl. wat rum erbij doen en controleren of er belletjes ontstaan. Dat betekent dat hij gaat gisten en dan kan je er het best 100 gr. zuivere alcohol bij gieten per 3 l. rum in de pot.

Mocht het gebeuren dat er schuim bovenop drijft dan is hij helaas bedorven.

Is mij nog nooit gebeurd maar mijn buurvrouw wel ooit. Die had hem ook te warm bewaard.

 

Nadat je de laatste vruchten erin hebt gedaan moet hij zo’n 4 weken rusten en dan wordt er nog ¼ l. rum bij gegoten en omgeroerd.

Traditioneel wordt hij in Duitsland altijd op 1e advent geopend om te gebruiken.

Gebruik de vruchten altijd bij een ijs-dessert, vruchtensalade, pudding, als likeurtje, en met sekt overgoten bij iets feestelijks.

 

Dit is vwb suiker weer een ander verhaal dan wat ik tot nog toe gelezen heb. Die tip van 100 gr zuivere alcohol per 3 liter rum, is mogelijk een uitkomst wanneer het dreigt mis te gaan. Haal je dat bij de apotheek??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh... dan lees ik dus dat ik het weer eens verkeerd heb gedaan?... Natte aardbeien in de pot gegooid en daar suiker over gestrooid en de rum erover gegoten... Als dát maar goed gaat...

 

Die koele plek vind ik nog wel een probleem... wat is te warm? en wat is koel...?

Ik heb geen koele kelder waar ik m in kan zetten en met deze temperaturen is het nergens in huis koel...

Hoop toch echt niet dat dit gaat mislukken want dan ben ik én mn fruit én mn dure Rum kwijt...

Dat met dat schoteltje ga ik wel ff doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het ongewenst gisten:

Indien het alcoholpercentage onder 18-19 % komt zal er gisting op gaan treden. Boven de 19 % alcohol is dit conserveringsmiddel echter zeer lang houdbaar. Bedenk dus dat als je bijvoorbeeld vruchten op alcohol wilt zetten (of likeur wilt maken), je de alcohol die je gebruikt gaat verdunnen (door de suiker die je toevoegt en door de vruchten die uiteraard een groot percentage vocht bevatten). Neem dus sterke alcohol (liever de jenever van 35 % alcohol dan jonge jenever van 30 % alcohol) en ga vooral niet extra vruchten of suiker toevoegen dan het recept voorschrijft, dit om een te laag alcoholpercentage te voorkomen.

Bron: http://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/algemene-informatie-m-b-t-inmaken/

 

Verder is er bij een laag alcoholpercentage,, vooral als je weinig suiker toevoegt, een kans dat er azijn gevormd wordt (mijn verzinsel, geen betrouwbare bron gevonden). Anders dan bij mere de vinagre wil je nu geen azijn. Pot niet bewaren / openen in de buurt van je azijn.

 

@erny: ik ben benieuwd of de peper net die bite geeft, en niet een pepersmaak die de vruchtensmaak wegdrukt. Ik ga voor gemberwortel, mijn ervaring met stoofpeertjes is dat dat nog beter, frisser smaakt dan peper. Ik denk aan 1 cm3 gemberwortel per 2 liter.

 

@appelvrouw: klopt het dat inmaakalcohol van meer dan 40% ook in Frankrijk niet meer verkocht mag?

 

(Jullie zullen wel denken, daar heb je Henk weer, met zijn scheikunde achtige opmerkingen. Bij elk recept, zelfs het bakken van een eitje, en veel meer nog bij het uit het hoofd wat ingredienten bij elkaar flikkeren is productkennis onontbeerlijk.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Jullie zullen wel denken, daar heb je Henk weer, met zijn scheikunde achtige opmerkingen. Bij elk recept, zelfs het bakken van een eitje, en veel meer nog bij het uit het hoofd wat ingredienten bij elkaar flikkeren is productkennis onontbeerlijk.)

 

Misschien weet jij hoe je het uiteindelijke alcoholpercentage kunt berekenen als je suiker bijvoegt. Een meter doet het dan nl. niet meer vanwege iets met viscositeit.....weet jij hoe dat zit?

 

Ik wil graag weten wat we straks met kerst gaan nuttigen namelijk en of bezoek met auto er ook van mag proeven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt niet echt meer alcohol gemaakt in de Rumtopf de fruitgisten gaan dood door het alcoholpercentage van de rum. Je bent alleen bezig de rum te verdunnen met fruit en suiker. Je kan dat gewoon uitrekenen als je je fruit en suikergewicht bijhoudt en weet hoeveel er daarvan ingegaan is als het klaar is.

 

Simpel en grof: je neemt 1 liter rum van 40 % er gaat 1 kilo suiker en fruit bij dan is je eindresultaat 20% de helft van het oorspronkelijke dus. Met deze berekening kom je een heel eind in de buurt, ik neem aan dat je het niet heeeeeeel nauwkeurig wil weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Piroska, daar kom je een heel eind mee.

 

Als je een zoete likeur maakt, met veel suiker dus, moet je rekening houden met het feit dat 1 kg suiker slechts 600 ml ruimte inneemt. Minder volumetoename, dus minder verdunning van het alcoholpercentage (dat wordt gemeten als volumeprocent).

 

Zolang je maar zorgt -ivm mogelijk bederf- dat het uiteindelijke percentage boven de 20% blijft (of hoger, als je dat lekkerder vindt).

Voor de rekenleken (bestaat dat woord?) heb ik even een XLS rekenblaadje gemaakt, wel zo handig: http://henkg.myDS.me:82/rumtopf2.xls

 

EDIT: foutje in formule, is nu aangepast.

 

In een alcohol-oplossing met suiker werkt een hydrometer niet meer (die meet het soortelijk gewicht). Ook zo'n altijd onnauwkeurige vinometer werkt niet meer (die meet de viscositeit).

Alcohol heeft een lager soortelijk gewicht, en een lagere viscositeit dan water. De suiker (ook uit de vruchten) schopt dat in de war: suiker heeft een hoger soortelijk gewicht en ook een hogere viscositeit. Gevolg: de meting geeft minder alcohol aan dan er in zit.

Met veel suiker is er zoveel afwijking dat het lijkt alsof er een negatief alcoholgehalte is. Toch worden dronken mensen er niet nuchter van

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou dan betekenen( grofweg ) dat je niet meer dan 1 kilo fruit + suiker op 1 liter vocht toevoegt. Voor mij zou dan een iets anders percentage gelden, werkend met eau de vie van èh, hoeveel procent Henk? (Jij kan hem meten nu ...)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...