Geplaatst: 9 december 201213 j Boeiend om te lezen dat het ergens in het land of omstreken regent!Hier is de sneeuw weggespoeld, en daarmee het gezellige winterlicht, jammer aan de ene kantMaar toch wel prettig aan de andere kant, 't fietst wat makkelijker en buiten werken lukt ook beter zo.Tussen de buien door dan. En @Rob, ik heb de dahlia's er net voor de sneeuwpartij uitgehaald, maar met steel er nog aan. Is dat erg? Ze liggen nog buiten onderdak. Ik heb geen ervaring met dahlia's, dacht dat de voeding uit de steel nog terug de knol in zou trekken?
Geplaatst: 10 december 201213 j OT :nee, geen probleem, in de stengels zit geen voeding en als het blad eraf is is er toch geen sapstroom meer. Als ze maar vorstvrij gebleven zijn anders versnotten ze. Gewoon afsnijden op 10 cm van de bovenste knollen en omgekeerd laten drogen. Na een weekje vorstvrij (dat wel!) drogen: lekker in een bakje zaagsel, turfmolm o.i.d. tussen de 6-12 graden bewaren tot het voorjaar. Af en toe checken op narigheid en uitlopen.Binnen opkweken in potgrond vanaf februari, eventueel stekken snijden, buiten uitplanten na ijsheiligen. Goede bron:Frans
Geplaatst: 10 december 201213 j Is het erg, een beetje offt? Bedankt in ieder geval, ze zijn vorstvrij, de stengels eraf, nu de rest van de tips nog opvolgen. Ik zal bij 'Frans ' zo eens verder kijken. Ont: het is droog, regent niet (dus toch offt?).
Geplaatst: 10 december 201213 j ...neu, beetje erg, als Luc of Jorg of Jorieke ff niet opletten... ...trouwens, alweer OT , ik heb wel bewondering voor al het goede werk van onze drie moderators! onkruid vergaat niet maar de aanhouder (onkruid dus) wint
Geplaatst: 10 december 201213 j Och, in de babbeltuin zijn we niet zo streng hoor. Is toch al een zootje facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 december 201213 j Ligt weer te sneeuwen hier... Geweldig, al die neerslag kan geen kwaad
Geplaatst: 10 december 201213 j Ja die Rob toch met zijn OT. OT kan zowel On Topic betekenen als Off Topic... Maar het regent een beetje natte sneeuw, welke *** gaat hier door? Ik zei de *** want ik moest zo nodig een (OFT) kerstboom scoren! En een zooitje is het, maar gezellig toch?!
Geplaatst: 10 december 201213 j Bij mijn weten wordt de afkorting OT gebruikt voor Off Topic en niet voor On Topic...???
Geplaatst: 11 december 201213 j En weer ns geheel OT: ...maak het hokje van je keuze zwart: ◊ On Topic◊ Off Topic
Geplaatst: 23 december 201213 j Auteur Wanneer wordt het een droog Ik vind dit echt helemal niks. Graag zon en vorst
Geplaatst: 24 december 201213 j Dat wordt dan met je hoofd onder de hoogtezon en je voetjes in de vriezer... ...heb je gemiddeld toch de goeie temperatuur
Geplaatst: 28 december 201213 j Het blijft hier maar regen nu al dagen aan een stuk en het schijnt maar niet op te houden de tuin is een natte vieze zooi en ook als ik werk heb ik er veel last van .
Geplaatst: 26 januari 201313 j Ik denk dat we vlug moeten stoppen met klagen over teveel regen/zon/sneeuw/koude.Hoe vaker je in, welk ander land/klimaat, dan ook komt hoe gezegender we ons zouden moeten voelen in ons kikkerlandje.Gevleugelde woorden die op vele dingen van toepassing zijn maar vooral op ons als groente en plantenliefhebbers. Maar onze laatste bestemming, West-Australie (nu weliswaar hoogzomer) is een regio waar moestuinieren bijna onmogelijk is vanwege de enorme droogte.Als je niet beschikt over een enorme wateropvang/opslag dan kan het uberhaupt niet.Naarstig op zoek naar tuin-activiteiten, die ik wel verwachtte vanwege de hoge verse groente-prijzen, strandde ik op een enkele badkuip met courgette en tomaat.Tophit daar: Let it rain, let it rain, let it rain.
Geplaatst: 26 januari 201313 j je hebt natuurlijk gelijk, ze wilen daar geloof ik zelfs oerwater van 100.000.000 jaar oud oppompen, ....maar ja, klagen is zo fijn...gedeelde smart is dubbele smart
Geplaatst: 26 januari 201313 j Ik denk dat we vlug moeten stoppen met klagen over teveel regen/zon/sneeuw/koude. Fijn dat je weer veilig terug bent uit Verweggistan Jos! Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, we klagen over iets wat een ander graag heeft..want wat zouden wij daar kunnen tuinieren? We zouden toch wel wat verzinnen denk ik..kiemgroentes op de koelkast, of eetbare cactussen oid.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 januari 201313 j Maar het is juist ozo lekker nederlands... praten/klagen over het weer!! Juist omdat we zulks een veranderlijk weertype hebben is er altijd wel iemand blij of juist niét blij met het weer.Altijd iets om over te praten... In landen waar het altijd één weertype is, ben je al gauw uitgepraat... heel saai... En het is zo leuk om te zien dat op zo'n kleine oppervlakte al zulke grote verschillen zijn waar te nemen. Natuurlijk ook van bewust dat op grote delen dezer aarde mensen in een niet gematigd klimaat wonen en het een stuk moeilijker hebben, maar ja... dat doet voor mij nix af aan het feit dat mijn tuin nu ook blank staat en dat toch voor mij écht problemen oplevert... en ik dus niet blij ben met nog meer regen... Alleen wordt ík niet in mijn bestaan bedreigt omdat ik er niet van hoef te leven.... gelukkig. Enne welkom terug Jos, ik ben ook één van de jaloerzen...
Geplaatst: 27 januari 201313 j Vier van de zes weken tussen 30 en 43 graden en de andere twee gematigd, tussen 25 en 35 graden.Zegge en schrijven 1 dag een hoosbui gehad "van wel een half uur".Maar was natuurlijk prachtig weer om een week aan zo'n prachtig surf-strand in de schaduw te liggen en letterlijk niets te doen.Eigenlijk onvoorstelbaar in goed 1 dag van plus 40 naar min 5.
Geplaatst: 27 januari 201313 j Jeetje Jos, wat vreselijk heet !! Waar was je?? Hier regent het en het is nu 4 graden
Geplaatst: 27 januari 201313 j Eigenlijk onvoorstelbaar in goed 1 dag van plus 40 naar min 5. ... had je maar moeten afharden...
Geplaatst: 29 januari 201313 j We lagen toen gelukkig aan "het surfstrand" van West-Australie- Yallingup Beach.En afharden Rob was niet het probleem, aan de temperatuur ben je zo weer gewend, in het begin is het zelfs heerlijk om weer onder het lekkere dekbed te kruipen. Heel wat anders dan 30 graden om middernacht.Ook de jet-lag was ondanks de lange vlucht en het grote tijdsverschil (7 uur) geen probleem.Achteraf blijkt die warmte ook wel een lichamelijk voordeel te hebben gehad, 6 weken geen pijn in de botten, heerlijk.Maar een eventuele volgende keer wordt het toch aug/sept/oktober, iets gematigder vanwege het voorjaar daar en dan staat daar ook alles in bloei. Dat hebben we nu een beetje gemist alhoewel de prachtig bloeiende christmas-trees weer veel goedmaakten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.