Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond uit potten in compostvat?


PeterMoestuin

Aanbevolen berichten

Ik kweek mijn planten / groeten altijd voor in kleine potjes met potgrond erin. Daarnaast heb ik sommige groter potten staan waarin de hele zomer groente staan. Daarnaast kweek ik tegenwoordig mijn aardappels in plastic zakken. De inhoud van al deze potten / plastic zakken is gewone potgrond. Maar wat doe ik met de potgrond die in de potten zitten wanneer de groente is uitgegroeid? Of wanneer ik de gekweekte groenten in de volle grond doe. Kan ik alle overgebleven grond dan in het compostvat gooien? Of is dit niet goed voor de compost? En zijn er bepaalde groenten waarbij dit sowieso niet aan te raden is om te doen?

De andere optie is namelijk dat ik de overgebleven potgrond weg gooi met de groene bak. Maar dat vind ik zo jammer van de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is dat niet goed voor de compostering Stan?

 

Zelf hou ik de gebruikte potgrond apart (ik verzamel het in een lege potgrond-zak), en eens in de zoveel tijd kieper ik die om in een kruiwagen en daar gaat dan compost bij (van mijn eigen composthoop) en voilá, ik heb weer goede potgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze link : http://www.vlaco.be/Wat%20is%20composteerbaar%3F is al eerder door RobO gepost in het topic wat mag wel en wat mag niet op de composthoop. Te vinden met de Google aangepast zoeken . Daar in zie je dat o.a. aarde, zand, klei etc. inert materiaal is(welke de chemische reactie niet beïnvloedt) en dus de benodigde reactie remt en daarmee het proces vertaagt. Wat er dus op neer komt dat je composthoop niet warm genoeg wil worden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dank je! Dat overzicht kende ik idd wel (maar niet uit mijn hoofd ).

 

Er staat dat potgrond WEL gecomposteerd mag worden.

Zand en klei e.d. inderdaad niet.

Potgrond bestaat toch ook niet (alleen) uit zand, maar ook uit turf, compost? Dus volgens mij (en Velt ) kan het gewoon.

 

Ik zie nu trouwens staan dat je houtkrullen niet mag composteren.

Ik gooi de inhoud van mijn konijnenstal wel gewoon op de composthoop (en dat zijn dan houtkrullen/zaagsel met hooi, stro, konijnenuitwerpselen en lavameel) en dat gaat prima, mits ik het goed verspreid over de composthoop. Het is me dan ook niet duidelijk waarom houtkrullen er niet op zouden mogen.

Ook zaagsel (heel fijn) wat als restafval overblijft van het zagen van (schoon) pallethout gaat hier op de hoop. Ook geen probleem.

En ook eierschalen gaan er hier gewoon op.

Dus ik hou me niet geheel aan de Velt-regels.

 

Maar goed ik dwaal af van de oorspronkelijke vraagstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bio-fee schreef:

Dus ik hou me niet geheel aan de Velt-regels.

 

Stan schreef:

wat mag wel en wat mag niet op de composthoop
verwijzend naar de Vlaco-brochure.

 

Ik protesteer even. Noch Vlaco, noch Velt vertellen wat mag en niet mag. Als het goed is geven ze richtlijnen (adviezen) en uitleg erbij. Die uitleg kan goed en overtuigend zijn (of niet). Je beslist zelf wat je doet (wat mag)....en hopelijk met goede kennis van zaken en met inzicht wat er speelt. Daarom zie ik het meer als een advies, dan als een regel die je (blindelings) moet volgen. En als een advies goed is onderbouwd, wie ben ik dan om het niet zo te doen. Het gaat dus niet om de regel, maar om de inzichten waarop het is gebaseerd. Daarmee kun je dan zelf je afwegingen maken om verstandig te handelen. Toch? (Volgens mij een principe van kritisch denken...en dat vind ik wel heel belangrijk!)

 

Maar even terug naar de vraag: Nee, ik doe potgrond niet in de compost. (Er blijft wel eens wat potgrond of tuingrond in de wortels van planten zitten, die ik composteer, dat wel....) Los van dat het - als het veel is - de compostering kan afremmen, is mijn belangrijkste reden dat potgrond in de compostbak niets toevoegt en niet nuttig is. Gebruikte potgrond gooi ik ergens op een bedje in de tuin. Het is grond...losse grond met een goede structuur. Daar wordt het vermengd met de rest van de grond. Lijkt me daarvoor de beste plaats.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu trouwens staan dat je houtkrullen niet mag composteren.

Ik gooi de inhoud van mijn konijnenstal wel gewoon op de composthoop (en dat zijn dan houtkrullen/zaagsel met hooi, stro, konijnenuitwerpselen en lavameel) en dat gaat prima, mits ik het goed verspreid over de composthoop. Het is me dan ook niet duidelijk waarom houtkrullen er niet op zouden mogen.

/offtopic inhakend op bio-fee

 

Ik composteer ook konijnenmest bestaande uit voornamelijk hennepstrooisel, wat zaagsel, kattenbak houtkorrels en een klein beetje hooi in een vat. Mijn bevinding is dat de compost vrij snel droog word en dat het veel minder snel composteert als de andere materialen. Ik doe het dus met mate... Alles wat ik niet in het compostvat gooi, gooi ik als mulchlaag tussen de kolen (probeerseltje, eerste jaar)

 

Positief:

Mijn konijn poept en plast alleen in een toilet dus heeft verder geen bodembedekking in zijn kooi, ik heb dus ook alleen daar "afval" van. Eergister heb ik een laag (3cm) van die vochtige, mest- en urinerijke hennepmix in het vat gegooid, daar overheen groenafval en het geheel afgesloten met 3cm compost vanuit de onderkant. Gister avond was het bloedheet in de bak en kwam er een grote pluk stoom uit toen ik er met de compostwoeler doorheen ging. Ik denk dat het de hitte in ieder geval wel ten goede komt!

Ook kwam ik onderin het vat een samengeklonterde brok hennepmix tegen, die vol zat met compostwormen. Heb dus wel het idee dat die er gek van zijn! Aangezien ik voornamelijk "groen" in het vat doe, is de hennepmix een mooie "bruine" toevoeging! Het zal de structuur zeker ten goede komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...