loes Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 (aangepast) Ja inderdaad, komt erop neer dat je die ziektekiemen nu bij waarschijnlijk iedereen kan vinden, dus proberen dat je die nog kan tegengaan heeft helaas geen zin meer, zit in de grond, aan je schoenen, aan je kledij, waait over of wordt verspreid via water of wie weet zit misschien al in je aangekochte planten. Die kan zich als ik goed gelezen had onder 3 vormen verspreiden (schimmel, plantaardige en dierlijke sporen!), die laatsten kunnen in slaaptoestand jaren overleven en kunnen zich geslachtelijk voortplanten. Dus enige oplossing is alle contact op de plant met water vermijden want water is de vereiste voor de ontkieming van de ziekte. Ik zag bij de planten zelfs verdere aftakeling met alleen de ochtenddauw. Dus in een kas dien je goed te verluchten en opletten om nooit de bladeren te besprenkelen. Meestal heb je bij beschutting hoe dan ook maar beperkte lichte aantastingen. Geertlaurent het is jammer voor die mooie collectie aan planten waarin je tijd en moeite stak maar in een kas zal het zeker lukken. Bedankt iedereen voor de informatieve reacties. als het allemaal zo extreem aanwezig is als jij nu weergeeft...hoe kan het dan dat mijn tomatenplanten, die gewoon buiten staan zonder afdakje, het prima doen? ik denk trouwens ook dat mensen soms te snel roepen dat het Phytophthora betreft. bij elk vlekje wordt er al Phytophthora geroepen... 14 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Ja inderdaad. Ik zou het ook wat willen nuanceren hoor. Vorig jaar echt tot op het laatst prima buiten-planten gehad incl. prima oogst.Nu dan wel veel minder. Binnen in de koude kas zijn de planten nog prima, ook in potten op mijn terras op de tuin nog prima. In de tuin op 3 plekken tomaten. 1 plek kreeg al vrij vlot ( denk ik ) phyt. De 2e plek heeft rot gekregen ( ik denk geen phyt, althans, niet de vorm waar we het nu over hebben hier in dit topic ), maar groeien de planten er nu overheen. Nieuw schot, nieuwe bloemen. ( ik haal ze tóch weg, die bloemen redden dat niet meer ) Quote
weknow Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Hoi Loes, Geen zekere reactie op je vragen/opmerkingen....maar toch even. als het allemaal zo extreem aanwezig is als jij nu weergeeft...hoe kan het dan dat mijn tomatenplanten die gewoon buiten staan zonder afdakje het prima doen? Kan van alles zijn:- Aardappel is geen tomaat. Tomaat uit zaad moet besmet worden...bij gunstige omstandigheden gaat het lang goed. Aardappel uit pootgoed (kan al aangetast zijn) is een andere plant en teelt...misschien ook bevattelijker dan tomaat. Tomaat eind mei naar buiten, zijn dan al forse planten; aardappels staan al veel eerder en groeien vanuit knol.- Het gunstige weer tot hier toe. Zelfs droog en warm vanaf april tot en met juli. Eerste sporen van Fytoftora hier pas rond 5 augustus op buitentomaten, rooien is nog niet nodig. Op mijn late aardappels eind juli. Vroege en middelvroege: zonder aantasting gerooid.- Plaatselijke omstandigheden, die je ook zelf deels kan maken. Wind? snel opdrogen? vroege rassen? wat is er eerder geteeld en staat er verder in tuin? Wieden? Ondergrond/bodembedekking? Er zijn vele factoren....dus geen zwartwit-verhaal. ik denk trouwens ook dat mensen soms te snel roepen dat het Phytophthora betreft. bij elk vlekje wordt er al Phytophthora geroepen... Ja....denk ik ook wel....+ angstige reactie en dat is niet nodig. Accepteer ook in je gewassen wat aantasting, is vaak geen ramp en dat door ouderdom en vele factoren wat bladverlies, gaten, vlekjes, insectjes e.d. er gewoon bij horen. Mijn conclusies:- Fytophtora rukt op en is lastig. (Voor beroepsteelt veel meer dan voor ons liefhebbers, die kleinschalig werken en veel meer aandacht/verzorging kunnen geven aan elk gewas.)