Jump to content

Taxussnoeisel onder de aardbeien?

speets

Recommended Posts

Ik heb heel veel slakken. Bedacht dat ik het taxussnoeisel onder de vruchten kan leggen, in de hoop dat dat de slakken weg en de aardbeien van de grond houdt (stro trekt slakken aan).

Taxus is giftig, maar volgens mij kan het geen kwaad zolang de aardbeien gaaf zijn.

Wat vind je daarvan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Lijkt me prima ja.

( Taxus is overigens niet giftig, althans, in ieder geval niet het blad ( naalden ), takjes, takken of wortels.

Ik meende dat taxus wél giftig was. Paarden kunnen na een klein hapje al dood neervallen!

En Wikipedia zegt dit over taxus:

"Alle soorten taxus bevatten het hoogst giftige taxine, een alkaloïde, met enige variatie in de precieze formule van het alkaloïde tussen de soorten. Alle delen van de boom behalve de "bessen" bevatten het alkaloïde. De besjes zijn eetbaar en zoet, maar het zaad is erg giftig. In tegenstelling tot vogels kan de menselijke maag de zaadhuid afbreken en taxine vrijgeven in het lichaam. Dit kan fatale resultaten hebben als de zaadmantels zonder de zaden eerst te verwijderen worden gegeten. De grazende dieren, in het bijzonder vee en paarden, worden ook soms dood gevonden dichtbij taxus na het eten van de bladeren."

Maar goed ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het problemen zou geven als je het onder je aardbeien zou leggen...

alle delen van de taxus zijn wel degelijk giftig, met uitzondering van de besjes, dus de pit het hout de naalden en de wortels zijn allen giftig

Alle soorten taxus bevatten het hoogst giftige taxine, een alkaloïde, met enige variatie in de precieze formule van het alkaloïde tussen de soorten. Alle delen van de boom behalve de "bessen" bevatten het alkaloïde. De besjes zijn eetbaar en zoet, maar het zaad is erg giftig. In tegenstelling tot vogels kan de menselijke maag de zaadhuid afbreken en taxine vrijgeven in het lichaam. Dit kan fatale resultaten hebben als de zaadmantels zonder de zaden eerst te verwijderen worden gegeten. De grazende dieren, in het bijzonder vee en paarden, worden ook soms dood gevonden dichtbij taxus na het eten van de bladeren.

bron: wiki

Excuses. Ik heb altijd geleerd dat alleen het pitje van de vrucht van de taxus giftig was, met name voor paarden. Nooit geweten dat dat ook voor het groen gold.

En nee, dat googlen doe ik idd niet. Ben ik te lui voor. Het zal best.

En wiki rules natuurlijk

Bit not

Nou, ik vind dat Bit best wel rules, over het algemeen! Je weet echt heel veel.

Ik heb zelf paarden en onder paardeneigenaren staat taxus echt als héél giftig bekend. Er zijn wel paarden dood in de wei aangetroffen, met nog een takje taxus in de mond... En daar is dus niet veel voor nodig, om een paard om te leggen...

En fijn toch, dat andere forumleden wél willen googelen.

Nee, niet om de slakken te vergiftigen (hoewel de hele struik inderdaad zwaar giftig is) maar omdat ik hoop dat ze een hekel hebben aan die naalden. Dat glibbert niet lekker voor een slak?

Zoals gezegd: stro trekt juist slakken aan.

Biervallen en slakkenkorrels enzo ken ik natuurlijk ook wel, maar deze vraag ging specifiek over taxussnoeisel.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar ik heb aardbeien, slakken en taxussnoeisel. Dat lijkt me een mooie combinatie, tenzij de aardbeien het gif van de taxus opnemen. Over dat laatste stukje gaat mijn vraag.

Ik ga het proberen en u hoort nog van mij. Of niet natuurlijk. 28w1l50.jpg

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

dennen naalden werken ook niet of niet genoeg

Dus ik zou je de moeite besparen.

Maar probeer het uit en laat ons weten of je geen last meer van de slakken hebt waarschijnlijk wel van rotten vruchten!

gaas in de grond en 15 cm er boven zou wel werken

Maar het zijn takken, geen naalden. Ze moeten dus langs die takken (met naalden) omhoog.

Wat voor gaas bedoel je? En waarom zou dat slakken tegenhouden?

Quote: "...waarschijnlijk rotte vruchten" : waarom denk je dat? Slag in de lucht?

Ik hoopte dat hier iemand was die dat al eerder uitgevist had.

Maar zoals ik al zei: Ik ga het proberen en u hoort nog van mij.

fijn gaas waar ze niet doorheen kunnen en tegen gaas opklimmen zouden ze ook niet kunnen.

Aardbeien moeten droog liggen anders krijg je rot

stro is droog en als het nat wordt droogt het ook snel weer op dit in tegen stelling tot hooi.

zorg er voor dat er geen gras of onkruid naast de aardbeiplanten staat daar zitten de slakken in gewoon een schone meter grond.

• 2 weeks later...
fijn gaas waar ze niet doorheen kunnen ...

Ik begrijp niet hoe je je dat voorstelt, want de meeste schade wordt veroorzaakt door slakken van een paar mm doorsnede.

Verder vind ik dat nat stro juist slakken aantrekt. Zeker met al die buien van de laatste tijd...

Maar goed: ik vroeg niet hoe ik slakken moet bestrijden, maar of taxussnoeisel geschikt is om onder de planten te leggen. Bij toeval stuitte ik zelf op het antwoord: NEE

De taxuskever is een heel gekend probleem bij tuinierend Vlaanderen en Nederland. Maar wist je dat de larven van de taxuskever naast de wortels van taxus en heel wat sierplanten ook schade kan doen bij framboos, aardbei, bosbes, druif en kruisbessen?

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/rubrieken/aardbeien/