Chrones Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Hoi allemaal, Ik heb het volgende probleem, bij extreme regenbuien kan mijn tuin het water niet meer kwijt....en dan gebeurt er dit. Heeft iemand een goed idee wat ik hier het beste kan doen? Als het echt te gek wordt ga ik naar buiten in de stromende regen en gaten boren.... tja Mijn hele pad (vooral de voegen) worden pik zwart door de modder en dat vind ik echt zonde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted July 11, 2014 Author Share Posted July 11, 2014 Zou het helpen als ik de tuin 5cm afgraaf en 10cm houtsnippers op de grond leg om te kijken of dit de bodemstructuur verbetert? http://www.dcm-info.nl/hobby/producten/afdekmaterialen/dcm-castanea-coverchips/ misschien is het wel de kleigrond die het probleem vormt... het is al eerder uitgegraven maar... klei lijkt weer naar boven te zijn gekomen. Zit overigens ook al een zak kleigrondverbeteraar door... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 div gaten boren met een tuinboor en daar grint in stoppen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Ik zie een regenpijp langs dat schuurtje naar beneden lopen dus een verzamelplek van regenwater daar of zie ik dat verkeerd? Ik zou dan een watervat eronder zetten om regen op te vangen en bij hevige regenval met een dompelpompje het water uit dat vat met een waterslang naar een rioolput leiden of naar een ander stuk tuin/straat waar water makkelijker weg kan. Hoe is de afwatering van je huis geregeld? Loopt dat water er ook naar die plek? Je moet alle hemelwater zo snel mogelijk van je terrein af leiden; als t moet desnoods door een pijp die op de regenpijp wordt aangesloten. óf......: maak daar een vijvertje op plateau; ik bedoel dat je dan iets omhoog metselt zodat er geen grond over je tegels stroomt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 bedankt voor het meedenken. Gaten boren en grind erin heb ik aan gedacht maar dan moet ik heel diep want is flinke kleigrond hier... Regenpijp loopt inderdaad naar beneden, zit denk ik op het riool (nieuwbouw).. maar ik mag daar niks op aansluiten iig geen regenmater ivm verstopping. Grond 5cm eraf en cocos erop is geen goede optie? Dit spul dan: http://www.dcm-info.nl/hobby/producten/afdekmaterialen/dcm-cocover/ Volgens mij moet dit het grond ook ten goede komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 waarom wil je 5cm grond eraf halen? dan krijg je toch alleen nog maar een diepere kuil waar nog meer water in komt te staan?ik zou eerder de grond ophogen en zorgen voor een afvoer(goot langs het schuurtje of toch aansluiten op de regenbuis?). zo hebben we dat hier ook gedaan, zelfde probleem. een gat met grind erin klinkt leuk. maar dat zit na een grote regenbui helemaal dicht geslipt is mijn ervaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Regenwater veroorzaakt geen verstopping; je moet altijd een roostertje leggen dat troep wegvangt. Weet je zeker dat die pijp op t riool is aangesloten? Strooisel van welk soort dan ook zal t probleem niet oplossen, hooguit tijdelijk (tot t verzadigingspunt) verminderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Zo te zien woon je in een redelijk recent gebouwd huis? Onze tuingrond was de eerste jaren na de oplevering ook een drama. De grond is soms keihard aangereden door de machines van de bouw. Nu, na een aantal jaar, is de grond zodanig verbeterd door spitten, wroeten en beplanten dat het water goed weg kan. Maar ik zit op zandgrond, kleigrond lijkt mij nog een tandje lastiger. Ik zou persoonlijk proberen om de grond echt goed diep los te maken. Of door diep te spitten, of door heul veul gaten te boren en te vullen met zand. De regenpijpen bij dergelijke nieuwbouwschuurtjes zijn vaak aangesloten op de regenwaterafvoer(riolering). Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Zo te zien is er veel betegeld oppervlak, zonder brede voegen.Het regenwater dat op de tegels valt kan naar slechts één plek: naar de plekken die niet betegeld zijn. Hoeveel procent van je tuin is betegeld? Als dat 75% is, dan komt er -als het water nergens anders naar toe kan- 4x zoveel water op de niet betegelde plekken als wanneer je tuin niet betegeld is. Mogelijkheden:- Minder veel minder tegels- Water afvoeren naar riool- Alleen moerasplanten, of een rijstveldje Google op: 'betegelde tuin wateroverlast' Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 dat er 4x zoveel water in de tuin ligt omdat de rest bestraat is lijkt me hier niet op gaan.aangezien de tuin verhoogd is kan het water vanaf de bestrating niet in de tuin stromen. het water op de bestrating lijkt aan het modder spoor te zien prima weg te stromen naar de achter kant van de tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 60% hier is bestraat en de rest is tuin, dus dat gaat niet op.. Bestrating is aangelegd door een bedrijf en heeft het laten aflopen, zelfs de zijkanten gaan naar het midden en vervolgens naar de gang waar een put zit. Het is inderdaad een nieuwbouwhuis, maar de grond is wel diep door gevreesd, misschien wel weer dichtgeslipt. Ik heb 100% kokosgerond gehaald, 3 zakken en erbovenop gestrooid.. is heel licht structuur. Ik laat dit er rustig inzakken. Verder heb ik aan de linkerkant waar het water van de grond door de bielzen heen ging voorzien van vuilniszakken aan de zijkant zodat het vuil iig binnen de 'kaders' blijft. Ik overdenk nu nog om een goot te maken (open) en daarop een rails met stenen, dat ik dat laat aflopen naar de rechterkant zodat het water daar de bosjes in kan.... Verder, weet ik het even niet. De goot optie twijfel ik nog omdat ik eigenlijk het water in eigen tuin wil houden. Ik ben er wel achter (heb tuinsproeier gebruikt) dat als ik een plas water creëer op het grond en ik steek een schep door de grond heen het water niet eens 20CM diep gekomen is, zodra ik de schep erin stop en draai gaat het water weg... Ik denk dat ik steeds maar stro moet gaan gooien om het geheel luchtig te krijgen.. alleen probleem is dat de grond ook steeds 'hoger' komt daardoor en dus de bovenste laag verplicht moet afscheppen... dus werkt dat ook niet. Nog iets: ik kreeg een tip van een boer om klimop te plaatsen in de hoek zodat de wortels het grond luchtig kunnen maken. Andere bodembedekkers waren ook goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrones Posted July 29, 2014 Author Share Posted July 29, 2014 Water is nu goed weggelopen in de grond, heeft dus geholpen. Hele harde regenbui gehad, de regenpijp spoot gewoon... maar... de tuin heeft het gehouden. Toch een heel vervelend iets nu: De tuin voert het water keurig af, maar de schuur had toch weer natte voeten met modder. Zou dit komen door de grond tegen de schuur aan? Iemand enig idee? Wat kan ik doen... Leuk zo'n nieuwbouw, maar de schuurtjes is toch niet je van het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Weet je zeker dat de hemelwater van de schuur goed doorloopt? Heb bij vrienden gezien dat de pijp half dicht zat met puin en zand met bij heftige regen een fontein als gevolg onder bij de aansluiting.Staat je schuurtje tegen de schuur van de buren aan of is aan de zijkant wat ruimte om een gootje te graven/leggen richting de straat/put? Of ligt je tuin lager dan de straat? M.a.w. kan je het water niet langs de andere kant van de schuur richting straat leiden?Eventueel zou je een infiltratieput kunnen ingraven, maar met zware klei werkt dat niet echt goed.Groeten,Eise Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts