jelmerh Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Hoi, We hadden wortels gekocht bij de Intratuin in zo'n potje en uitgeplant maar het is al een tijd geleden maar volgens mij is het ergens misgegaan:D zie het resultaat: ik vroeg me af met de gezaaide wortels die een knik hebben als ik dit van de wortel afbreek groeien ze dan weer recht aan? of zijn ze gedoemd te mislukken? wat kan de reden hiervan zijn? ik heb ze allemaal weggegooid en het groen aan de konijnen gegeven. we hebben toen ook nog zelf wortels gezaaid.. evenals andijvie niet erbij nagedacht dat alles tegelijk zou komen dus nu hebben we 20 kleine andijvie staan xd.en heel veel wortels die we niet kunnen uitplanten en het eigenlijk al te laat is om ze uit te dunnenMaar goed dat duurt nog een tijd de andijvie die we daarvoor hebben gezaaid staan er ook nog en moeten ook nog op dit waren ook flinke kroppen.. helaas wel wat last van bladluis zelfs in de kas. hier nog even een fototje van de kleine moestuin meer ruimte hebben we helaas even niet ter beschikking, alles zit in bakken omdat er grote wortels in de grond groeien van de heg eerst hadden we aardbeien hangend overal maar ze werden opgegeten nu zitten ze in deze bak met worteldoek eronder en er komt nog een net over. we zijn nog beginnend dat is wel te zien, ik wil binnenkort ook aardappels proberen aangezien die hier elke dag bijna worden gegeten. Quote
Piroska Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Ik vind het best een leuke wortel! En je kan hem ook gewoon eten hoor! Wortels houden er niet van om verplant te worden, dus best raar dat de intratuin wortelplantjes verkoopt, als je deze verplant krijgen ze vaak hele rare vormen. Liefst zaai je ze ter plekke en dun je uit, maar de wortels die je later gaat oogsten blijf je vanaf, niet verplanten dus! Als je grond dan ook nog mooi diep omgewoeld is worden het vaak wel mooie rechte wortels. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
jelmerh Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Geplaatst: 8 juni 2014 Dat wist ik niet van het verplanten.. voor de volgende keer dan. ze zitten nu allemaal in elkaar getwist xd de enige rede dat ik ze niet meteen weggooi is omdat ik het groen nog aan de konijnen wil geven die vinden dat heerlijk de volgende keer dus een heel stuk minder wortels zaaien en misschien niet een hele bos maar enkele.. maar de bakken waar ze inzitten zijn maar 28 cm diep:( Heb alles zo'n beetje wel een keer moeten verplaatsen.. we hebben een ruimte te kort:P en een teveel aan andijvie op dit moment Quote
jelmerh Geplaatst: 8 juni 2014 Auteur Geplaatst: 8 juni 2014 Klopt. dit krijgen ze dan ook maar meer dan 2 blaadjes per dag eten ze niet op en de cavia's krijgen het ook maar dan hou ik nog 28 krop over:D maar komt wel goed er zijn vast wel kinderboerderijen ofzo Quote
Piroska Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 ik heb vorig jaar mijn andijvie ingevroren, kan je lekker in de winter stamppot andijvie maken nog. Gewoon snijden in reepjes, 1 a 2 minuten blancheren, afspoelen, uitlekken en dan in de vriezer doen. ( tja moet je wel een vriezer hebben natuurlijk) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
sluipwesp Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Wij dachten ook een aardig worteltje te kunnen oogsten maar toen die boven de grond kwam waren we ook teleur gesteld.Ik denk dat er iemand in een vroeg stadium aan gepeuzeld heeft of de wortel kwam een steentje op zijn weg tegen. Quote
geertlaurent Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Wortelen voorgezaaid in bakjes sinds de vierkante meter moestuin hype zijn ze voor niks meer te beroerd. Intratuin weet toch wel dat zoiets niet lukt... Die laatste is wel een grappige wortel komt hier soms ook eens tevoorschijn bij het oogsten. Quote
greetje Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 is dat niet die nieuwe wijdbeense wortel, oftewel 2 voor de prijs van 1 moedertje natuur heeft echt wel humor,hé Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
kiekenboerinneke Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Oooh die is geweldig.... Mij hebben ze ook steeds geleerd om te zaaien, uit te dunnen ( hoewel ik die wel eens durf "verplanten" ) en verder met rust te laten.Curieus hoe die van mij eruit gaan zien. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 Wortelen zaai je altijd ter plaatste in een diep omgewoelde grond. De grond moet doorlaatbaar zijn, dus geen zware klei waar je met geen vinger in kan duwen. Niet voorzaaien en verplanten dus. Grond klaarmaken, zaaien, en wachten maar Quote
Valerie Geplaatst: 11 juni 2014 Geplaatst: 11 juni 2014 In een wat ondiepe bak kun je beter parijse worteltjes zaaien Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
juudje Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Hoi, bij ons zijn de wortels ook mislukt. We hebben ter plaatste gezaaid op 6 maart in onze m2 moestuin bak, in makkelijk moestuin mix. Jammer genoeg zijn niet gegroeid tot verwachtingen. Onze wortels waren (Zomer wortels nantes) We vragen ons af wat hebben wij fout gedaan zoals eerder gezegd zijn we nieuw in het vak. zoals jullie kunnen zien mooie groene loof maar geen wortels Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ik heb dat nu ook met de wortels vorig jaar heb ik de plek waar ik wortel ging zaaien eerst gemengd met flink wat zand.Toen had ik prachtige wortels nu ben ik dat vergeten en het is niks geworden.Ga straks opnieuw zaaie met flink wat zand door de grond. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Erny Geplaatst: 13 juni 2014 Geplaatst: 13 juni 2014 Ze zien er uit alsof ze nog een beetje hadden willen doorgroeien? Je zou bijvoorbeeld eerst steeds de dikkere wortels kunnen oogsten zodat de achterblijvers ook meer ruimte hebben om te groeien. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 14 juni 2014 Geplaatst: 14 juni 2014 Ja ook mijn idee, te vroeg er uit gehaald. Quote
juudje Geplaatst: 14 juni 2014 Geplaatst: 14 juni 2014 Ik heb niet alles eruit getrokken, maar de minimini komen samen uit met de anderen. Maar na 14 weken en zo grote loof dacht ik dat klaar waren. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 juni 2014 Geplaatst: 15 juni 2014 je kan ook een beetje grond er om heen weghalen,kan je zien hoe dik ze zijn. Quote
bio-fee Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Ja dat denk ik ook, te dicht op elkaar gezaaid, dan hebben ze geen ruimte om te groeien!En ook te vroeg eruit gehaald denk ik. Mijn wortels hebben ook al veel loof, maar dat komt altijd éérst, en daarna gaat de wortel zich pas goed ontwikkelen. Quote
juudje Geplaatst: 16 juni 2014 Geplaatst: 16 juni 2014 Idd we hebben wel uitgedund maar duidelijk niet genoeg. Een les voor volgende keer Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.