Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rumtopf, Wie doet er mee?


geedee

Aanbevolen berichten

Ja Erny inderdaad dezelfde, bijna....mijn letters zijn rood.

 

Dat plastic kán ervan af....ik heb het in 3 delen in de afwasmachine gehad maar wees gewaarschuwd ..... ik kreeg dat plastic randje er nauwelijks meer op. Ik heb er een folie tussen zitten; is in elk geval luchtdicht nu.

 

 

 

Ben ook gestart Piroska, met aardbeien en frambozen, suiker en rum erop:

 

PICT769975421402259304.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk al die echte potten. Maar mijn anti-pasti-pot van minstens 5 liter gaat het ook vast goed doen. Van Lie kreeg ik twee liter eau de vie pruimen 2013..samen met het fruit en de suiker zou dat toch wel 4 liter moeten kunnen worden..Moet ik toch een leuk feest gaan verzinnen IMG731839061402242741.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden! Mijn boerenjongens pot, netto ruim 2 liter. Vele tientallen jaren oud, misschien wel honderd. Van mijn oma geweest. Ik heb er zelfs nog een boerenjongens lepel bij. Ik weet nu pas waar die lange lepel voor is (https://www.google.nl/search?q=boerenjongens+lepel&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=rlOVU7O6IYjWPLzdgIgK&ved=0CCgQsAQ&biw=1173&bih=762)

 

IMG0700k52301402294334.JPG

(Binnenkort eens goed afwassen. En daarna in de soda zetten, een theelichtjessmaak lijkt me niet lekker.)

 

@appelvrouw:

Erg: whisky met ijs

Nog erger: whisky met cola.

Het allerergst: je heerlijke eau de vie gebruiken voor een vruchtenlikeurtje.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha Henk..dat is gewoon niet waar..dat is juist het allerlekkerst..vruchten uit eigen tuin op alcohol van vruchten uit eigen tuin.

(Goede whisky met ijs vind ik ook heerlijk)

Misschien inderdaad een beetje steranijs toevoegen, ik twijfel nog, zou het eerst willen proeven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook niet zulke mooie rumtopf potten hoor,ik gebruik gewoon een grote weckpot,dat gaat vast ook wel.Erny,je bent een bofkont

Henk,die mag je idd wel eerst goed schoonmaken ,maar wel een prachtig mooie is dat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh... kan ik, in het kader van het leegmaken van vriezers, ook bevroren vruchten erin doen?

Eventueel geen aardbeien en frambozen, maar wat met de bramen, zw. bessen en physalis en kruisbes en pruimen?

 

 

Volgens mij kan dat heel goed...als die vruchten in de alcohol liggen, weten ze toch niet meer dat ze bevroren zijn geweest

Ik heb er ook nog pruimen in liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool, dan weet ik ook waar ik daar mee heen moet.

Nu nog een fles alcohol scoren.

 

En de rumtopf zet ik die in de huiskamer/keuken/donkere kast/koele plek ???

 

En mn pruimen wil ik éigenlijk bewaren voor de aanstaande overheerlijke pruimenlikeur naar recept van Gee !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat hier ook nog ergens een stenen pot. Eigenlijk is dat een originele maar deze controlfreak wil "during the process" zien hoe het eruit ziet en evt. beginnende foutjes in de kiem (lees alcohol) smoren. Dus ik zet de glazen pot ook in t donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je dat ik de pruimen van vorig jaar dan beter niet kan gebruiken om erbij te doen? (ik dacht ook al lekker makkelijk te doen want die zijn allemaal al gehalveerd en ontpit). Heb er ook nog een paar kilo frambozen in liggen.

 

Wat heb jij dan nog in je vriezer Jet en wat ga je er nog mee doen?