- Als je je verstand gebruikt en wat kennis hebt/opdoet is er ook met deze ziekte goed te leven en volop lekkere aardappels/tomaten te oogsten. - Je hebt niet alles in de hand en als je zorgt voor een goede/gezonde basis in je tuin gaat er opvallend veel gewoon goed, soms redelijk en ook wel eens iets mis. En elk jaar is weer anders en een uitdaging (en gelukkig ook veel voldoening ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Fruitfanaat Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Bij mij was het 100% zekerheid phytophtora want je kan de evolutie van die aantasting duidelijk onderscheiden: bruine vlekken op de bladeren en onderaan een pluizige witte schimmel, bruine stengeldelen en vervolgens rottende onrijpe tomaten. Je kan in het begin de aangetaste delen verwijderen (in een platieken zak) maar na elke regenperiode gaat het verder achteruit en de planten sterven bij aanhoudende regen zienderogen af. Het is goed nieuws dat het bij sommigen wel lukt om die gewoon buiten te telen maar bij mij is het reeds het 3e jaar hetzelfde scenario en mijn vader heeft het vroeger minstens 5 keer uitgeprobeerd. Ik ben geen tuinleek en heb een heel gamma groenten die ik prachtig biologisch opteel. By the way er staan 2 tomatenplanten op het terras mét afdak en die staan vol mooie trostomaten. Ik denk dat ik het hierbij zal laten want heeft geen zin iets te proberen dat toch niet lukt en heb uiteindelijk geen oplossing voor het probleem behalve chemisch besproeien maar wil ik niet. Wens enkel informatie uit te wisselen via vaststellingen en daar is geen negativiteit aan verbonden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Bij mij komt het ook vrijwel ieder jaar voor, en ook nooit in de kas. Die staat toch dicht bij de moestuin, maar ik geloof er heilig in dat het droog houden in de kas mijn tomaten daar gezond houdt. In de tuin had ik vorig jaar geen aardappelziekte, maar dit jaar zag ik mijn planten in de tuin in 3 dagen afsterven..ondanks intensief weghalen van de eerste, twee enz aantasting...tegen zoveel regenval kan je niet op. Nogmaals voor in de kas: laat de kas de hele zomer wagenwijd openstaan, zeker bij koud en nat weer. En graaf flessen in om water te geven... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
loes Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Hoi Loes, Geen zekere reactie op je vragen/opmerkingen....maar toch even. als het allemaal zo extreem aanwezig is als jij nu weergeeft...hoe kan het dan dat mijn tomatenplanten die gewoon buiten staan zonder afdakje het prima doen? Kan van alles zijn:- Aardappel is geen tomaat. Tomaat uit zaad moet besmet worden...bij gunstige omstandigheden gaat het lang goed. Aardappel uit pootgoed (kan al aangetast zijn) is een andere plant en teelt...misschien ook bevattelijker dan tomaat. Tomaat eind mei naar buiten, zijn dan al forse planten; aardappels staan al veel eerder en groeien vanuit knol. de eerdere reactie van fruitfanaat ging ook over tomaten. dus ik vergeleek geen aardappels met tomaten. de andere dingen die je noemt zijn in mijn tuin zeker van toepassing. ik kweek in de achtertuin, geen andere aardappels/tomaten in de omgeving en de tuin is ook nog niet eerder gebruikt voor aardappels/tomaten.vandaar ook mijn vraag/opmerking richting fruitfanaat hoe het kan, want volgens hem zijn de sporen overal. zo extreem is het gelukkig nog niet. volgend jaar ga ik waarschijnlijk ook met een afdakje werken. ookal gaat het hier nu goed, ik wil het lot niet uitdagen. Quote
Misty Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 ik denk persoonlijk zelf dat er ook vaak de omstandigheden erg gunstig voor de ziekten gemaakt worden. Bij mij waren de gele bladeren die op de grond hingen niet goed en heb voor de zekerheid de planten gerooid. waren omgevallen in de vakantie en alles was zo goed als rijp. Wilde juist uitbarsting voorkomen in de kas. Als je als beginner ook blad nat maak, te krap neerzet en dat doen zeer veel tuiners en niet alleen de beginnende tuinder, te krap beplanten dan kweek je snel ziektes omdat de wind en zon de planten niet goed kan drogen. Ik sta op een biologische tuin en dan moeten de mensen eigenlijk nog beter nadenken over ziektes, zoals pfy.Zo zag ik ook mijn nieuwe buurman koolbladeren op de composthoop gooien. Volgende keer zeg ik het tegen die meneer dat het niet verstandig is. Maar goed ken hem nog geen dag, ben de nieuwe buurvrouw dus ja wil wel waarschuwen want met een beetje pech heb ik zo knolvoet of wat dan ook. Vanwege dit soort dingen. Quote
weknow Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Zo zag ik ook mijn nieuwe buurman koolbladeren op de composthoop gooien. Volgende keer zeg ik het tegen die meneer dat het niet verstandig is. Is wel een ander gewas dan dit topic...maar toch even: Hoezo? (In mijn ogen is de composthoop/bak de beste plek voor koolbladeren......wat een verspilling om het niet te gebruiken om zo je tuin gezond en voedzaam te houden/maken.... ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Fruitfanaat Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Goede namiddag Loes, Je schreef : "ik kweek in de achtertuin, geen andere aardappels/tomaten in de omgeving en de tuin is ook nog niet eerder gebruikt voor aardappels/tomaten." Dus waarom stel je mij de vraag hoe ik kan verklaren dat de sporen overal zitten: 1e ik schreef : ...kan... waarschijnlijk... en 2e je geeft direkt de reden in je laatste reactie waarom er bij jou inderdaad gelukkig geen probleem bestaat aangezien de sporen nooit geintroduceerd werden, nu een afdakje kan toch geen kwaad doen 3e voor alle duidelijkheid is het mijn verhaal en de vaststelling van meerdere kennissen uit mijn buurt, ik ben dus geen bodemanalyst noch landbouwonderzoeker maar een gewone hobbyist; maar het is toch een vrij algemeen bekend probleem dacht ik. Ik had ook niet gesproken over de voorzorgen die ik nam oa : voldoende ruimte tussen de tomatenplanten, bladeren zo snel mogelijk uitdunnen en die onderaan verwijderen, dus het is zo maar niet panikeren voor niets, ik heb al veel dingen geprobeerd. Nogmaals zonder enige negativiteit maar in het kader van het experimenteren met tuinieren. Misschien kan ik na bv. 5 jaar nog eens proberen want dan zouden de overblijfsels van die sporen toch al lang moeten dood zijn en aangezien er geen andere moestuin in mijn buurt is, zou het risicio met nieuwe planten logisch gezien veel kleiner zijn. Geen reden dat het dus in jouw geval fout loopt. Jean Quote
loes Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 ik weet zelf goed waar mijn kleine risico op phytophthora vandaan komt.mijn vraag/opmerking was bedoeld om je je eigen verhaal wat te laten nuanceren. het kwam gewoon nogal extreem over... het zit overal en proberen het tegen te gaan heeft geen zin. zo erg is het gelukkig nog lang niet. Quote
Misty Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 dat bedoel ik, die man weet misschien niet eens wat pfy of knolvoet of zo iets is en gooi alles op de compostbak ook dus de tomaten planten zo krijg je continu de besmetting daar hebben we het toch over. aardappel heeft hij volgens mij niet. Ik denk dat er meer bekendheid moet zijn op dit soort dingen. Want zo zijn deze ziektes heel snel verspreidbaar. ik durf te wedden dat niet iedereen weet hoe het eruit ziet op tomaat en aardappel en dan is er geen weg meer terug. gezonde planten tuurlijk kunnen op de composthoop. zelfs kool. Maar niet besmette planten. Quote
loes Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 enige oplossing is dan een eigen compostvat nemen. dan weet je precies wat erin gaat en wat er op je stukje grond terecht komt. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 koolbladeren gaan bij mij op de composthoop, de stelen en wortels nooit.aardappelloof en tomatenstengels ook niet, wel gezonde tomaten bladeren welke ik moet verwijderen, als er P op zit niet meer. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Hier hetzelfde, + de stengels en wortels van de kool. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Misschien kan ik na bv. 5 jaar nog eens proberen want dan zouden de overblijfsels van die sporen toch al lang moeten dood zijnNou, al lang ... De pest van sporen is juist dat ze jarenlang levensvatbaar kunnen blijven. Het is een ingenieuze manier van bepaalde organismen om in een soort rusttoestand te gaan en zo te overleven als de omstandigheden ongeschikt zijn om zich te vermeerderen. Maar ik zou het zeker nog eens proberen als ik jou was. