mijnspeeltuin Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Onze bengaalse kater heeft een heerlijk spelletje bedacht; hij speelt tikkertje met onze Marans kippen. Hij gaat dan midden in de tuin liggen en zwiept driftig met zijn staart, vervolgens gaat hij in de sluipstand om met een sierlijke boog tussen de drie dames terecht te komen. De dames maken een hoop bombarie en stuiven nuffig aan de kant om na een tijdje gewoon weer zijn kant op te scharrelen. Dan begint het hele spel weer opnieuw. Gek genoeg gaan de dames toch telkens weer naar hem toe, ze lijken totaal niet angstig voor hem te worden. Pas als de dames in hun ren gaan zitten vind mijnheer de kat het genoeg en is het spel afgelopen.Ik vraag me toch af of de dames hier uiteindelijk last van hebben ze zijn nu 5 maanden maar leggen nog niet. Zouden de tikspelletjes hen van het leggen weerhouden of is het gewoon nog geen tijd voor ze om aan de leg te gaan. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Mijn ervaring is dat een stevige kip (zeg >Barnevelder) heel niet bang hoeft te zijn voor een niet al te grote kat. Een forse roofvogel is gevaarlijker.Met kuikens, krieltjes, of een verwilderde kat (= kat die in eigen eten moet voorzien i.p.v. "lui" brokjes halen) is het een ander verhaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Klinkt logisch RvO, de Bengaal is een kleine compacte kat, wel een echter rover maar heeft voldoende aan zijn dagelijkse portie brokjes. Normaal vangt hij wel kleinere vogelsoorten, dat is echt zijn specialiteit; musjes, spreeuwen etc. Een Kip is denk ik echt een maatje te groot voor hem, maar spelen is natuurlijk heerlijk voor meneer de Kat Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Als ik vragen mag, hoeveel van die kleine vogeltjes vermoord meneer de kat zo wel per jaar? Want opeten doet die waarschijnlijk niet, net als die miljoenen andere katten.En dan maar klagen dat er geen vogels meer zijn? En alles op de boeren hun nek schuiven maar moest men goed nagaan hoeveel vogels het kattenbestand per jaar vermoord....... Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 meestal bij grotere kippen is de kat er bang voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Spike, lees de tweede post van 'mijnspeeltuin' eens goed. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnneB Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Misschien een open deur maar even voor de zekerheid: Voer je legvoer (meel/korrel)? Welke kleur hebben de oorlellen en kammen van de kipjes?  Gek genoeg gaan de dames toch telkens weer naar hem toe, ze lijken totaal niet angstig voor hem te worden. Als ze inderdaad niet angstig zijn lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze door de kat niet leggen. Een angstige kip (in mijn ervaring) is overalert en zal naast schuilen (of vechten) slecht(er) eten. Klopt het dat de kat niet in de kippenren kan? Dan kunnen ze daar dus altijd 'schuilen'. Onze kippen hebben ook een dergelijke haat/liefde verhouding met de hond en moeten af en toe snel wegsprinten als mevrouw voorbij komt rennen. Maar dat remt de eiproductie gelukkig niet. Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 Meneer de kat woont op in een dorpje tussen de koeien, paarden en schapen en vangt daar ongeveer een vogel per week die smakelijk tot het laatste veertje opgegeten wordt. Geen moord om het moorden dus. Hij krijgt voldoende voer, niet overmatig,maar we hebben echt katten om de muizen in bedwang te houden die hier vrolijk tussen het hooi in de rondte springen. Helaas is een van mijn katten verzot op vogels dus tja er gaat er wel eens eentje naar binnen. K zou niet weten hoe ik dat zou moeten voorkomen zonder het muizenvangen af te remmen. Er worden hier zo'n 8 muizen per week "aangeleverd" die vervolgens ook met huid en haar worden verorberd. De dames kip krijgen legmeel, bij een van de (Marnas) dames zijn de lelletjes rood, bij een ander diep donker paars/rood en bij de Araucana zie je helemaal geen lelletjes. Kun je daar aan zien of ze al aan de leg zouden moeten gaan?De dames kunnen hun eigen ren in, als kat zou willen kan hij natuurlijk ook naar binnen, hij is immers kleiner dan de kippen. Echter dat doet hij niet daar zijn de dames dus veilig en hebben ze rust. Hij zit niet de hele dag achter ze aan hoogstens een minuut of 5 dan is de lol er wel weer af. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Als de lellen rood zien en de kammen gaan ze meestal stilaan aan de leg. Sommige kippen doen er langer over. Heb je een kalkei in de legnest? Misschien weten ze nog niet waar ze hun ei kwijt moeten en leggen ze "wild" waardoor je ze niet vindt. Geen paniek, de eitjes komen wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted June 28, 2014 Author Share Posted June 28, 2014 dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik ga eens even het erf onderzoeken hahaha. Er ligt wel een kalk ei in het legnest om de dames op ideeën te brengen. We weten niet precies hoe oud de dames zijn, de verkoper zei zo tussen de 3 en 4 maanden waren en we hebben ze nu een kleine 2 maanden.Geduld is een schone zaak, en niet mijn sterkste punt Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnneB Posted June 28, 2014 Share Posted June 28, 2014 Ben benieuwd of je al wat echte verdwaalde 'scharreleieren' gevonden hebt! Indien niet zal het alsnog niet lang meer duren denk ik, zeker inderdaad met dat rode lellen verhaal. Laatste loodjes geduld Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Vandaag onder alle struiken en in de schuur ( die staat regelmatig open ) gezocht ( t leek wel pasen hahahaha ) maar geen enkel eitje. Afwachten dus maar. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Yep de dames zijn aan de leg. Goede tip trouwens van die rode wangetjes/ lelletjes/ kammetjes alle drie hebben ze inderdaad veel rodere lellen gekregen vlak voor ze aan de leg gingen. Kat en kip spel wordt nog steeds gespeeld maar de dames lijken er niet zo erg van onder de indruk. Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts