Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even met de deur in huis vallen!


Jude

Aanbevolen berichten

Hallo daar,

 

Mijn naam is Judith, en sinds vorig jaar ben ik na lang wachten en pogingen tot tuinieren op de vensterbank, eigenaar van een huis met een echte heuse tuin! Wat zeg ik, twee tuinen, een voor en een achter. Beide een tikkeltje verwaarloost.

2013-06-15-1446301406534977.20

 

De achtertuin was overgenomen door een aantal afzichtelijke groene struiken en dat wat mooi was kon je haast niet meer zien. Of moest extreem gesnoeid worden.

Behalve eten en hangen heb ik vorig jaar doorgebracht met kijken, loeren, lezen, denken, googlen (en heel vaak hier uitkomen). In de herfst kwamen mijn grote en sterke neven en die hebben alles wat niet door de commissie kwam eruit getrokken.

Voor:

2013-09-24-1284991406535186.40

 

Tijdens:

2013-12-01-1118551406535279.56

 

Na:

2013-12-02-1086381406535284.43

 

Dus toen had ik een heerlijk leeg canvas om de hele winter te bedenken wat er ging gebeuren. En een heeeeeeele grote hoop tuinafval die er ongeveer 3 maanden heeft gelegen omdat er nou eenmaal niet zoveel in een groene container past.

 

Het tuinjaar begon in februari, veel voorzaaien, plannen en bedenken. Uiteindelijk voor een twee fasen plan gekozen. In het voorjaar en zomer vooral de linkerkant van de tuin gebruiken (want dat is de zonkant) en dan in de herfst de rechter en achterkant aanpakken. En daarna uiteraard het plan weer aanpassen

 

2014-02-26-1291211406535555.09

2014-03-06-1433111406535558.46

2014-03-19-1221161406535563.55

2014-03-19-1289241406535567.56

(een echte patio appelboom, gekregen van de buurvrouw!)

 

Toen kwamen er vierkante meterbakken

IMG019433571406535571.JPG

 

En alles groeide als een gek! Als ik geen slakkenplaag zou hebben, zou ik er een heel dorp mee kunnen voeden! Maar helaas heb ik dit jaar wel geleerd dan in mijn plantjes pas de grond ik kunnen als ze groot en stevig zijn. En dat ik overal rucola en radijs ga zaaien in de hoop dat ze die dan opvreten in plaats van mijn venkel/bloemkool/witte kool/zwarte bonen (allemaal overleden). De vreemde beesten eten zelfs van mijn courgette met al zijn stekeltjes !

 

Helaas heb ik geen recente foto's en vandaag regent het te hard om ze te maken. Maar het volgende heb ik wel al meegekregen:

 

- Slakken, hoe mooi en leuk ik ze ook vind, verdienen eigenlijk geen medelijden (maar ik kan ze nog steeds niet doodmaken...)

- Bonen uit eigen tuin groeien waanzinnig goed en smaken heerlijk. Je bonen voor de pronkbonen zetten is dan weer een minder goed idee. Dat lijkt op elkaar.

- Mais in een rij zaaien werkt dus echt niet. Mooie planten, maar ik denk niet dat er een maiskolf inzit dit jaar.

- Je kunt nooit genoeg bakken neerzetten voor regenwater (en dus sparen we door voor een ton)

- Bramen komen altijd terug. Hoe hard je ze ook vermoord.

- Als alle appels van je boompje afvallen door slagregens en een onhandige echtgenoot is die ene overblijver de mooiste appel van de hele wereld.

- Citroenmelisse kan waarschijnlijk een kernoorlog overleven. Samen met de slakken.

- Goudsbloemen en viooltjes geven genoeg zaadjes om een winkeltje mee te beginnen.

- Van dat half jaartje actief tuinieren ben ik al een soort wandelende encyclopedie vol Latijnse namen geworden.

7970d177d933a5b9bba750d343ff931731231406536358.jpg

 

Van dit forum heb ik al veel geleerd en ik hoop dat daar nog veel meer bijkomt (ook handig voor de voortuin, waar ik nog aan moet beginnen). Het ziet er in ieder geval gezellig uit! Hoewel ik bij vlagen al wat groen van afgunst heb gezien

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en je heb al heel veel werk verzet.

Citroen melisse kan je gebruiken ook zoo goudsbloemen.zie zoekfunctie rechts boven.

Slakken een slakkenval maken met bier.

Mais in een 4kant zetten.

Braam begeleiden.

Viooltjes in de sla.

 

Dan zijn het geen plagen meer

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De citroenmelisse gaat straks in een limonadefles.

In de herfst ga ik een groot vierkant mais/bonen/pompoen in de tuin zetten (lijkt me zo leuk!).

De braam is helaas een plant van de buren die ik eruit gehaald heb omdat ik hem niet wil. Hij is het er alleen niet mee eens. Tot mijn grote verbazing komt hij door het worteldoek van mijn vierkante metertuin heen! Hij is zo hardnekkig dat ik hem haast nog een kans zou geven .

Goudsbloemen en viooltjes zijn echt fantastisch! Ik ben nu alle zaadjes aan het verzamelen en volgend jaar staat voor en achter vol. Ik had al iets gehoord over viooltjes eten, maar ik durf het nog niet. Ze zien er zo..... bloemig uit. Van goudsbloemen ken ik alleen de cosmetische waarde, maar ik ga nu zeker even zoeken op het forum, goed idee!

 

En die slakkenval.... Ik weet het, ik weet het. Maar ik vind het zo'n rotidee, verzuipende slakken. Dus strooi ik nu overal escargo, want dan gaan ze dood zonder dat ik het zie

Maar met de huidige regenval zal ik er toch aan moeten geloven wil ik nog iets overhouden. Vorige week had ik een heerlijk maaltje sugersnaps, maar de volgende dag waren bijna alle planten aangevreten door slakken. Volgens mij is het een heel leger, een soort 'march of the snails'! Gisteren bleek dat mijn mooie bosaardbei hun 'hideout' was. Dus ik weet in ieder geval waar de bakjes bier moeten komen!

 

Bedankt voor de tips!

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om lezen dat je wat aan het forum hebt gehad bij deze "renovatie" .

De tuin ziet er al leuk uit op de vele foto's, ga je alle groenten in bakken doen?

 

PS. Bramen zijn erg erg lekker maar ik pluk ze liever in de bosrand dan zo'n doornen monster in de tuin te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat groot zeg!En zeker hoe het daarna is geworden.

Ik heb sinds kort kikkers die zich verstoppen in mijn moestuintjes en een vriend zei dat ik ze niet moest vermoorden maar laten omdat ze alle slakken opeten.En het klopt gewoon ik had er eerst echt superveel vooral langs de stenen en muren van de schuur,maar heb er sinds de kikkers er zijn maar 2 gezien.Ook zitten er bijna geen insecten tussen mijn groenten.

Je hebt best een grote tuin misschien kan je een hele kleine ienimie vijvertje aanleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig heel veel kikkers in de tuin, dankzij een sloot achter het huis en het vlonder van de buren. Maar die zorgen beiden ook weer voor een hoop slakken . De compostbak werkt ook wel goed, daar zitten er enorm veel in. En ik ga volgend jaar overal heel strategisch chinese kolen en radijs neerzetten.

'One of the healthiest ways to gamble is with a spade and a packet of garden seeds.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...