 

 

Ik ga dan een klein potje nemen en daar die bevroren vruchten dezelfde handelingen laten ondergaan....kunnen we zien hoe en wat.....de cellen zijn natuurlijk kapotgevroren ....dus ja....dat fruit zou anders reageren op de alcohol en suiker inderdaad....niet aan gedacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vooral veel pruimen/mirabellen en reine claude`s in de vriezer, gehalveerd en ontpit, voor de fruittaarten/vlaaien toe. Wat ik zou kunnen gebruiken zijn de zwarte bessen..maar ik dacht: die zijn binnenkort vers rijp, dus ik gebruik de zwarte bessen uitn de vriezer wel om gelei mee te maken..je moet toch niet teveel zw bessen gebruiken denk ik. Goed idee van de test met twee potten, weten we het zeker

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet bevroren vruchten te gaan gebruiken, heb ik ook niet. Verse dus.

Mijn doelgebruik: borrelglaasjes met elk één aardbei. Op jenever sterkte, smakend naar aardbei, geen suiker, aardbeienkleur mag, maar hoeft niet.

Vraag: gewoon rijpe, of overrijpe aardbeien nemen? En blijft het kroontje een beetje appetijtelijk, dan laat ik dat eraan zitten.

 

Vandaag al wel een paar liter 40% wodka aangeschaft (Esbjerg, aanbieding Gall & Gall, 12,99 per liter). Luxemburg of Italie is me te ver. Neutrale smaak, eigenlijk gewoon verdunde ethanol.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

201406101118422014061011580186961402394449.jpg

Hier een echt retro exemplaar van marktplaats

Vraagje over de alcohol: lees in elk recept dat je inmaakrum met een percentage van minimaal 50% moet gebruiken, iemand ervaring met een minder sterke drank qua houdbaarheid? Ik denk hierbij aan 35-40%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring maar ik ben nu rum van 40% aan het gebruiken.....Wat is wél weet is dat ik 600 gr suiker per 1000 gr vruchten toevoeg zodat evt. bacterievorming tegengegaan wordt. Mocht het té zoet zijn straks, kan ik altijd nog verdunnen. Ik ben van plan de vruchten bij ijs te eten....dat is tóch al erg zoet toetje....we gaan het zien....

 

 

dit recept geeft o.a een 40% aan : http://www.seniorennet.nl/Pages/Advies/advies3.php?ID=527

 

en deze : http://www.renbehan.com/2012/11/rumtopf-or-rum-pot-with-kraken-rum.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ervan af welke sterkte je wilt. Bessenjenever is 20%. Voor die sterkte zou je 40% rum/wodka kunnen nemen, gelijke delen rum en vruchten (kleinfruit bestaat voor zeker 90% uit water). Suiker dat je toevoegt verdunt ook.

 

Ikzelf probeer in de buurt van gewone jeneversterkte uit te komen. Verhoudingsgewijs weinig aardbeien, max 20%. ik wil een enigszins neutrale drank, niet zoet, met een duidelijke vleug aardbeiensmaak.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@geedee en Henkg dank voor jullie antwoord.

Heb er inmiddels toch al rum van 54% bijgedaan voor de zekerheid

Bij de volgende lichting fruit wordt het een minder straffe rum.

Vond mijn vorige rumpotje iets too much, maar gelukkig loopt er hier iemand rond die dat niet erg vond, dus het kwam wel op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen rum, maar wodka. En ook al geen rumtopf, dus eigenlijk off topic:

 

Het staat nu slechts een paar uurtjes in de boerenjongens-pot, 1 liter wodka 40% en nog slechts 8 aardbeien (Frau Mieze Schindler), en het wordt al lichtroze:

IMG0703k99071402411417.JPG

 

Voorbeeld van toekomstig gebruik staat er links naast, voor de foto nog even op water. Nog wat meer aardbeien in de pot, paar maanden wachten, cocktailprikkertje erbij, en klaar.

Nu nog iets verzinnen om iets van een bite te krijgen. Ik denk aan een heel klein beetje cayennepeper (Stan: help!), of misschien beter nog: een klein beetje verse gemberwortel.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...