Jorieke123 Geplaatst: 18 september 2020 Geplaatst: 18 september 2020 Late reactie, sorry Ik heb daar verder geen problemen mee, hij is wel wat steviger maar als hij in de kas staat is het ook al zo anders dan buiten in de tuin. Tenminste, dat merk ik nu. De planten in mijn kas sloegen niet aan en dus heb ik die bossige planten in de moestuin waar we van eten. En dan zijn de blaadjes wel wat stevig ja. Maar ik gooi ze nog steeds over en door gerechten en eet het ook rauw dus, door sla of bij tomaat. Heb er nog geen pesto van gemaakt dit jaar. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2021 Geplaatst: 2 april 2021 Mijn planten in de vensterbank doen het erg goed dit jaar, ik heb al 2x pesto kunnen maken, en we eten ook af en toe wat blaadjes in/over andere gerechten. Dit is een foto van begin maart, ondertussen was alles alweer 2x zo hoog en breed, dus heb ik net een boel geplukt en een potje pesto gemaakt. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 april 2021 Geplaatst: 3 april 2021 (aangepast) Dat ziet er lekker groen uit. Top jij de plantjes eigenlijk? Ik heb drie stekjes kunnen overwinteren die zijn eigenlijk net goed aan de groei. Zal ik ze toppen, hoe doe jij dat? 3 april 2021 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 april 2021 Geplaatst: 3 april 2021 Ja, ik top ze geregeld. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 10 april 2021 Geplaatst: 10 april 2021 Ik zet er geregeld een paar in het water om te wortelen, om te vernieuwen. We hebben een keer gehad dat ze het de hele winter goed deden, maar in het voorjaar alsnog het loodje legden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 14 april 2021 Geplaatst: 14 april 2021 Bijna weer oogsten 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Old Rose Geplaatst: 15 april 2021 Auteur Geplaatst: 15 april 2021 wow, zien er goed uit! 2 Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Jorieke123 Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 Het gaat niet heel hard met de planten, maar dat komt natuurlijk ook door het weer. Toch staan ze er mooi bij, vind ik zelf: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
koolrabi Geplaatst: 2 augustus 2021 Geplaatst: 2 augustus 2021 Hier groeien ze ook niet hard in de volle grond. Ook last van slakken. De stekken in een pot groeien wel goed. 1 Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 13 september 2021 Geplaatst: 13 september 2021 Ik heb stekken geknipt en op water gezet, mocht iemand een herinnering nodig hebben Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 september 2021 Geplaatst: 20 september 2021 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
annaelizabeth Geplaatst: 26 september 2021 Geplaatst: 26 september 2021 En hier wortelen ze ook: 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 september 2022 Geplaatst: 3 september 2022 Mijn planten deden het lekker dit jaar, met die warmte/hitte! Ik heb in mijn moestuin regelmatig gesproeid, dus ze hadden het niet te droog. Nu heb ik weer stekken gemaakt en een boel te drogen gehangen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 september 2022 Geplaatst: 3 september 2022 Hoe eet je die gedroogde berg basilicum gewoon al gewone? Ik ben nooit te vreden met de gedroogde basilicum. Het droogt gewoon niet goed. Maar die berg misschien beter? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 september 2022 Geplaatst: 3 september 2022 De blaadjes kunnen iig niet zo dubbelvouwen enz. zoals 'normale' basilicum nog wel eens wil doen waardoor het niet snel droogt. Ja ik gebruik het gewoon als gewone Ik heb beide soorten (ik heb ook Genovese staan) gedroogd en daarna wat gemalen en goed geroken en ik ruik weinig tot geen verschil. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
