Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloeien broccoli (pot teelt), maar nog niet op formaat.


Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw op het forum en val gelijk met de deur in huis met een probleem. Is er een voorstelhoekje waar ik mij netjes voor kan stellen? Anders hier maar even heel kort: Ik ben Karin, woon in Friesland en ben in ons piepkleine tuintje dit jaar voor het eerst met groente kweken begonnen. Onze tuin is 2,5 bij 13 meter en op dat oppervlakte heb ik een voliere voor mijn papegaaien, een grasveldje voor onze hond, een zitje voor ons en dus de moestuin gepropt. De moestuin doe ik in potten en bakken, die ik op een halve picknicktafel heb staan, op de zonnigste plek van de tuin. Op deze manier kan de hond er niet stiekem van snoepen of nog erger, overheen plassen!

 

Ik ben niet gehinderd door enige kennis aan de slag gegaan. Ik heb tomaatjes, lenteui, parijse worteltjes, aardbeien, bloemkool, spruitjes en broccoli. We hebben ook al sla gehad, die is nu op. Ik kweek alleen wat we zelf graag lusten en wat niet al te idioot groot wordt.

 

Nu het probleem. Vorige week zijn we een weekje op vakantie geweest. Voor vertrek waren mijn 3 broccoli's hartstikke mooi. Ze zagen eruit zoals je ze in de supermarkt koopt, alleen dan een kwart tot de helft van het formaat. Ik had dus goede hoop dat we na het weekje weg de grootste konden gaan opeten.

Helaas zijn ze alle drie gaan bloeien. Ook de kleinste, die echt nog maar 1/3 van het formaat van een supermarkt broccoli had.

Ze stonden in een pot met alleen potgrond. Ik heb ze in maart gezaaid en het enige wat ik er verder mee gedaan heb is een week of 3 geleden een klein beetje koeiemest in de pot gedaan. Daarvan gingen de bladeren verbranden, dus ik was al tot de conclusie gekomen dat dat niet een slimme actie was.

 

Ik heb nu nog een paar plantjes staan die ik eind april heb gezaaid. Ik hoor dus graag wat ik beter kan doen, zodat we die broccoli's wel op kunnen smullen! Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, welkom

 

voorstellen: (Zoekfunctie rechtsboven )

 

wat je vraag betreft: broccoli bloeit als ie er klaar voor is of stress ondervindt; je kunt er dus niet altijd wat aan doen maar voor de nieuwe zou ik proberen om ze zo goed en snel mogelijk te laten groeien: flink wat potgrond, goed vochtig houden, af en toe beetje bijmesten met koemestkorrels (ik heb nog niet meegemaakt dat daarvan verbranding komt tenzij je ze heel droog gehouden hebt)

 

als de bloemknop erin zit goed opletten want de bloei kan in een paar dagen doorzetten, oogsten doe je vlak voor de gele puntjes zichtbaar worden (trouwens een bloeiende broccoli is prachtig om naar te kijken hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De broccoli stond in een ronde pot van 40 cm. Ik had er 1 alleen en in de andere pot 2. Dat leek me veel te klein, maar het groeide en zag er helemaal prima uit, dus dacht kijk gewoon hoe het gaat.

Mijn nieuwe broccoli staat in een vierkante bak van 60 bij 60 en dan per twee. Maar die zijn nu nog kleiner en ik zou ze nog uit kunnen potten dat er 1 per pot staat.

 

Water geven doe ik elke dag, tenzij het flink regent. De aarde is eigenlijk altijd vochtig, slechts heel af en toe was het droog tegen de tijd dat ik water ging geven. Bij heel warm weer gaf ik twee keer per dag wat water.

 

De bloeiende broccoli is overigens inderdaad heel mooi. Nog nooit eerder gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en heel veel plezier op dit forum!

Ik leer hier echt enorm veel en het is nog gezellig ook.

Nog even een broccoli vraag voor de ervaringsdeskundige hier.

Ik heb eergisteren de broccoli geoogst ( onder de stronk afgeknipt)

Groeit er nu nog meer of kan ik de planten nu verwijderen?

Staat in de kas in de volle grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vertrek waren mijn 3 broccoli's hartstikke mooi. Ze zagen eruit zoals je ze in de supermarkt koopt, alleen dan een kwart tot de helft van het formaat.

 

 

Normaal behoudt de bloem zijn formaat wat hij aanmaakt bij opkomst...er groeit niet plotseling aan de zijkant nog bloem bij dus als ze er zo uit zien zoals in de supermarkt, kun je ze oogsten. Gewoon 2 stuks ipv 1 oogsten als ze iets kleiner zijn. Ook in de supermarkt zitten er wel eens 2 stuks in 1 verpakking; moet je maar eens op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net je voorstelbericht met foto van je potten. De meest links is de Brocolli ? Waar er 2 in 1 pot staan. Dat is wel in een wat te kleine pot ja. Kolen zijn echte vreters. Lekker in de volle grond of grote pot,

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grootste was zo (ik schat in 8 cm in doorsnede), de andere twee nog een keer zo klein. En ook die kleinste is nu in bloei.

 

10451060_675963562470036_876686516792950028_n.jpg

 

Ik kan natuurlijk van de volgende plantjes wel al oogsten als ze nog klein zijn. We gaan niet meer op vakantie, dus dan kan ik het beter inschatten. Ik denk dat ik ook wel iets te optimistisch ben geweest met mijn broccoli, spruitjes en bloemkool in potten. Ik had ook geen idee hoe groot ze worden, dus ik heb het wat onderschat. Ik kan nog wel wat van de grotere potten halen, die links en rechts naast de picknicktafel staan. Dat is ook hoog genoeg ivm de hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...