Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moet ik mij zorgen maken?


Aanbevolen berichten

Ik heb al mijn 35 tomatenplanten met precies zulke vlekken eruit getrokken

Helaas geen enkele tomaat dit jaar

 

Ik ben bang dat jou hetzelfde lot wacht

 

Wacht nog wel even de echte kenners af hun kunnen het met zekerheid zeggen

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn aardappelen.... En ze staan er al bijna 3 maanden....

Geen idee wat er onder zat... Met deze regen verzuipt alles ( letterlijk ) en kan van de ene dag op de andere iets beginnen rotten... M'n sla is op amper één dag van groen naar bruin gegaan....

Ik had nochtans gespoten tegen phyto.

De tomaten stellen het gelukkig goed. En met droger weer op komst....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er iig geen nachtschade meer op kweken(aardappel,tomaat, pepers en paprika's) dus beter hergebruik voor b.v. bonen dan op de potgrondhoop(ook in potten en bakken kan je beter wel (zoveel als mogenlijk)rekening houden met wisselteelt).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. geen tomaten of paprika's dus....

Ik ga zien dat ik die hoop apart houd.... ( andere kant van de compostton, eventueel? )

Mijn kas verhuist ook van plaats volgend jaar, dus ga ik terug wat compost/potgrond nodig hebben. Zien dat ik dan van de juiste hoop neem.

Op de plaats van de kas komen volgend jaar bonen, erwten en courgettes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons mag er geen afval, gezond of ziek, van aardappelen of tomaten naar het composteer terrein van de gemeente gebracht worden, alles moet in de vuilbak om te verbranden.

Dus het volume zo klein mogelijk maken en bij het huisvuil.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geen beperkingen voor aardappelloof in de groene "kliko's". Lijkt me ook niet nodig, aangezien de massale compostering ervan (Hopen van vele tientallen tonnen) en de temperaturen die er bereikt worden, het besmettingsrisico wegnemen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelen zijn inmiddels geoogst... ik heb er ongeveer uit wat ik er in heb gestoken...

Gene vette dus.

Het loof is in de grijze bak gegaan.

Op het dak beginnen de planten ook - na een lange bloeitijd - te verwelken. Ik denk dat dit de "normale gang van zaken" volgt aangezien ze er ook haast drie maanden staan.

De stengels zijn nog ok. Zodra deze verdorren worden ze ook geoogst.

Ook bij mijn tomaten heb ik enkele verdorde bladeren ontdekt... Wat niet betrouwbaar leek heb ik gesnoeid ( nadien de messen ontsmet ) en 1 blad heb ik in een zakje gestoken om te testen.

Morgenvroeg hopelijk een positieve uitslag ( geen phyto )

De rest van de planten is inmiddels opnieuw bespoten met "tegen alle ziekten".

Ik vrees dat sommige bruine plekken een beetje mijn schuld zijn aangezien de zon nog op sommige planten scheen toen ik gespoten heb en de verdorring voornamelijk plaats heeft op de plaats waar de vloeistof samenliep.

Ik hoop alleszins dat de rest bespaard blijft want m'n "buurtuin" aan de overkant heeft ernstige tomatenrot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...