annaelizabeth Geplaatst: 28 september 2022 Geplaatst: 28 september 2022 (aangepast) Nou spannend dat drogen, maar dat wordt volgend jaar. Vorig najaar ontving ik per post van Jorieke een aantal stekken van haar bergbasilicum. Ze deden het goed, ik had zelfs een led groeilamp op een kledingrek gemonteerd, tot in de loop van de winter een invasie van witte vlieg mij tot wanhoop dreef. Uiteindelijk kon ik het met gele vangplaatjes min of meer binnen de perken houden. Ze gingen redelijk vroeg in Mei naar buiten en stalen de show op de plantjesruilmarkt. Zelf hield ik twee grote potten, een voor op het terras bij het tuinhuis, een voor een van mijn dochters wier gezin ook tamelijk dol op pesto is. Die op mijn terras doorstaat glansrijk een soort wekelijkse plundering vanuit de keuken Ik pluk de blaadjes van de stelen, laat het topje heel en plaats daarna de stekjes in het water. En ziedaar de garantie voor volgend jaar. Ik ga ook proberen of de pot in een lichte ruimte bij ongeveer 7 graden goed blijft. En de smaak? De lekkerste. 28 september 2022 aangepast door annaelizabeth indeling 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 oktober 2022 Geplaatst: 14 oktober 2022 Ik heb alweer wat stekken opgepot omdat ze mooie worteltjes kregen. De 1e pot staat dus alweer in de vensterbank. En ik kan er op de moestuinforumdag ook wat uitdelen 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 16 oktober 2022 Geplaatst: 16 oktober 2022 Nou dan wil ik wel een stek van je hebben op de MTFD. Mijn zoon vindt het leuk om pesto te maken, dus dat mag ie dan komende zomer doen met superverse ingredienten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Je kunt ook pas komend voorjaar om een stek vragen, dan hoef je het plantje niet de winter door te helpen. Maar ik pot ze graag voor je op hoor, daar niet van 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 17 oktober 2022 Geplaatst: 17 oktober 2022 Dat is wel erg slim van je! Ik heb door de aanwezigheid van Pepino en de nodige tropische planten toch al genoeg problemen met luis en spint op zolder, dus als ik er eentje in april/mei kan afnemen is dat natuurlijk wel zo handig! 1 Quote
speets Geplaatst: 14 januari 2023 Geplaatst: 14 januari 2023 Na járen (7?) heb ik mijn planten de winter niet meer door gekregen. Te koud en te nat gestaan, verwaarloosd 😏 Voor mezelf vind ik dat niet erg, maar het zou jammer zijn als dit unieke soortje niet behouden blijft. Dus nu is de vraag of de planten - behalve bij Jorieke - op meer adressen goed overwinteren. Want anders wil ik nog wel weer een paar stekken, om de lijn in stand te houden. Kunnen we weer ruilen als ze onverhoopt bij jou een keer de pijp uit gaan, Jorieke... Of is dat niet meer nodig en groeien ze intussen al in het hele land 's winters gewoon door? 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Karietje Geplaatst: 17 januari 2023 Geplaatst: 17 januari 2023 oh interessant topic, ik eet heel graag basilicum dus ik ga eens op zoek naar dit plantje denk ik! Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
acpronk Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 Afgelopen oktober een stekje (eigenlijk 2, in 1 potje) van @Jorieke123 gekregen. Had ze in het begin nog buiten staan, eentje sneuvelde al binnen een week door botrytis. De andere had ik later naar binnen gehaald, groeide gestaag door in de winter, tussen de andere overwinterende planten. Wegens overvloedige bladluizen deze wel ik denk 2 maanden terug in het raamkozijn gezet. Rond die tijd ook 3 lieveheersbeestjes mee naar binnen genomen, die hebben eitjes gelegd en de larfjes hebben het grootste deel van de bladluizen opgegeten. Na een maand gingen ze verpoppen (en een deel met de honingverbena en wat andere planten buiten gezet). De overgebleven lieveheersbeestjes eten niet zo veel, dus de bladluizen populatie is weer aan het groeien. Ik heb ook mini sluipwespen in huis, maar die houden de bladluizen populatie ook niet onder controle. Enfin, de bergbasilicum leeft nog, en eindelijk tijd om stekken te knippen. Sommige stekken (oudere stukken) hebben al wortel aanleg (de bobbeltjes). Ik heb ze nu even in water gedaan, of zal ik ze meteen oppotten? 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 Mooie uitbreiding zo! Ik zet ze eerst op water. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.