Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

groei tomatenplantjes


Stampy

Aanbevolen berichten

19 maart zaaide ik tomaten, de zaailingen werden verspeend op 3 april en 26 april gingen ze in een wat groter potje. Aanvankelijk was er duidelijk groei te merken, nu zijn ze 8 tot 10 cm. hoog en lijkt het of de groei stilstaat. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of is dit een normaal verschijnsel?

 

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ik ook, zelfde probleem ...is wel bladontwikkeling gekomen maar echte groei (lengte, groter worden) niet..

zijn inmiddels afgehard of moet ik ze snachts toch maar binnen halen en is dat het probleem misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moeten jullie blij zijn dat ze niet meer zo hard gaan.

Het hangt trouwens erg van de soort af. Bij mij is er ook een hoogteverschil van 5/6 cm bij plantjes die op hetzelfde moment gezaaid zijn (16 maart).

Ik plant ze zelfs twee keer om vanaf de zaaibakjes om de groei te remmen.

Anders krijg je straks planten met beneden dunne steeltjes en van boven topzwaar.

Tijd zat, en zeker met deze verwachtte nachttemperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

awwwh. dus niets om zorgen over te maken.

heb trouwens kerstomaat en vleestomaat...zit idd variatie in ook per soort.

 

weet wel dat tomplanten echt in recordtempo kunnen groeien (gekochte) maar dit is voor het eerst dat ik ze zaai, vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal verschijnsel als je ze verpot. De groei zal er volgende week wel weer in komen.

 

@ Berti, als het even kan de plantjes deze week 's nachts nog even binnen zetten. Door de kou kunnen ze nog een extra schok krijgen. Brrrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die van mij zit ook weing groei ; probeer de lengte eruit te kijken maar dat werkt niet. Troostende gedachte is wel dat de planten dan stevig zijn......Ook ik heb rond die tijd gezaaid. Ga volgend jaar met de tomaten en paprika toch eens rekening houden met zaai/vrucht dagen. Heb hiervan nog weinig kaas gegeten maar lijkt me mooi meegenomen, vooral bij deze gewassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat het ook komt omdat bij tuincentra de planten al zo groot zijn. kan je nagaan hoe vroeg DIE gezaaid worden.....

 

 

Dat is bijna ZIEK om te zien... laatst lage paprikaplantjes (30 cm) met VIER volwassen rode en groene paprika's (minimaal 12cm of groter) ... in 1 klap was ik niet meer jaloers op het tuincentrum... dit was gewoon buiten proportie, bijna een freak-show...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Jasmin, ze hopen dat je dan overstag gaat om ze te kopen. Die zijn in de winter al kas geweekt met kunstmest, kunstlicht etc. Valt bij mij niet meer onder biologisch. Daar door hebben ze een voorsprong met als nadeel dat ze eigenlijk voor de kas zijn bedoeld en niet voor buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...