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Misty Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 ruststand kom inderdaad veel tegen in de natuur. 7 jaar is heel normaal voor vele dingen. heb een eigen compost bakken. Maar buurman heeft nu bergje liggen tussen op de afscheiding en dat vind ik minder handig.Ik ga ook in elk geval aardappel doen. In elk geval een hele vroege aardappel. Die vind ik het leukste en minste problemen met Pfy en zeker als je ze ruim zet. Quote
geedee Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 De tomatenplanten die buiten stonden heb ik vandaag moeten rooien; plotseling allemaal aangetast en vieze bruine plekken op de nog groene tomaten ....jammer....ik hoop dat het de kas bespaard blijft want dar zijn nog een aantal hele mooie weken te gaan. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 Huistuin & kas alles gaaf, in de moestuin een paar aangetaste planten uitgetrokken, zowel aardappelen als tomaten. De rest blijft goed tot nu toe. Quote
kroongj Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Ik heb 4 rassen tomaten op een rij in de achtertuin. Geen besmettingsbronnen in de buurt. Toch veel last van Phy. Eerste keer dat hier iets geteeld word. Ras 1: Pyros F1. Phy kwam pas laat. Alleen bruine stelen, blad en vruchten (nog) niet aangetast.Ras 2: Marmande. Weinig last van Phy. Alleen wat aangetast blad weggehaald.Ras 3: Moneymaker. Geen Phy.Ras 4: Golden nugget. Drama. Als eerste besmet. Blad en vruchten. Planten zijn op enkele onrijpe vruchten nagenoeg kaalgesnoeid. Moneymaker en Marmande gaan door naar de volgende ronde volgend jaar. Dan komen er twee andere rassen bij om uit te proberen. Quote Groet, Geert-Jan
geertlaurent Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 Als ik een kas zet op (laten we zeggen) 6 meter van een aardappelveldje van de moestuin buur, en die krijgt de ziekte in zijn aardappelen... kan de aardappelziekte dan toch nog in de kas voorkomen ook al staan ze droog/uit de regen? 't is maar dat ik weet waar ik mijn kas moet plaatsen na het rampjaar 2014 Was van plan er moneymaker, marmande en bloody butchers in te kweken. Quote
kroongj Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 Phy hoort tot de waterschimmels. De sporen van deze schimmels infecteren als het blad 4 á 8 uur nat blijft. Een hoge luchtvochtigheid en een temperatuur tussen de 12 en de 24 graden is nodig om de infectie zich uit te laten breiden (bron: wikipedia). Als ik dat zo lees maakt de afstand niet uit. Sporen kunnen zich over grote afstand verplaatsen door de lucht. Belangrijker zijn de omstandigheden ín de kas. Niet té vochtig(boven de 95%) en geen water op de plant. Op een droge plant schijnt de phy geen kans te krijgen. Overigens zie ik nu heel duidelijk bij mijn planten dat de infectie min of meer stil staat. Ik denk dat dat komt door de lage temperaturen. Toen het regende en boven de 20 graden was ging het erg snel. Nu, onder de 20 graden, lijkt er niks meer te gebeuren. Ik oogst elke dag een paar rijpende tomaten zonder dat er bruine, zieke exemplaren meer tussen zitten. Quote Groet, Geert-Jan
RobO Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 uit hetzelfde artikel: er worden nu ook door nieuwe soorten sporen gevormd die tot 3 jaar in de grond levensvatbaar blijven... Quote
Bozo Geplaatst: 23 augustus 2014 Geplaatst: 23 augustus 2014 Ik heb hier 10 resistente tomatenrassen op de koude grond staan en die staan nog steeds als een huis.Aardappelen stonden er naast en daar zat wel het kwaad in.Maar voorlopig heb ik er al kilo's goede tomaten vanaf gehaald. Quote
loes Geplaatst: 23 augustus 2014 Geplaatst: 23 augustus 2014 Welke tomatenrassen zijn resistent? Quote
Bozo Geplaatst: 23 augustus 2014 Geplaatst: 23 augustus 2014 Deze zaden heb ik gebruikt: https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=295920 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.